Ik ben een 21-jarige student en ik heb al enige tijd last van heel veel spierpijn. Vooral in mijn rug en nek. Massages of een warm bad helpen even, maar het komt heel gauw weer terug.
Ook heb ik amper nog de behoefte om te eten.
Ik ben verslaafd aan roken, maar ik ben van de 15 sigaretten nu naar 5 a 7 gegaan. Dus ik probeer te minderen.
Ik nuttig wel veel alcohol, in het weekend veel en doordeweeks wel eens een glaasje of 3. Dit wil ik eigenlijk verminderen, maar vaak heb ik hier eigenlijk geen zin in. Omdat ik me door alcohol enigzins kan ontspannen.
Ik heb heel veel kopzorgen en pieker bijna de hele dag door.
Deze hebben vooral de te maken met familiekwesties, financien en mijn studie.
Met dingen regelen gaat altijd wel iets mis, waardoor ik dus meer in de stress kom. Soms krijg ik het benauwd en moet ik zwaarder ademhalen en begint mijn hart heel snel te kloppeb. Dit is echt heel vervelend.
Sporten wil ik heel graag en probeer ik ook, maar ik zet vaak niet door. Ik fiets wel veel, dus ben toch wel in beweging.
Ik weet dus dat ik stress heb, maar ik weet niet hoe ik er vanaf moet komen. Ik ben voortdurend bezig mijn zaakjes bij elkaar te houden en kan bijna nooit genieten.
Weet iemand wat ik moet doen? Enige tips? Zijn er eventuele medicijnen voor?
Want ik weet het echt niet.
Alvast bedankt
Dit soort zaken behandel je in principe niet met medicatie maar met zelfmanagement. Als dat in het begin niet lukt, wat goed past bij het studentenleven en opgroeiende volwassen wordende en autonoom wordende jonge mensen, dan is de volgende stap die je nu hebt gezet: hulp vragen. Dat kan aan je ouders zijn, over het dagelijks leven, hoe zij het zouden aanpakken, dat kan zijn met vrienden praten en vertellen hoe het er bij jou voorstaat en luister naar hun goede adviezen en dat kan wat school betreft bijvoorbeeld een decaan zijn die precies voor dit soort zaken zijn aangesteld.
Kort gezegd is er al een aantal zaken dat je zelf zou kunnen oplossen, maar waar je zoals je zelf al zegt 'geen zin in hebt' terwijl je wel 'geldzorgen' hebt en stress, namelijk stoppen met alcohol. Dat scheelt je heel wat geld, iedere week weer, en heel veel vermoeidheid, want wat velen niet weten of denken niet te voelen is dat alcohol energie opslurpt om al die gifstoffen door je lichaam telkens te laten verwerken.Als je dan een helder hoofd hebt, waarbij jouw problemen duidelijk opdoemen en duidelijk voor ogen staan, dan ga je ze op een rijtje zetten: je schulden vaststellen, je inkomsten en uitgaven op een rij zetten, en je gaat een tijdsplanning maken waarin je een reeele planning maakt van de eerstvolgende tentamens die je gaat halen zodat je wer vordert met je studie, per slot van rekening de belangrijkste reden waarvoor je student bent. Na het studeren, ga je iedere dag, dus ook als het regent of als er feestjes zijn 3 kwartier hardlopen om een frisse kop te krijgen en weer langzaam fit te worden en een gezond lichaam te krijgen.
Kort gezegd, als je dit doet, en er treden geen complicaties op, en je bent streng maar rechtvaardig naar hjezelf en je gedraagt je volwassen, verantwoordelijk en je groeit naar echte autonomie, dan ben je binnen drie maanden boven Jan, en zal je je heel veel; beter voelen. Maar het begint dus allemaal met jouzelf. Stap 1 heb je gezet, aan de slag met stap 2.
Ik ben benieuwd naar je reactie. Ik hoop dat je de impuls van kracht kunt vinden.
p.s. als je je zorgen maakt over de lichamelijke klachten, laat de huisarts dan even kijken om een lichamelijke aandoening uit te sluiten. Ik denk, op basis van jouw verhaal, dat de problemen tussen je oren zitten en een uitwerking hebben op het lichaam. Maar de huisarts kan je onderzoeken en kent jouw medisch dossier dus die weet dat veel beter.
p.s. als je de moed hebt om dit te kunnen schrijven en eerlijk te zijn naar jezelf, dan ben je vlakbij de volgende stap, maatregelen nemen. Ik heb een paar tips gegeven, en misschien zijn er nog anderen die jouw situatie herkennen. je bent niet de enige student die deze dip in zijn leven meemaakt!
Hartelijk dank voor de tips en voor uw tijd.
Ik geloof inderdaad dat er meerdere studenten zijn met dezelfde 'klachten'.
Dat hardlopen zal ik ook zeker opvolgen. En inderdaad, minder alcohol bespaart wat meer geld.
Ik schaam me een beetje voor het verhaal, maarja af en toe moet het wel, als je dingen echt wilt verbeteren..
Bedankt!
Ik vind jouw verhaal allerminst schaamtevol! Ik zou mij pas schamen als ik erachter kwam dat ik iets beter zou kunnen doen en het dan niet zou doen. Jij kijkt tenminste eerlijk naar jezelf en ziet daarom kansen jezelf te ontwikkelen en zo zelfs problemen op te lossen. Jij hoort juist bij de dapperen... Als ik mij heen kijk zie ik zoveel mensen de boel verprutsen zonder dat ze er zich iets van aantrekken. Nou ja, ieder heeft zijn eigen steen nodig om zich te stoten denk ik dan maar. Gelukkig heb jij nu jouwe gevonden en wil je geen ezel zijn! Je bent goed bezig man! Succes. En als het niet allemaal gelijk in één keer lukt, besef dan dat je dit soort problemen voor het eerst probeert op te lossen en dat je je best doet.
@ meike
Bedankt voor het begrip en de motivatie!
Dat laat me gelijk beter voelen.
Zelf waardeer ik ook mensen die eerlijk voor hun zwaktes en/of andere gevoelens uitkomen en die uiteindelijk ook doorzetten om te zoeken naar een oplossing.
Soms is er geen andere manier, als je echt dingen wilt oplossen.
En ja, inderdaad.. voor alles is een eerste keer, niemand is perfect.. Dus fouten maken we, maar leren we wel van.
Ik ben nog maar net aangemeld op dit forum, maar het bevalt goed.
Bedankt!
Aan de slag, je hebt werk te doen! Succes, en houd ons een beetje op de hoogte als je wilt. Er zullen vast meer mensen jouw verhaal herkennen...
Bedankt!
🙂 ik zal ook zeker me best gaan doen.. misschien dat ik het hier wel bij houd.. en dat anderen ook wat aan mijn verhaal hebben. Dan kan ik eventueel zelfs tips geven,
Vandaag is er al een financiele zorg minder in iedere geval. Ik heb meer werk gekregen. En iemand aan een baan geholpen.
Mijn spierpijn is iets minder, nog wel wat rugpijn,, En nog even wat zorgen toen ik bijna te laat in de les kwam. (Het klinkt heel raar, maar het lijkt alsof je in een soort sleur zit, dat je al heel gauw door kleine dingen 'gestresst' kan raken, herkent iemand dit?)
Ik werk nu eerst aan de chaos, door tijd beter in te plannen. Scheelt wat stress. Ik denk namelijk dat tijdnood toch het grootste stresspunt is.
Wat voor mij het fijnst is in iedere geval, door zoveel mogelijk plichten doordeweeks in te plannen (huiswerk voor maandag en/of dinsdag al op vrijdag te maken etc) en in het weekend te ontspannen en leuke dingen doen.
Volgens mij is het niet echt de bedoeling van dit forum, maar als er meerderen zijn die mijn klachten herkennen (spierpijn, stemmingwisselingen, snel in de stress schieten), dan zou ik graag hun verhaal willen horen.
Overal op internet zijn wel tips te vinden tegen stress, maar ik denk toch dat persoonlijke ervaringen wat beter kunnen helpen..
Ik ga veel wandelen met mijn hond. In de natuur, in de wind, bij het water, en heerlijk mijn gedachten de vrije loop laten en langzaam de zaakjes weer op een rijtje krijgen. En regelmatig leven en dus op tijd naar bed, zoals nu! Overspannenheid is echt een ziekte van deze tijd waarin iedereen alles wil en kan en moet terwijl ze zichzelf vergeten... Sterkte.