Zoeken Vraag het forum

Hiv rna sneltest

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Arend

Ja, de hiv rna test is volgens mij vrij nieuw en het wordt niet bij elke kliniek gedaan, daarnaast is het vrij duur. Ik heb boven de €200 betaald. Dat is denk ik de reden dat meeste mensen een normale hiv test doen na zes weken of drie maanden. Ik was erg bezorgd en ik wou de uitslag gelijk weten, vandaar dat ik koos voor de hiv rna test en volgens de kliniek heb je met deze test ongeveer dezelfde betrouwbaarheid als een normale hiv-test. Ik ben dus negatief getest en volgens hen ook voor alle keren voor die twee weken waarin ik evt ook onveilig seks zou hebben gehad, dus bijvoorbeeld zes maanden geleden of wat dan ook.

John (moderator)

Een RNA test is helemaal niet nieuw. Wordt alleen niet gebruikt omdat het alleen maar zinvol is als er daadwerkelijk klachten zijn die aan HIV gerelateerd kunnen worden.
    En niet zozeer vanwege de prijs, want een combotest kost ook 145 euro
    Je bent er in ieder geval niet veel wijzer van geworden, want als de RNA test bij 2 weken negatief is moet er toch nog een controle test bij 6 weken worden gedaan. En dan een combotest. En dat heeft er alles mee te maken dat de window periode van HIV langer is dan 2 weken na infectie
    Het is toch vooral een verdienmodel.

Ik had het al geschreven maar toch nog maar eens:

Als een RNA test bij 2 weken 99% zekerheid zou geven, dan werden er geen andere testen meer ontwikkeld of gebruikt! Dan werden er alleen nog maar RNA testen gedaan

Reageren
    Arend

Oke, ik snap het. Ik ga me sowieso weer laten testen in week 6 en over drie maanden. Maar heb je met de rna test wel zekerheid als je bijv. half jaar geleden of langer dan dat onveilige seks hebt gehad en de uitslag is negatief?

Reageren
    Anoniem

Ben er opnieuw ingedoken, en de informatie die de testproducenten geven wisselt erg.

Als je op een moment een rna-test of combotest doet, en die is negatief, dan kan je in ieder geval met zekerheid zeggen dat je geen hiv hebt opgelopen in de periode van voor zes weken voor die test.

Dus vandaag een dergelijke test doen, betekent dat je in ieder geval voor 14 december 2022 geen hiv hebt opgelopen.

Reageren
    Arend

Oke, dat zei de medewerkster van de kliniek ook. Bedankt voor de bevestiging! Dus als ik bijv vorig jaar, zes maanden geleden, drie maanden geleden en of zes weken geleden onveilig seks heb gehad, dan zou dat moeten blijken uit de hiv rna test.
    Ik heb al een normale hiv test laten doen bij de ggd. Hopelijk wordt het bevestigd.

Dus alleen voor het voorval van drie weken geleden moet ik nog een combo test doen in week 6 om ook daarover zeker te zijn, want volgens John heb je met een rna test geen zekerheid bij een voorval na een week en tot twee weken, terwijl ik wel lees dat er een betrouwbaarheid is van 96 – 100%.

Reageren
    Arend

Ik heb nu een negatieve uitslag voor de hiv rna test en ook voor de normale hiv test. De rna test heb ik op dag 14 gedaan en de soa/hiv test bij de ggd op dag 18 na onveilige seks. Ik ga me sowieso in week 6 nogmaals laten testen, maar hoe groot is de kans nu dat ik geen hiv heb?

Alvast erg dank!

Reageren
    John (moderator)

Een HIV test op dag 18 is toch volstrekt zinloos. Snap niet dat de GGD daaraan meedoet! Ik kan het niet zeggen. Je zult toch de test bij 6 weken moeten afwachten

Reageren
    Arend

Ja, die test bij de ggd deed ik meer om te weten of ik soa heb. Ze doen dan gelijk in combinatie met een hiv test.
    Ik ga me dan in week 6 nogmaals laten testen. Is een hiv sneltest gewoon betrouwbaar?

Reageren
    John (moderator)

Absoluut betrouwbaar

Reageren
    Arend

Goedemiddag John,

Ik heb een hiv sneltest gedaan in week 6 en de uitslag was negatief. Kan ik nu zeker zijn dat ik geen hiv heb?

Alvast dank!

Reageren
    Anoniem

Op 27 januari 2023 stel je die vraag al, en op 27 januari 2023 krijg je van John een antwoord op die vraag.

Waarom stel je dezelfde vraag nu weer?

Reageren
    John (moderator)

Dan heb je geen HIV

Reageren
    Arend

Heel erg dank John!

Reageren
    Scientist

Beste John, Ik ken uw kwalificaties niet, maar u bent zeer onwetend over de RNA-test. Je schrijft dat RNA-tests zoeken naar antilichamen, wat een grap. Het is een sneltest, maar het is een op LAMP gebaseerde pcr-test, het is snel omdat het resultaat binnen 2 uur komt. In één opmerking zei je dat de pcr-test een DNA-test is. Serieus, wat heb je gestudeerd? De RNA-test is gecorreleerd met symptomen omdat mensen soms erg ziek zijn, maar de antistoffen nog steeds negatief zijn. De artsen kunnen dus nog steeds controleren op HIV, omdat de RNA-test erg gevoelig is en eerder positief wordt dan de antilichamen. Het betekent niet dat zonder symptomen de RNA-test niet betrouwbaar is. het geeft alleen vals-negatieven bij HIV-patiënten die medicijnen gebruiken en de virale lasten onderdrukt hebben. Onderwijs jezelf en stop met onzin.

Reageren
    Scientist

Correctie, het is een op lampen gebaseerde RT-PCR-test. Het RNA wordt omgezet in DNA en geamplificeerd door PCR. Net zoals covid-pcr-tests. En uw logica: als deze test betrouwbaar is, waarom hebben we dan ELISA? Waarom hebben we treinen als we nog kunnen vliegen? Omdat, verschillende behoeften. LAMP-tests vereisen speciale kits en apparatuur, die niet overal verkrijgbaar zijn.

Reageren
Reageer op: Hiv rna sneltest
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.