- Isa25 april 2020 om 17:51
Hallo,
Heft iemand hier ervaring mee?
Ik heb al jaren op en af last van mijn rug. Ik ben ook bij een reunataloog geweest en die vertwlde dat ik flinke bekkeninstabilteit heb, ook hypermobiel. Ik ben toej opnieiw bij fysio geweest maar het helpt niet voldoende. Ik heb nu al ruim een jaar (naast mijn bekken) last van mijn bovenrug, nek en spierspanning in mijn armen. Komt dit nou ook door mijn bekken? Ik weet biet goed wat ik eraan kan doen. Ik doe allerlei oefenibgen maar soms het idee dat het slechter wordt. Herkenbaar voor iemand?13 reactiesReagerenSuzan25 april 2020 om 18:40Hoi,
Ja zeker herkenbaar!
Scheefstand in mn bekken heb ik dan niet,wel enige bekkeninstabiliteit en S.I. gewrichten die regelmatig vastzitten en daarnaast andere klachten in mijn onder rug.
Bij mij trekt dit ook altijd door naar nek en schouders,het wordt een soort wisselwerking. Hoe meer last onderin,hoe meer spanning bovenin.
Mijn fysio behandelt mijn bovenrug,schouders en nek ook altijd mee, dry needling, massage en soms manipulaties als mn ribben ook vast zitten door de spierspanning . En hij gebruikt de laatste tijd medical tape, dit helpt ook om minder snel weer spanning op te bouwen. En voor mijn onderrug gebruikt hij de tape als ondersteuning, omdat ik op dit moment door een andere blessure niet echt oefenen kan.
Bij mij helpt het echt!
Groetjes Suzan
ReagerenIsa25 april 2020 om 22:03Hoi Suzan,
Dank voor je reactie! en fijn dat je het herkent. Ik merk dat ik toch steeds aan het twijfelen ben of er niet meer aan de hand is omdat de fysio me eigenlijk steeds raar aan kijkt als ik vraag of mijn nek/schouders/armen nou ook van mijn bekken afkomen. Ik had wel dat idee maar dat leek haar niet.
Heb jij er lang last van? Ik circa 6 jaar en inmiddels heb ik over mijn hele lichaam wel last zo nu en dan.
Ze kraakt altijd hier mijn bovenrug en dry needling heb ik ook een paar keer gehad in mijn nek en het laatste hielp wel even maar altijd kort. De tape heb ik nog niet gehad. Ik ga daar eens naar vragen.
Thx!
ReagerenSuzan25 april 2020 om 22:24Hoi,
Ik heb eigenlijk altijd al een beetje last last van mn onder rug en bekken gehad, maar met sporten bleef dat aardig stabiel. Ongeveer 6 of 7 jaar geleden kreeg ik steeds meer last, wat uiteindelijk na bijna 2 jaar sukkelen 2 flinke hernia’s en behoorlijke slijtage bleek te zijn ( ik was net 30 toen dat begon ). In de periode dat de klachten in mijn onder rug steeds erger werden, begon de spierspanning in de rest van mijn rug en nek ook.
Bij mij helpt het idd ook niet voor langere tijd, ook afhankelijk van wat ik gedaan heb en ook stress zorgt dat ik eerder weer naar de fysio kan. Nu hij de tape gebruikt, kan ik wel merken dat ik toch minder snel meer last krijg.
Het is altijd de moeite waard om het te proberen…..
Wel gek dat jou fysio zelf niet bedacht dat de klachten onder en bovenin samen hangen. Want die van mij vindt het juist heel logisch!
ReagerenSuzan25 april 2020 om 23:07Hij zegt ook dat je door bekkeninstabiliteit ook last van je heupen, knieën en enkels kunt krijgen. ( hoeft natuurlijk niet bij iedereen zo te zijn, maar kan wel ).Omdat die gewrichten de instabiliteit gaan compenseren. Dat het dus niet alleen je bekken is,maar dat de rest van je lichaam er ook door beïnvloed kan worden. Bij mij is de slijtage in mn rug en s.i. gewrichten erdoor ontstaan. En daardoor die hernia’s. Dit werd ook in het ziekenhuis gezegd, niet alleen door de fysio.
ReagerenIsa26 april 2020 om 07:53Dank voor je uitgebreide uitleg Suzan! Ik ben hier zo blij mee. Ik hoop dat ik het voor kan zijn en dat het geen hernia gaat worden. Als het weer kan ivm corona ga ik een afspraak maken maar dan toch eens bij een andere fysio.
- Nog een vraag, heb jij ook last van spierschokjes? Korte/snelle bewegingen in spieren ? Ik denk als gevomg van die spanning. Daar merk ik het ook aan als het echt niet meer goed zit.
Nogmaals dank voor je bericht!
ReagerenSuzan26 april 2020 om 08:58Hoi,
Graag gedaan hoor!
Mijn fysio zegt altijd dat het een combinatie is van het trainen van de “zwakke” plek en het ontspannen van de spieren die dat gaan overcompenseren. Beide kan door zelf te oefenen, bij het los houden helpt hij een handje. Als je die twee dingen zo goed mogelijk in balans kunt houden, voorkom je problemen in de rest van je lichaam en houdt je je klachten ook minimaal.
Wat jij zegt over die spierschokjes herken ik ook idd! Alleen probeer ik het niet meer zover te laten komen, ik voel inmiddels aankomen waar ik op het punt zit dat ik het met oefenen niet meer red. En ik ga zowieso elke 2 week naar de fysio, dat werkt bij mij het beste om zo min mogelijk last te krijgen. En dan heb ik ook minder last na de behandeling omdat er minder vast zat. De ene keer hoeft hij weinig te doen, de andere keer moet hij echt wel even aan het werk.
En verder is bij mij sporten gewoon heel belangrijk om die balans te houden, dat merk ik nu ik niks kan doen echt,dat ik dat mis.
Ik zou je idd aanraden eens een andere fysio te vragen, die je even weer van top tot teen na loopt en aan de hand daarvan met de behandeling starten kan. Mijn fysio is voor mij goud waard, hoop dat jij er ook zo één vindt!
Groetjes Suzan
ReagerenIsa26 april 2020 om 10:35Suzan26 april 2020 om 12:11Ik heb mijn fysio even gevraagd, hij is ook een goede vriend van ons. Hij zegt dat je om te beginnen de standaard ” core stability ” oefeningen kunt doen ( als je die niet al doet), op de grond en met een fitness bal. Die doe ik normaal ook altijd. Daarmee houd je je rug soepeler en versterk je de spieren die je bekkeninstabiliteit op moeten vangen. Als je ” core stability ” opzoekt, kun je filmpjes vinden met voorbeelden. Hij zegt er wel bij dat zolang je zonder begeleiding traint, je niet door je pijngrens heen moet gaan om een oefening uit te voeren!
Daarnaast kan jou fysio na onderzoek een fitness programna op maat voor jou adviseren om echt gericht te gaan trainen.
En na de Corona zou je kunnen kijken of iets als yoga of mindfulness zou helpen om te ontspannen/minder spierspanning op te bouwen. Dat kun je dan ook weer thuis in je oefeningen meenemen.
Groetjes Suzan
ReagerenIsa26 april 2020 om 14:09Heel erg bedankt!
Ja, doe al wel het eea aan mijn core maar ik ga eens kijken of ik misschien iets kan aanvullen of vervangen.
ReagerenSuzan26 april 2020 om 14:30Dan ben je al goed bezig!
Je moet ook voor je zelf een beetje kijken welke oefeningen jij prettig vindt, zo kun je een beetje die er uit pikken waar jij het meeste aan hebt. Ik heb normaal gesproken voor mezelf bv de oefeningen op de bal die ik het liefst dagelijks even doe. En de meer op kracht gerichte doe ik zo’n 3x in de week erbij, ook afhankelijk wat ik in de sportschool doe en hoeveel tijd ik heb. En hoe mn rug voelt natuurlijk.
Mijn fysio zei toen ik bij hem begon na mijn hernia operatie dat het vooral belangrijk is dat ik de bal als een soort fitness maatje zou zien en vooral geen hekel er aan kreeg. Overslaan mag dus best een keer? Maar ik vind sporten gewoon lekker,dus voor mij is het geen “moeten”, ik mis het nu ik niks mag doen…..
ReagerenIsa26 april 2020 om 17:42Oh haha wat fijn dat je het graag doet. Het is bij mij echt een moeten en ik weet dat als het dan beter gaat, ik minder klachten heb het ook heel snel weer laat verslappen en dan moet ik weer overnieuw beginnen. Ik sport vast een keer per week en ga dan 3x per week een (half) uur wandelen maar op een of andere manier gebruik ik dan toch de verkeerde spieren want het helpt toch onvoldoende.
Bedankt weer!
ReagerenCatootje26 april 2020 om 19:04Hypermobiliteit en bekkeninstabiliteit kunnen deels te maken hebben met tekorten aan bepaalde voedingsstoffen. Moet je wel goed laten uitzoeken. Verder kan een osteopaat vaak meer betekenen bij moeilijke klachten dan een fysiotherapeut. Die kijkt meer naar het geheel. Zo kunnen rugklachten ook samenhangen met spanningen in je buikgebied. Verder hebben veel mensen een lichte scheefstand van de atlas, dus die bovenste nekwervel, wat ook klachten kan geven. Een atlascorrectie kan dan helpen. Bij mij hielp een correctie met apparaat maar tijdelijk en heb ik later een energetische atlascorrectie gehad, in combinatie met aanpak van onderliggende problematiek.
ReagerenSuzan26 april 2020 om 19:07Hahaha, dan moet jij nog maatjes met je oefenbal worden!?
Als je het een periode echt consequent volhoudt, kun daarna ook minder vaak oefenen. Als je er maar wel regelmaat in laat en niet wacht tot je weer klachten krijgt.
En graag gedaan hoor!
Reageren