Slechte sportprestaties door gezondheid jeugd.

  • #1

    Hallo!
    Ik ben een zeer actieve meid van 21. Ik doe aan krachtsport en hardlopen 6 dagen in de week, maar wat mij opvalt is dat andere mensen een veel betere basisfitheid hebben om dit zo maar te zeggen en ik vroeg mij af of dit zo kan zijn,omdat ik sinds ik geboren ben elk jaar 1 a 2 longontstekingen heb gehad/veel ziek ben geweest en of ik er iets aan kan doen.

    Meer toelichting:. Ik sport nu al 3 jaar zowat dag en nacht. Ik geef alles wat ik heb bij elke sportsessie om beter/sterker/sneller te worden en als mijn zusje of vrienden die ik heb (die allemaal kettingroken en een hekel hebben aan sport) eens mee sporten doen ze alles binnen 2 weken allemaal 2x zo goed als ik en ik vraag me af wat er mis met mij is.

    Ik moet onder de 1000 calorien per dag eten om niet aan te komen (ik ben van mezelf mollig). Ik ben 180. Een vriend van mij heeft zwaar ondergewicht en vreet de hele dag alleen maar fastfood. Zelfde geldt voor m'n zusje
    Ik train al 1.5 jaar om een 2700 voor de coopertest te halen. Nou ondertussen ren ik halve marathons met ease maar ho maar die 2700
    Ik doe 4 uur aan rentraining per week
    Ik doe 10 uur aan kracht training en een vriendin van me doet het 5 maanden ik 2 jaar en ze tilt me er nu al uit.
    Ik heb amper spiergroei zelfs als ik wel voldoende calorien eet en proteïne.

    Wat in godsnaam is er mis met mij. Kan het zijn dat ik gewoon een ontzettend rot lichaam heb meegekregen als kind zijnde, omdat ik zo vaak ziek was en dat dit de gevolgen zijn of heb ik gewoon geen sportlichaam of heb ik extra vitamines nodig. Kan ik iets doen om mijn prestaties beter te maken. Extra vitamine supplementen of iets dergelijks? Meer trainen gaat oprecht niet. Ik loop op mijn werk en met de hond. Heb een trampoline. Fiets overal heen. Doe 2/3 uur aan intense sport per dag. Ik heb gewoon geen tijd meer in mijn dag over haha.

    Iedereen alvast beste wensen en een gezond 2021!

    Reactie
    #2

    Hey,

    Even heel kort door de bocht: ik denk dat je veel te veel van jezelf vraagt ,te streng voor jezelf bent en je lichaam  uit put.

    Met wat jij eet en van jezelf vraagt,kun je niet presteren..... Als je veel sport en veel van je lichaam vraagt, moet je ook goed voor jezelf zorgen.

    Groetjes Suzan

    Reactie
    #3

    Heb je wel eens contact gehad met een voedingsadviseur of personal trainer over je probleem? Die kunnen samen met jou kijken wat jij nodig bent en daarnaast je trainings schema zo maken dat je niet iedere dag volle bak gaat, maar op en afbouw in je training hebt. En je lichaam dus herstel tijd geeft. Dat is efficienter trainen, zeker qua spieropbouw, dan iedere dag vol uit. Dan verbrand je spieren ipv ze te kwejen, zeker als je zo weinig eet.

    Reactie
    #4

    Kweken,moet er staan🙈

    Reactie
    #5

    Ik heb een vraag: heb je een eetstoornis?
    Wat weeg je?

    Reactie
    #6

    Ja ik heb een eetstoornis. Ik weeg 76 kg.  Meer eten is geen optie ik kom met kilo's tegelijk aan. Zelfs de diëtiste schrok er van.

    Maar de eetstoornis is niet erg het houdt me op een gezond gewicht.

    Reactie
    #7

    Jazeker ik heb een personal trainer en ik ben al eens bij een diëtiste geweest. De personal trainer vond m'n schema top. Veel afwisseling. Genoeg rust voor elke spiergroep.

    De diëtiste heeft mij niet verder kunnen helpen. Ze heeft naar mijn voeding gekeken en dat wat ik at was gezond en goed ,maar te weinig. Toen heb ik een paar keer een schema van haar geprobeerd en toen kwam ik elke keer zoveel aan dat ze er van schrok. Al mijn vet komt in mijn onderlichaam. Mijn benen en buik zwellen zo op met vet en vocht dat ik eruit zie als het.michelin mannetje. Ik heb geen hartproblemen overigens.

    Reactie
    #8

    En is er al eens onderzocht of je stofwisseling goed werkt?

    Mijn vriend sport ook intensief en is ook trainer, die zegt ook  dat met wat jij doet in combinatie met je calorie inname, echt ongezond is. Je pleegt roofbouw op je lichaam. Hij zou dat nooit iemand aanraden, ookal blijf op gewicht op die manier.

     

     

    Reactie
    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #9

    Ik denk dat het al eens is getest. Bij een internist een paar jaar geleden. Hij had alles getest wat je met bloed kon testen en volgens hem was alles goed. Ik weet natuurlijk niet wat "alles" is , maar dat had er vast ook bijgezeten.

    Reactie
    #10

    Eet je wel dingen waar je lichaam energie uit kan halen met het weinige wat je eet?

    Van te weinig eten kun je ook aankomen,omdat je lichaam alles op slaat,maar ook dat wist je vast al.

    Reactie
    #11

    Fruit, proteïne, vlees, groente.  Zover ik weet wel.  Alles van de schijf van 5 als dat nog bestaat tenminste.

    Reactie
    #12

    Ok, dat klinkt dan wel gezond. Maar toch zijn 1000 calorieën echt te weinig om je lichaam gezond en in conditie te houden. Dat geef je zelf in je vraag ook aan.

    Wat zegt je trainer hier over? Hij kan je schema perfect vinden,maar blijkbaar werkt het gehele plaatje niet zoals gewenst. Want dan zou je conditie ook moeten verbeteren.

    Sorry dat ik misschien wat direct ben, maar wij , mijn vriend en ik, hebben om ons heen meer mee gemaakt dat jonge sporters zichzelf in de vernieling hielpen door een verkeerd regime. Dus niet goed/genoeg eten, teveel trainen enz

    Reactie
    #13

    Dat is dus een denkwijze die niet klopt. Je lichaam heeft met de sport die je beoefend al snel 4000kcal nodig om normaal te kunnen functioneren. Als je maar 1000kcal binnen krijgt pleeg je roofbouw op je lichaam en vooral je spieren. Je houdt op die manier je gewicht op peil door verlies van spierweefsel. Je lichaam moet namelijk ergens energie vandaan halen en begint dus aan het "opeten" van je spieren. En dat beetje wat je dan eet wordt gelijk als reserve door je lichaam opgeslagen als vetweefsel notabene. Dan zou het zelfs zo kunnen zijn, dat je gewicht in eerste instantie toeneemt. Geen wonder dat je dus geen conditie hebt. En die zal er zo ook niet komen.

    "Maar de eetstoornis is niet erg het houdt me op een gezond gewicht." Dit klopt dus niet. De eetstoornis zorgt ervoor dat je roofbouw op je lichaam pleegt. Je gewicht blijft op peil door verlies van spierweefsel. Dit kun je een tijdje volhouden, maar je lichaam zal het toch een keer gaan opgeven.

    En wat de personal trainer betreft: als die op de hoogte was van je eetproblemen en je dieet, had die je moeten afremmen. Het schema was dus helemaal niet in orde.
    En als de diëtiste ook wist van je eetprobleem en het excessief sporten, had die dus niet verwonderd moeten zijn dat je zo snel in gewicht toeneemt. Ze zou ook moeten weten dat in dit geval alles wat je eet gelijk als reserve door je lichaam wordt opgeslagen in vetweefsel. Je lichaam gaat in spaarstand

    Reactie
    #14

    @John Jij verwoordt precies wat ik probeerde uit te leggen....

    Reactie
    #15

    Bij diegene bij wie ik voor kracht zit is een succesvol powerlifter en hij  zegt dat het goed is wat ik doe. De andere die ik heb voor hardlopen is een officier in het leger en die vindt me knettergek omdat ik zoveel doe.

     

    Ik zou graag meer willen eten. Maar ik ben doodsbang om aan te komen. Ik kan al handen met vet pakken dat lijkt me ook niet helemaal gezond.  En het belemmert me in mijn sport.

    Reactie
Reageer op: Slechte sportprestaties door gezondheid jeugd.
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief