Ik ben een 21-jarige student en ik heb al enige tijd last van heel veel spierpijn. Vooral in mijn rug en nek. Massages of een warm bad helpen even, maar het komt heel gauw weer terug.
Ook heb ik amper nog de behoefte om te eten.
Ik ben verslaafd aan roken, maar ik ben van de 15 sigaretten nu naar 5 a 7 gegaan. Dus ik probeer te minderen.
Ik nuttig wel veel alcohol, in het weekend veel en doordeweeks wel eens een glaasje of 3. Dit wil ik eigenlijk verminderen, maar vaak heb ik hier eigenlijk geen zin in. Omdat ik me door alcohol enigzins kan ontspannen.
Ik heb heel veel kopzorgen en pieker bijna de hele dag door.
Deze hebben vooral de te maken met familiekwesties, financien en mijn studie.
Met dingen regelen gaat altijd wel iets mis, waardoor ik dus meer in de stress kom. Soms krijg ik het benauwd en moet ik zwaarder ademhalen en begint mijn hart heel snel te kloppeb. Dit is echt heel vervelend.
Sporten wil ik heel graag en probeer ik ook, maar ik zet vaak niet door. Ik fiets wel veel, dus ben toch wel in beweging.
Ik weet dus dat ik stress heb, maar ik weet niet hoe ik er vanaf moet komen. Ik ben voortdurend bezig mijn zaakjes bij elkaar te houden en kan bijna nooit genieten.
Weet iemand wat ik moet doen? Enige tips? Zijn er eventuele medicijnen voor?
Want ik weet het echt niet.
Alvast bedankt
Dit soort zaken behandel je in principe niet met medicatie maar met zelfmanagement. Als dat in het begin niet lukt, wat goed past bij het studentenleven en opgroeiende volwassen wordende en autonoom wordende jonge mensen, dan is de volgende stap die je nu hebt gezet: hulp vragen. Dat kan aan je ouders zijn, over het dagelijks leven, hoe zij het zouden aanpakken, dat kan zijn met vrienden praten en vertellen hoe het er bij jou voorstaat en luister naar hun goede adviezen en dat kan wat school betreft bijvoorbeeld een decaan zijn die precies voor dit soort zaken zijn aangesteld.