Zoeken Vraag het forum

Heb ik mogelijk reuma?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Rik

Ik heb ruim een jaar geleden voor het eerst een zeurende pijn gekregen in een aantal vingers van mijn rechterhand. Dit was toen niet continu aanwezig en ook vanzelf weer overgegaan. 3 maanden geleden kreeg ik daar weer de zeurende pijn, eerst af en toe aanwezig en daarna continu. Vervolgens ook pijn gekregen in mijn linkerhand, werd ook steeds meer aanwezig. Daarna ook in mijn tenen/voeten. En nu ook in polsen, ellebogen, knieën en enkels. Ik heb geen last van (ochtend)stijfheid en er zijn geen zwellingen. Mijn bloedwaardes waren allemaal heel goed. De huisarts heeft geen idee wat het is. Ik heb het afgelopen jaar ook een hernia gehad in mijn onderrug en was nu net weer helemaal hersteld en aan het opbouwen. Heeft iemand enig idee? Ik maak me zelf zorgen over reuma.

6 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

Als jij klachten blijft houden, sterker: ze nemen toe, dan zou ik een reumatoloog consulteren . De bloedtesten bij reuma zijn door combinatie van reuma factoren en (anti-CCP) antistoffen in combinatie betrouwbaar , maar in 20-30% van de gevallen van negatieve ( bovengenoemde) testen voor reuma kan een patiënt met typische klachten als ontstekingen, ochtendstijjfheid, symmetrische klachten, etc toch een (“seronegatieve”) reuma hebben. En natuurlijk zijn er ook andere ziekten met gewrichtsontstekingen of zonder gewrichtsontstekingen en pijn in de gewrichten, die nuttig zijn om uit te sluiten!
    Maar het zouden allemaal natuurlijk ook beginnende artrose verschijnselen kunnen zijn.. Probeer eens een paar weken glucosamine! ( voor knie artrose wetenschappelijk bewezen..)

Reageren
    Rik

Ik ben een sportieve man van 28, artrose lijkt me minder waarschijnlijk. Ik heb ook geen ochtenstijheid of zichtbare ontstekingen aan gewrichten. Pijn is het minst aanwezig bij wakker worden.

Reageren
    Rik

Dit was de uitslag van de bloedtest:

Bezinking (BSE): 2 mm/uur (ref: 1–15)

Hemoglobine (Hb): 10.1 mmol/l (ref: 8.3–10.6)

M.C.V.: 86 fl (ref: 83–97)

Leukocyten: 5.3 x10⁹/l (ref: 3.7–9.2)

Neutrofiele granulocyten, absoluut: 2.9 x10⁹/l (ref: 1.6–5.8)

Eosinofiele granulocyten, absoluut: 0.1 x10⁹/l (ref: -/0.53)

Basofiele granulocyten, absoluut: 0.0 x10⁹/l (ref: -/0.1)

Lymfocyten, absoluut: 1.8 x10⁹/l (ref: 1.1–3.3)

Monocyten, absoluut: 0.5 x10⁹/l (ref: 0.3–0.8)

Ferritine: 40 µg/l (ref: 22–322)

Foliumzuur: 18 nmol/l (ref: 5–23)

Vitamine B12: 381 pmol/l (ref: 130–700)

Glucose nuchter, veneus (lab): 5.2 mmol/l (ref: 4.1–5.9)

Creatinine: 74 µmol/l (ref: 64–104)

C-reactive proteïne (CRP): <1 mg/l (ref: -/10)

EGFR volgens CKD-EPI formule: 119 ml/min/1,73m²

Thyroïd stimulerend hormoon (TSH): 1.59 mU/l (ref: 0.35–5)

Vitamine B1 (thiamine): 135 nmol/l (ref: 78–143)

Vitamine B6 (pyridoxine): 88 nmol/l (ref: 51–183)

Vitamine D3 (25OH): 47 nmol/l (ref: 30–100)

Reageren
    Suus

Artrose kan ook op jonge leeftijd voorkomen, ik was ook nog geen 30 en in mijn hele rug en bekken was atrose te zien….

Reageren
    Peter (huisarts)

En ik zie de door mij eerder genoemde testen ( RA factoren en anti- CCP ) niet genoemd…

Reageren
    Seyido38

Hoi,
    Bij mij precies hetzelfde. Geen last van ochtend stijfheid. Wel heb ik nu een week last van mijn vingers en tenen. Huisarts heeft mij voor de zekerheid naar een reumatoloog doorverwezen maar helaas moet ik 56 dagen wachten totdat ik aan de beurt ben. Het is best wel frustrerend dat je zolang moet wachten om een diagnose te krijgen. Mijn bloedwaardes waren een in juli 2025 prima. Mijn nuchtere glucose was een beetje aan de hoge kant. Zodra ik meer weet zal ik jullie op de hoogte houden.

Reageren
Reageer op: Heb ik mogelijk reuma?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.