- Anoniem18 september 2014 om 13:47
Hallo,
Ik ben een meisje van 15 jaar en zit op atletiek. Eind februari ben ik gevallen en waren mijn enkelbanden afgescheurd. Ik kon na die val niet op mijn enkel staan en hij werd meteen heel dik. Ik dacht dat het vanzelf wel over zou gaan en dat mijn spieren alleen een klap hadden gehad. Na 3 weken ben ik toch maar naar de fysio gegaan en daar bleek met een echo dat ik mijn buitenste enkelbanden (volgens mij 2) had afgescheurd. De fysio heeft mij behandelt met tape en na 1 maand oefeningen gegeven.
Mijn enkel blokkeerde als ik door mijn knieën ging, als hij blokkeerde deed dat heel pijn. Mijn fysio kon niet vinden wat het was dus die heeft het erbij gelaten. Maar mijn enkel bleef heel pijnlijk en vooral bij sporten. Dus ben ik zelf (met mijn moeder) begin juni naar de sportarts gegaan. Die vertrouwde het niet dat mijn enkel blokkeerde, en ik had een heleboel speling in mijn enkel. Alleen omdat kort na die afspraak een survival kamp had (met veel lopen) en die week na kamp zomervakantie had, kon er geen nieuwe afspraak komen. Dus heeft hij me ingetaped en me geleerd hoe dat moet, met de afspraak dat als het niet beter word ik terug moet komen om verder te bekijken wat er aan de hand is.
Nu heb ik nog steeds veel last van mijn enkel en tape ik nog steeds. Ik heb eind volgende week een afspraak staan. Nu moet ik aankomende zaterdagavond de dam tot dam lopen, ik wil hem sowieso lopen, maar heb nog veel pijn van het trainen van dinsdag en woensdag. Weet iemand een manier om dit te verminderen want ik weet het niet. Ik heb ook geen idee hoe het komt dat hij blokkeert.
Heeft iemand een tip? of weet iemand wat dit kan zijn en wat ik eraan kan doen?
Alvast bedankt,
Wies5 reactiesReagerenJohn (moderator)
18 september 2014 om 15:11Hallo wies,
Reageren
Ik denk niet dat je er verstandig aan doet om zaterdag te gaan lopen. Ik zou de enkel even niet meer belasten totdat je bij de sportarts bent geweest.Anoniem18 september 2014 om 18:20Bedankt voor de reactie. Ik ga mijn startnummer nog proberen weg te geven. Heeft u enig idee wat het zou kunnen zijn? En wat ervoor nodig is om er vanaf te komen?
Groeten,
Reageren
WiesJohn (moderator)
18 september 2014 om 21:26Dat is moeilijk te zeggen Wies.
Reageren
Ik denk dat een röntgenfoto of beter nog een scan daar uiteindelijk alleen meer duidelijkheid over jan geven. Het zou mogelijk kunnen zijn, dat er meer beschadigd is dan alleen maar je enkelbanden.Anoniem22 oktober 2014 om 18:17Hallo,
De sportarts heeft zonder scan of röntgenfoto opgemerkt dat het waarschijnlijk het sinus tarsi syndroom is. Hij wilt een injectie in mijn enkel doen om het te behandelen.
Een paar dagen voordat ik die injectie kreeg gleed ik van de trap af (ongeveer 5 treden). Hierbij is mijn voet erg gestrekt geweest. Na die glij deed mijn enkel veel pijn 2 dagen. Toen de ergste pijn over was merkte ik dat mijn enkel niet meer blokkeerde aan de voorkant maar aan de achterkant.
Dit verhaal heb ik verteld aan de sportarts en die heeft alsnog de injectie gegeven, omdat de plek waar hij eerder drukte nog steeds erg pijn deed. Ik moest na de injectie 2 weken rust houden en daarna zou hij mij weer zien. Omdat mijn enkel nog steeds blokkeert aan de achterkant heeft hij gezegd dat ik nog 2 weken rust moet houden.
Inmiddels heb ik 3 weken na de injectie rust gehouden. Mijn enkel blijft blokkeren aan de achterkant. De voorkant is wel soepeler.
Ik vroeg me af:
Kraakbeen kan helemaal los zitten. Maar kan dat ook verplaatsen? Hij heeft geen scan gemaakt en heeft dus geen andere complicaties kunnen constateren. Omdat kraakbeen ervoor zorgt dat het gewricht blokkeert vroeg ik me af of dit mogelijk is.Wat kan ik het beste doen? Ik heb niet het idee dat nog 1 week rust houden veel zal helpen tegen dat blokkeren.
Groeten,
Reageren
WiesJohn (moderator)
22 oktober 2014 om 20:06Een los stukje kraakbeen kan zich verplaatsen.
Reageren
Ik denk dat je er verstandig aan doet je te laten doorverwijzen naar een orthopeed. Een scan zou op zijn plaats zijn.