- R.17 augustus 2008 om 11:28
Sinds twee dagen heb ik last van een spiertje in mijn arm dat af en toe ongecontroleerd samentrekt (zonder dat ik daar om vraag dus). Het is een spier ter hoogte van mijn elleboog aan de bovenkant van mijn arm. Ik doe wel aan krachttraining, maar heb al een paar weken niet getraind, dus ik denk niet dat het daar mee te maken heeft. Verder zit ik door mijn werk per dag vele uren achter de PC en gebruik met diezelfde arm de muis. Kan het daar iets mee te maken hebben?
Voor de duidelijkheid: ik maak me geen zorgen, maar het is wel irritant en wil graag weten wat het kan zijn en wat ik eraan kan doen eventueel.
Alvast bedankt!
8 reactiesReagerenMarc17 augustus 2008 om 13:04Een te zware, lange of te intense belasting van een spier kan aanleiding geven tot kramp. Door een tekort aan zuurstof vindt er een opstapeling van melkzuur plaats. De spier reageert hierop met samentrekking.
Zware inspanningen veroorzaakt tevens vaak dehydratie waardoor de elektrolytenhuishouding verstoord raakt. Natrium, Kalium, Magnesium en Calcium zijn in dit kader belangrijk. Een verstoring in dat evenwicht kan dan krampen uitlokken.Bij spierkrampen is het belangrijk de gespannen plaats zo goed mogelijk te ontspannen. Masseer de verkrampte spier. Zorg voor voldoende vochtinname.
Reageren
De spier met koudeapplicaties bewerken, kan ook verlichting geven. Sommigen ondervinden meer voldoening van warmteapplicatie. In beide gevallen, met koude- of warmtebehandeling, moet je erna de spier grondig masseren.R.17 augustus 2008 om 15:53Beste Marc,
Hartelijk dank voor je antwoord. Nog een vervolgvraag: je hebt het over spierkrampen. Dat woord doet me denken aan pijn (misschien onterecht?), maar dat is bij mij niet het geval. Het is echt alleen de samentrekking zo ongeveer eens per uur voor een aantal seconden tot wel een minuut.
R.
ReagerenR.20 augustus 2008 om 17:19Heb n.a.v. het antwoord van Marc en een andere thread over een soortgelijk probleem wat magnesium/calcium supplementen gehaald gisteren. Ben benieuwd of dat nog iets uithaalt. Het is nog steeds niet weg en nu ik er eens op let merk ik dat soms andere spieren ook even een keer trekken zoals in mijn been. Dat is echter meestal maar een of twee keer even snel terwijl in mijn arm het soms een hele tijd doorgaat. Ik weet ook niet of de kramp in mijn arm op die plek nu veroorzaakt wordt door dat dat spiertje overactief is of dat het juist andersom is; dat die spier op de een of andere manier overbelast is geweest en daardoor nu ‘raar doet’.
Als er nog mensen zijn die ideeën of tips hebben dan hoor ik dat graag. Als het volgende week nog zo is, ga ik sowieso even langs de huisarts. Hoewel ik verwacht dat ik dan iets te horen krijg van “het is waarschijnlijk oververmoeidheid”.
ReagerenTens19 mei 2009 om 11:47Je zegt aan krachttraining te hebben gedaan.
Als je plotseling stopt met sporten dan reageert je lichaam hier op. Je stofwisseling en longen veranderen drastisch en daar bovenop komt het feit dat je hart ineens minder snel werkt en dat je je bloed verhinderd om soepel te stromen.
Beweeg je spieren wat meer, al is het alleen maar af en toe wat anders doen dan waar je mee bezig was.Bovenstaande is ook de reden waarom je NOOIT cold-turkey moet stoppen met je vaste sportactiviteiten.
Je kunt zelfs last krijgen van een dagelijkse wandeling van 20 minuten die je onbewust ineens niet meer doet.oa. Slaapgebrek, medicijngebruik, overbelasting, ontstekingen (dan krijg je het effect in je nek, oogspieren, tong of kaak), een foute suikerspiegel, alcohol, nicotine, koffie (anti-stress hormonen worden door cafeine niet opgenomen), kunnen hetzelfde effect veroorzaken.
Dit klinkt echter vrij onschuldig en komt meestal door gebrek aan beweging of juist een gebrek aan ontspanning, een verstoort slaappatroon en een ongezond dieet.
Bij aanhoudende klachten even een fysiotherapeut inschakelen voor een intake en bij andere klachten zoals duizeligheid, misselijkheid (oa. door diabetes of lage bloeddruk), tintelingen en kippenvel, of benauwdheid: even naar de huisarts om oa je bloedwaardes te testen.
ReagerenR.21 mei 2009 om 16:46Beste Tens,
Hartelijk dank voor je antwoord. Het is inmiddels alweer even geleden en ik heb toen het erger werd (op diverse plekken in mijn lichaam begonnen spieren te trekken) bij mijn huisarts aangeklopt. Die heeft bloed afgenomen en dat was eigenlijk allemaal goed, behalve dat het suikerniveau aan de hoge kant was (nog wel binnen de grenzen van het toelaatbare).
Ik ben weer gaan sporten, (race)fietsen en fitness, en het heeft nog een hele tijd aangehouden. Na verloop van tijd is het langzaam maar zeker weggegaan, dus ik denk dat je gelijk hebt dat het met name te maken had met het ‘cold turkey’ stoppen met sporten.Vr. groet,
Reageren
R.jean22 augustus 2011 om 09:04ik heb helemaal hetzelfde, alleen trekt het niet 1 maal per uur samen maar wel om de paar minuten, doe wel geen kracht training en het begon gisteren na een avondje stappen
Reagerenbrutus24 april 2018 om 19:55hier ook, al 2 dagen ondoorbroken “stuiptrekt” mijn arm. bloed irritant. wel weet ik dat ik slecht en te weinig slaap ivm een flinke verbouwing voor de boeg. redelijk wat kopzorgen dus. ik verwacht dat het zoiets is. normaal gesproken heb ik het overigens eerder bij mijn oog en af en toe been.
“beterschap” iedereen 😉
Reagerenprutsie19 juni 2018 om 19:28Verstoring van de balans in electrolyten oa zouten door vermoeidheid, stress en vochttekort. Voldoende drinken ?
Reageren