-
Anoniem11 juni 2016 om 12:16
Hoi,
Ik ben 53 jaar, en de laatste tijd wordt mijn leven beheerst door pijn. Ik moet er wel bij vertellen dat ik momenteel ook veel stress heb en ook best een hypochonder ben.
In 2003 brak ik door een ongeval een borstwervel, waardoor mijn wervelkolom licht is ingezakt . De orthopeed destijds zei dat het mogelijk versnelde degeneratie tot gevolg kon hebben, maar verder kon het geen kwaad. Ik bleef last houden van pijn in de bovenrug maar leerde ermee leven. In 2005 of 2006 kreeg ik plots hevige last van mijn linkerheup/bilspier, dit is er bij de fysio uitgemasseerd en na een tijdje was het helemaal over.
In 2012 merkte ik dat mijn conditie verslechterd was (ik werd ingehaald door oudjes met rollators). Lange tijd gedacht dat het kwam doordat ik waarschijnlijk mijn bovenrugspieren ontzie, verkeerde houding, door de rugklachten, waardoor op gegeven moment natuurlijk ook allerlei andere spieren of pezen overbelast raken. Maar nu heb ik toch het idee dat er iets anders aan de hand is, het beïnvloed mijn leven te erg. Waar ik het meest last van heb is:
• Gevoel van instabiliteit in rug en nek, alsof mijn spieren verslapt zijn
• Gebroken en stijf wakker worden, overal pijn
• Soms opeens erge spierpijn in bovenbenen of armen terwijl ik niks bijzonders heb gedaan
• Een nacht pijn in kuitspier, nu zit daar een deuk
• Zwevende pijn (paar dagen pols, dan elleboog, dan knie, dan weer schouder)
• Momenteel: aanhoudende nek en schouderklachten: fysio en los masseren knopen helpt niet. Maar dit kan ook komen door de stress, ik merk dat mijn nekspieren vaak gespannen zijn
• Hele lichaam is gevoelig, drukken of masseren doet me overal pijn
• Vorige week viel me ineens op dat een paar gewrichten van mijn vingers dikker zijn, er puilt aan de zijkant een soort bobbel uit. Het voelt niet pijnlijk of warm
• Vaak ga ik vroeg naar bed van ellende, kan dan niet meer op de bank zitten, spierpijn als bij griep
• Aan het eind van de dag hondsmoe en stijf, moet me opdrukken van de bank, in en uit bed, auto
• Krakende nek, krakende knie bij traplopen (geen pijn)
• Bij trap aflopen soms opeens door de knie gaan (beide knieën) waardoor ik niet meer zonder vasthouden van de trap durf
• Trap oplopen gaat meestal nog wel maar soms na 2e trede al zwaar vermoeide spieren alsof ik de marathon gelopen heb
• Niet altijd (maar steeds vaker) bij geringste inspanning of lang in dezelfde houding: zwaar vermoeide spieren (bijv. haar föhnen, soms zelfs bij het besturen van de auto)
• Fysio heeft gezegd dat mijn armspieren verzwakt zijn (ze drukt mijn armen met gemak omlaag) en dat het een nadeel is dat ik erg lenig ben: lange spieren verzwakken makkelijker
• Werken gaat nog maar huishouden niet meer, dingen blijven noodgedwongen langer liggen en het is altijd op meerdere plekken chaos in huisVerder heb ik al ca. 30 jaar psoriasis op ellebogen, knieën, enkels, sinds een aantal jaar ook her en der op armen, benen, handen en voeten. Ook diverse oogontstekingen gehad (waarschijnlijk door de lenzen). Doe niets aan sport maar ben wel de hele dag actief bezig. Heb vitamine D tekort en slik daar tabletjes voor.
Bloed is diverse keren onderzocht, niet specifiek op reuma maar bezinking was goed dus geen ontsteking.
Het is erg vaag allemaal maar herkent iemand dit? Er zijn zoveel soorten reuma dat ik zelf niet weet waar ik moet beginnen.
Nu ik zo mijn klachten op een rijtje heb gezet, ben ik wel van plan om hiermee naar de huisarts te gaan.
1 reactieReagerenJohn (moderator)
11 juni 2016 om 14:49het is inderdaad goed om met de klachten naar de huisarts te gaan. Vraag dan een verwijzing naar een reumatoloog
Reageren