- Leon14 maart 2017 om 23:08
Hallo.
Ik heb ongeveer 2,5 jaar geleden binnen 2 dagen drie keer mijn linker knie verdraaid. Door op het werk een zware kar te hanteren en vanuit stilstand deze in beweging te krijgen en dat met een versleten wiel. Gevolg een dikke donker paarse/blauwe knie met heel veel vocht en enorm opgezet. Op een gegeven moment niet meer kunnen lopen,staan, bewegen en er zelfs niet op slapen (zijslaper). De zwelling wat laten afzakken door hooghouden en koelen maar bij de minste beweging weer dik en met veel vocht. Na meermaals de huisarts te hebben bezocht, al met al 5 weken geduurd, en steeds weer horen die is verdraaid en opgezwollen en dat rust, koelen en hooghouden de oplossing moest zijn door een collega huisarts die me voor het eerst zag per direct werd doorgestuurd voor een mri scan. Dit zonder dat hij überhaupt had gekeken. Diagnose vorlgens de orthopeed. Kniebanden en meniscus aan beide kanten zwaar beschadigd/kapot maar omdat er geen probleem leek te zijn met de kruisbanden en de knie toch redelijk stabiel  en niets op de scan te zien was geen verdere stappen ondernomen. Wel de deur op een kier gehouden met de mogelijkheid om doorgestuurd te worden naar een reumatoloog. Ook dit is niet gebeurd. Na een jaar lang fysiotherapie, doktersbezoeken, tot drie keer to plycas erbij weer enigszins mobiel. Kan vrij veel doen waaronder mijn werk en overig sociaal leven. Echter bij veel staan, lopen en andere fysiek dingen klachte ne zeurt de knie regelmatig, soms tot rust aan toe. Ook heb ik meerdere keren het idee het gevoel dat mijn knie wat stroef funtioneerd. Dan beweeg ik het been/knie dmv bijvoorbeeld strekken en rekken en dan voel ik het gewricht weer goed schieten en voelt dat ook losjes. Dit gaat gepaard met een harde knak. Zo hard dat mensen die naast min staan vaak denken en vragen van was die knak, dan zeg ik mijn knie. De binneste meniscus is zeer gevoelig. Als ik m ligt stoot of er te lang op lig doet het wel pijn. Ook is de knie en de knieholte nog steeds dik en waarschijnlijk nog wat vocht aanwezig. Nogmaals het gaat momenteel goed maar niet zoals het hoort. Enigszins bezorgd ben ik wel.
Met vriendelijke groet, Leon
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
14 maart 2017 om 23:39Vraag aan de huisarts een verwijzing orthopeed en laat opnieuw naar de knie kijken.
ReagerenLeon15 maart 2017 om 06:33hallo Tandor.
Hartelijk dank voor je (snelle) reactie. Wat ik mij afvraag is wat het zou kunnen zijn. Zijn dit nog de naweeen van het letsel of is er toch serieus iets niet goed. Zoals gezegd kan ik momenteel aardig de dagelijkse dingen doen en ben wel mobiel. Dat de knie dik is en dat er waarschijnlijk nog iets van vocht in aanwezig is (volgens de arbo arts) en dat continu. Ook het gewricht lijkt me niet goed functioneren. Echter gaat het nu beter dan 2,5 jaar terug en toen konden ze ook niets doen en zouden ze nu wel wat kunnen. Ookal is mijn knie stabiel het werkt niet naar behoren. Ten tijde werd mij verteld dat op de mri geen schade aan de kruisband te zien was en er niets aan kon worden gedaan. Maar wat schets mijn verbazing, heb de afgelopen jaren aardig wat mensen gesproken met knieklachten en van drie van hen wel degelijk een kapotte kruisband hadden en dit was ook nooit opgemerkt en gezien. Ik leeg te horen van de arts dat dit niet onopgemerkt kon zijn in geval van. Toch wist mijn arbo arts te vertellen dat dit niet altijd te zien is op en scan. En zij was in eerste instantie ook van ” niet te zien op de scan, dan is je kruisband in orde”. En ook een fysiotherapeut wist mij te vertellen zelf zoiets met de kruisband te hebben gehad. Die had scans en foto’s laten maken en bij een kijkoperartie bleek wel degelijk schade eraan te zijn.
Maar het voelt niet altijd goed in mijn geval en er zou dus nog een onopgemerkte schade kunnen zijn..
Met vriendelijke groet,
Leon
ReagerenLeon15 maart 2017 om 08:03Ik zal het even anders benoemen.
Het gaat bij om de linker knie.
Waar heb ik zoal nog last van of waar loop ik tegen aan.Buitenste meniscus: na genoeg geen last behalve bij lang staan, veel bewegen of belasten.
Binnenste meniscus: altijd gevoelig en vaak (lichtelijk) pijnlijk. Kan er weinig aan hebben. Er tegen stoten of lang op liggen doet zeer. Ook bij staan, veel lopen en belasten is deze pijnlijk.
De kniebanden geven mijn knie niet de volledige steun en weerstand. Ze vangen bepaalde bewegingen niet tot weinig op. Kan mijn linker been/knie helemaal rechttrekken en dan is het het kniegewricht dat niet verder wil. Draai er snel door heen en bij oefeningen als kniebuigen of andere been oefeningen vangt deze ook niet op.Draai af en toe door de knie, het gewricht voelt soms wat stram en gesloten maar als ik even het been strek schiet deze weer op z’n plek met een harde knak. Regelmatig bij traplopen een tik in de knie waar ik dan verschillend van een dag tot in een enkel geval een week last kan hebben. Met name een zeurende gevoel en pijnlijke steken. De kruisband ben ik niet zo zeker van en weet ook niet of je die echt kan voelen. En de knieschijf lijkt niet zo’n probleeem en is ook niet echt naar gekeken. Soms vraag ik mij wel eens af of deze nou echt flink is verdraaid (3 x) en schade heeft veroorzaakt of is het een breuk geweest.
ReagerenJohn (moderator)
15 maart 2017 om 10:12Het is moeilijk om daar zo zonder enig onderzoek iets over te zeggen. In ieder geval is wel zo, dat een scan en röntgenfoto niet altijd alles laat zien. Soms is een kijkoperatie toch het meest verhelderend. Ik zou je toch aanraden om naar een orthopeed te gaan met de klachten.
ReagerenLeon15 maart 2017 om 11:25Hallo Tandor.
Bedankt voor de antwoorden. Het is ook niet te doen om een diagnose te stellen aan de hand van wat vragen en informatie. Maar dat het niet helemaal in orde is, is duidelijk en we gaan dan maar weer het ziekenhuis in.
Met vriendelijke groet, Leon
ReagerenJohn (moderator)
15 maart 2017 om 11:44Vraag een verwijzing voor een second opinion en ga naar en ander ziekenhuis. De St.Maartenskliniek bijvoorbeeld als dat mogelijk is.
Reageren