- Anoniem21 februari 2014 om 08:29
Hallo,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, sinds een tijdje heb ik pijn in mijn rechterknie. Ik heb nergens last van totdat ik een tijdje op mijn knieƫn heb gezeten (geknield). Als ik dan in een keer opsta heb ik tien seconden lang enorme pijn in mijn knie. Dan trekt het ineens weg en is er niks aan de hand en kan ik gewoon doorlopen. Vanochtend zat ik een tijdje in kleermakerszit en toen gebeurde hetzelfde, ik strekte in een keer mijn benen en toen kreeg ik weer die pijn in mijn knie. Waar de pijn precies zit vind ik moeilijk te beschrijven, het zit denk ik door mijn hele knie maar ik voel het vooral boven en onder mijn knieschijf. Ik voel het opkomen, dan voel ik tien seconden lang een soort doffe maar ook scherpe steken (ik kan het niet anders uitleggen) en dan trekt het weer weg.
Met lopen/rennen/springen heb ik nergens last van, het is puur het knielen/de kleermakerszit.
Weet iemand wat dit kan zijn? Ik wil niet meteen naar de huisarts hiermee.
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
21 februari 2014 om 15:26Het lijkt op een irritatie van de pees waar de knieschijf in zit. Het is dus de pees (quadriceps pees) van de spieren van de voorkant van je bovenbeen. Hierdoor is het mogelijk dat aan de achterkant van de knieschijf pijnklachten ontstaan
Reageren
Je zou eventueel spierversterkende oefeningen kunnen doen voor je bovenbeen.
Op onderstaande link kun je oefeningen vinden.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDIQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.mtchuizen.com%2Fpatella.php&ei=BnAHU_WsJqbt0gXxpYGoAQ&usg=AFQjCNGJ-eQ-GTbMbzCp2mV_6sQVAzPA-w&bvm=bv.61725948,d.d2kAnoniem21 februari 2014 om 17:22Bedankt Tandor! Ik ben toevallig de laatste tijd veel bezig met het trainen van mijn benen, zou het ook daardoor kunnen komen? Het gekke is wel dat het alleen in mijn rechterknie zit, niet links en ik kan me niet herinneren dat ik een rare beweging of iets dergelijks heb gemaakt.
ReagerenAnoniem21 februari 2014 om 17:33Dan heb ik meteen nog een vraag, misschien kunt u die ook beantwoorden. Ik heb soms tijdens het lopen een gek, krakend gevoel in mijn knieĆ«n, vooral als ik lang heb gezeten en daarna hard moet doorlopen om bijvoorbeeld de bus te halen. Dit zit meestal rechts en heel soms ook links. Het is niet echt pijnlijk maar het voelt krakerig en een beetje eng, alsof het zo uit de kom kan schieten als ik ermee doorloop. Meestal schud ik dan een paar keer flink met mijn been/knie en dan is het weer weg. Het duurt inmiddels zo’n twee jaar, maar ik ben er eigenlijk nooit mee naar de huisarts gegaan.
Zou dit ook te maken kunnen hebben met de beenspieren? Ik moet wel zeggen dat ik dit sinds twee jaar heb en dat ik pas sinds een jaar bezig ben met het trainen van mijn beenspieren, maar dat het nog niet veel verbeterd is.
Bedankt!
ReagerenJohn (moderator)
21 februari 2014 om 17:49Even over de pijn in de rechterknie:
Het is heel goed mogelijk dat het trainen van je benen net iets te veel is en dat je toch even een stapje terug moet doen. Het kan inderdaad een vorm van overbelasting zijn. Het is niet perse nodig dat dat dan ook aan beide knieƫn moet voorkomen. Je zou eventueel naar een fysiotherapeut kunnen gaan om wat functietesten te alten doen.Het knakken in je knie kan verschillende oorzaken hebben. Als je zou besluiten om naar een fysiotherapeut te gaan laat daar dan ook even naar kijken. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je nog in de groeifase zou zijn kan het door de groei komen.
ReagerenAnoniem21 februari 2014 om 18:00Danku! Ik ben niet heel intensief aan het trainen in de sportschool of iets dergelijks, maar ik doe sinds een jaar aan ballet (naast andere dansstijlen die ik al 12 jaar doe) en ik merk duidelijk dat ik mijn beenspieren op een heel andere manier gebruik, en ook veel intensiever dan bij andere stijlen. Daarnaast train ik thuis ook regelmatig met een theraband e.d. en wandel ik sinds een half jaar vier dagen in de week een uur (ook heuvels op en af). Allemaal dingen die misschien zouden kunnen meespelen.
Ik ben 22 en sinds mijn 14e niet meer gegroeid, dus groeipijn lijkt me niet aan de orde. š
ReagerenJohn (moderator)
21 februari 2014 om 18:09Nee, na je 22ste zul je waarschijnlijk niet meer groeien. Maar dansen en ballet is dus wel een aanslag op je knieƫn. Alles bij elkaar opgeteld, denk ik dat je er dan toch echt goed aan doet om even langs te gaan bij een fysiotherapeut.
ReagerenAnoniem21 februari 2014 om 19:04Bedankt, dan zal ik dat toch eens overwegen.
Reageren