- WesLee16 september 2022 om 12:14
Groot probleem. Meer dan 20 jaar terug een ongeluk gehad, hard op knie terecht gekomen. Sindsdien iets nooit helemaal goed genezen. Niet meer kunnen sporten, rennen, knie niet meer goed ver kunnen buigen. Laatste 10 jaar steeds slechter. Om de zoveel tijd mank lopen. Al die jaren gaat het om dezelfde pijnlijk plek, dus oorzaak: ongeluk. Lijkt mij logisch dat iets in de knie niet helemaal goed is genezen. Wordt al jaren alleen maar doorgestuurd naar fysio omdat er op een MRI scan niks te zien is. Nu heb ik dankzij Internet geleerd en ervaringen van andere mensen dat niet altijd alles te zien is op een MRI scan.
Vorig jaar is het helemaal goed mis gegaan. Na het maken van een verkeerde beweging (dacht dat ik onderuit ging en schrok en maakte daardoor een snelle verkeerde beweging) een keiharde steek, zelfde plek maar dit keer ook aan de buitenkant ipv alleen aan de binnenkant. Om lang verhaal niet te lang te maken; niet lang hierna kon ik niet meer lopen, kreeg de eerste 4 weken tot 4 x toe extreme pijnaanvallen van 20-30 seconden alsof er een mes dwars door heel je knie wordt geprikt. Mijn linker werd na een paar maanden met krukken lopen slechter en slechter. Stond op het laatste letterlijk te stuiteren op de linkerknie. HIerna kon ik dus helemaal niet meer lopen.
Al jaren vraag ik op meerdere locaties om een kijkoperatie en overal doen ze net alsof altijd alles te zien is op een MRI scan, terwijl we dankzij Internet kunnen leren dat dit niet het geval is. Zelfs op een willekeurige medische website heb ik gelezen dat een arts niet met zekerheid kan zeggen of er een scheur in de meniscus zit aan de hand van een MRI-scan en dat het afhangt op welke plek het zit.
Helaas heb ik dus de pech dat ze mij weigeren een kijkoperatie te geven met als excuus een leugen, allerlei zaken erbij halen die niets met de knie te maken hebben en maar doorsturen naar dingen waar ik niks aan heb. Terwijl het toch wel heel duidelijk zou moeten zijn dat er iets in de knie niet goed zit omdat er een duidelijke oorzaak is.
Bestaat er misschien een mogelijkheid om op de een of andere manier toch voor elkaar te krijgen dat ik op redelijk korte termijn (in ieder geval niet jaren verder) een kijkoperatie kan krijgen? Wat voor manier dan ook, desnoods in de vorm van een juridische zaak?
In de (wan)hoop op een reactie.
Wesley
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
16 september 2022 om 15:07Als je de mogelijkheid hebt, vraag dan een verwijzing voor een second opinion bij het St. Maartenskliniek
ReagerenWesLee16 september 2022 om 17:00Ik ben afgelopen woensdag bij de derde geweest. Had eerder gehoord over St. Maartenskliniek maar had er toevallig 1 dichterbij gevonden met nog betere beoordelingen dus vandaar.
ReagerenJohn (moderator)
16 september 2022 om 17:05En ook die willen geen kijkoperatie doen?
ReagerenWesLee16 september 2022 om 18:44De laatste (bij Eisenhower kliniek) had het gelukkig niet helemaal uitgesloten maar kwam niet echt over dat hij het met zekerheid wilde gaan doen. Eerder van liever niet. Moet nu eerst naar een revalidatiekliniek.. ? Beetje raar voor mijn idee valt er niet veel te revalideren. Ja beenspieren zijn natuurlijk slap geworden maar veel meer aan oefeningen doen dan ik nu thuis doe lijkt mij niet mogelijk, het liefst wil ik eindelijk een keer weten wat er mis is ipv oefeningen doen. Zelfde ergernis in de jaren ervoor dat ik steeds naar fysio wordt gestuurd wat voor mij alleen maar averechts heeft gewerkt.
Wat ik alleen bijzonder raar en vreemd vind is dat ze allemaal naar dingen zoeken die niets met de knie zelf te maken heeft terwijl ik duidelijk een oorzaak aangeef wat duidelijk zou moeten maken dat het wel degelijk om iets in de knie gaat. Ik ben nu 10 maanden verder en kan nog steeds mijn been niet strekken. Komt niet door verkorte of stijve spieren zoals zij denken maar door de pijn waar ik al zo lang mee loop zorgt ervoor dat ik niet steeds een stukje verder kan al zit er supertraag verbetering in tot nu toe want de eerste 2 maanden kon ik letterlijk helemaal niks. Niet eens fatsoenlijk aankleden.
Als deze heel misschien ooit een kijkoperatie wilt overwegen ben ik bang dat ik minimaal een half jaar verder ben, wordt er moe van.
ReagerenJohn (moderator)
16 september 2022 om 18:51Wat ik alleen bijzonder raar en vreemd vind is dat ze allemaal naar dingen zoeken die niets met de knie zelf te maken heeftÂ
Dat zal ermee te maken hebben dat er op de MRI niets is gezien. En ja, ze zijn terughoudend met kijkoperaties, want ook die hebben risico’s. Maar soms is dat wel de enige manier om duidelijkheid te krijgen. Dring erop aan bij die orthopeed
ReagerenMarjolein16 september 2022 om 23:24Ga inderdaad naar de Maartenskliniek!!
Ik had steeds dat mijn knie op slot schoot. Op mri scans en kijkoperatie nooit iets te zien. Zeiden tegen mij het zit in je hoofd.
Uiteindelijk doorgestuurd naar Maartenskliniek.
1e keer heeft de arts een echo laten maken in mijn knieholte en toen bleek mijn meniscus gescheurd te zijn. Eraan geopereerd.
En 2 jaar geleden schoot mij. Knie ook op slot en fysio hielp niet. Op de mri niks te zien. De arts vertelde mij dat hij me ging opereren maar niet wist of er iets was. Maar hij dacht weer aan de achterkant van de meniscus.
Tijdens de operatie bleek mijn meniscus los te zijn gekomen (achterkant). Die heeft hij weer vastgehecht.
Dus ga naar de Maartenskliniek want de meniscus kan dus achter je kruisbanden gescheurd zijn en daar kijken ze meestal niet met een kijkoperatie
ReagerenWesLee17 september 2022 om 08:50Bedankt voor de tip en het delen van je verhaal. Ben van plan namelijk om binnenkort genoeg verhalen te verzamelen en uit te printen zodat ik het onder hun neus kan wrijven zodra ze weer doen of altijd alles te zien is op een scan.
Helaas heb ik nu recent een derde opinie gehad. Dus geen idee of een vierde nog een keer vergoed gaat worden maar zo niet dan ook goed ik kan het nog missen.
Reageren