- A28 oktober 2016 om 23:26
Hallo,
Ik ben 18 en Ik heb twee weken geleden een uitstrijkje laten maken omdat ik genitiale wratten had. Mijn huisarts dacht gelijk aan het hpv virus. Gisteren kreeg ik de uitslag. Ik heb pap3a en hpv hoog risico. Ook heb in geen vaccinatie tegen baarmoederhalskanker gehad. Ik heb veel last van me onderbuik en bloed na masturberen en geslachtsgemeenschap. 2 november word ik onderzocht door een gynaecoloog. Maar ik maak me best zorgen en slaap gewoon niet. Ik ben echt bang dat er al kanker zit in vroeg stadium. Kan er iemand even meer duidelijkheid geven
1 reactieReagerenJohn (moderator)
28 oktober 2016 om 23:51Bij Pap 3a worden er licht afwijkende cellen gevonden; soms spreken ze ook van lichte of matige dysplasie. Dit zijn geen kankercellen. Het advies is dan herhaling van het uitstrijkje of verder onderzoek met kolposcopie. In dat laatste geval blijken bij de helft van de vrouwen de afwijkingen zo gering te zijn dat geen behandeling nodig is. De andere helft krijgt het advies voor een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals.
Reageren
Een verhoogd risico HPV als uitslag is natuurlijk logisch als je genitale wratten hebt. Die worden immers door het HPV virus veroorzaakt.