- Anoniem8 juni 2014 om 21:14
Hallo,
Ik ben een meisje van 15 jaar.
Eind februari dit jaar, viel ik en ging ik ver door mijn enkel. Meteen na de val kon ik er niet op steunen en werd hij meteen heel dik, ik heb er 20 minuten met ijs erop gezeten en toen met veel pijn en moeite toch weer geprobeerd te lopen. Na 3 weken nog steeds heel veel pijn en ben ik toch maar naar de fysiotherapeut gegaan, na een echo bleek dat mijn enkelbanden waren afgescheurd (2 enkelbanden aan de buitenkant).Ik heb een tape behandeling gehad van ongeveer 5 weken. Ik ben inmiddels al 12 weken bezig met fysiotherapie. De eerste 7 weken 2x per week, nu 1x per week. Het ging de goede kant op alleen nu heb ik last van een soort blokkeringsgevoel (naarmate ik meer dingen kon en kon bewegen hoe meer ik het ging merken), mijn enkel kan minder ver buigen. Als ik hem buig voel ik iets verschieten (lijkt het). Af en toe blokkeert hij helemaal niet dat de klachten opeens weg blijven, maar dan komen ze toch weer terug.
Als hij blokkeert doet het enorm veel pijn, ik heb er heel snel last van, vooral als ik de trap afloop, op oneffen terrein (hard)loop, soms als ik de trap oploop.
Ik hou heel erg van sporten en wil hier graag mee door blijven gaan, ik zit op atletiek en doordat hij soms zo blokkeert kan ik niet alles meedoen. Mijn fysio doet er niet iets aan.Mijn moeder die wilt het liefst met mij naar de huisarts voor een verwijzing naar de sportarts, om te kijken wat hij zegt, omdat ze het idee heeft dat naar de fysio gaan het niet beter gaat worden. Ik vroeg me af of dit bij afgescheurde enkelbanden hoort of niet? Begin 2013 was ik af van een enkelblessure van 3 jaar aan dezelfde enkel (links), ik heb verrekte enkelbanden gehad en oedeem.
Kan iemand mij tips geven? Is naar de huisarts en sportarts gaan zinvol of hoort dit helemaal bij gescheurde enkelbanden? Wat zou het kunnen zijn? Als er nog iets onduidelijk is vraag het maar.
Groeten,
Renée1 reactieReagerenJohn (moderator)
9 juni 2014 om 06:20Als de enkelbanden waren afgescheurd, had de fysio er in eerste instantie wel kunnen tapen maar had je wel door moeten sturen. Dat zijn letsels die gezien moeten worden door een orthopeed. Afgescheurde enkelbanden genezen niet vanzelf. Dan is het dus niet raar dat je daar nog steeds last van hebt.
Dus volg het wijze advies van je moeder op.
Reageren