- ME23 mei 2019 om 23:21
Ik heb eigenlijk altijd al last van mijn gewrichten gehad. Toen ik een klein meisje was had ik al last van pijn in mijn heupen. Maar sinds een paar jaar zijn mijn vingers en kaken erbij gekomen. Mijn kaken en vingers zijn erg ‘stijf’ als ik ze een poosje niet beweeg en doen af en toe zeer, vooral mijn pink. Mijn kaken kraken en knakken ook heel erg bij het kauwen en praten. Verder wordt ik af en toe snachts wakker door enorme pijn in een van mijn ellebogen, dit is meestal weer over in de ochtend. Ook heb ik drie jaar geleden een ontsteking gehad in mijn heup gewricht, ik was toen 19 jaar. Ik kon het gewricht niet meer bewegen en erop staan ging al helemaal niet. Dit is onderzocht door een arts en een reumatoloog. Deze vonden het niet zo ernstig en wilden mij naar huis sturen. Ik vroeg of het misschien reuma kon zijn omdat ik last heb van meerdere gewrichten. Ze vonden dat ik daar veel te jong voor was en hebben mij toch naar huis gestuurd.
Een dokter waar ik 1 jaar geleden ben geweest vond dat ik slappe pezen en spieren heb in m’n heupen en dat ik meer moest sporten. Maar ik sport al 2/3 keer per week, behalve als het door de pijn niet wil. Daarbij had hij geen verklaring voor mijn kaken en vingers dus was het niet nodig om daar verder onderzoek naar te doen.
Nu vroeg ik mij af of iemand meer hier vanaf weet? Kan het toch reuma zijn? Of is het iets anders? En is het verstandig nog eens de dokter te bezoeken? Ik ben er al ruim 5x geweest zonder resultaat en elke keer verzinnen ze weer wat anders om mij naar huis te sturen. Ik ben er echt klaar mee en zou graag duidelijkheid willen als dat mogelijk is!1 reactieReagerenJohn (moderator)
23 mei 2019 om 23:38Ik denk dat het goed is om toch terug te gaan naar de dokter. Reuma zou kunnen worden vastgesteld met een bloedonderzoek.Verder denk ik dat je een verwijzing moet vragen voor een reumatoloog.
Reageren