Zoeken Vraag het forum

Besmette naalden

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Beste,

Hoe lang kan hiv besmet bloed overleven in een injectie naald.

Alvast dank

21 reacties
    Reageren
    Anoniem

Heel kort. Buiten het lichaam kan hiv maar enkele minuten overleven.

Als een naald veel bloed bevat, dan is er wel een soort buffertje waar hiv langer kan overleven. Een holle naald is daarom risicovoller dan b.v. een prikpen of speld.

De kans op hiv overdracht na een prikaccident is echter heel erg klein.

Reageren
    Anoniem

Beste,

En hoe lang zou het kunnen overleven in een holle naald?

Alvast dank

Reageren
    Anoniem

Vanwaar je vraag? Heb je een prikaccident gehad?

Reageren
    Anoniem

Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb bloed laten prikken bij een soa arts. Ben bang dat ik zo besmet zou kunnen worden met hiv. Het is een geregistreerde instelling. Zit dit echt tussen mijn oren?

Reageren
    Anoniem

Het is goed dat je zelf erkent dat je het bijna niet durft te zeggen.

De vraag stellen is hem beantwoorden.

Reageren
    John (moderator)

Denk je werkelijk dat wanneer je naar een arts gaat en dan vooral een soa arts, dat die gebruikte naalden gaan gebruiken????   Te gek voor woorden

Reageren
    Anoniem

Hallo John,

De reden van mijn vraag is dat ik voor het bloedprikken niet werd gedesinfecteerd. Ik snap jullie reactie maar is dat niet vreemd dan. Of kan het desinfecteren van de arm een eventuele besmette naald niet remmen. Of is het desinfecteren niet echt nodig. Ik wil jullie niet irriteren maar ik zit er echt mee. Alvast dank.

Reageren
    John (moderator)

Er worden geen besmette naalden gebruikt! De protocollen zijn zo dat zoiets niet kan. desinfecteren zou alleen maar zorgen dar er geen bacterie in het wondje komt dat dan ontstaat. Voor de rest heeft dat nergens iets mee te maken.

Reageren
    Anoniem

John,

Ik spraak vandaag een Ggd medewerker die dus bloed afneemt en die vertelde ik dat verhaal en die vond dat echt heel raar en kon het zich niet voorstellen dat er niet gedesinfecteerd was. Maar ik lees dat dat dus ook niet echt noodzakelijk is. Wat is uw mening.

Gr

Reageren
    John (moderator)

Heb ik net al uitgelegd… Bij zo’n prikje is dat in principe niet nodig.

Reageren
    Anoniem

Hoi John,

Een laatste vraag voor mijn geruststelling. Stel je nou voor dat dat je 11 weken na het bloedprikken met een vermeende vuile naald een negatieve hiv test heb gekregen. Kan je er dan vanuitgaande dat je geen hiv hebt? Dus 11 weken na dato testen en deze is negatief.

Gr

Reageren
    Anoniem

Nog even.

De test is via mijn huisarts gedaan bij de ggd.
    Mvg

Reageren
    Anoniem

Hoe vaak blijf je je vragen herhalen?

Je stelt elke keer dezelfde vraag in net andere woorden.

Er is geen hiv. Punt.

Reageren
    John (moderator)

Er worden geen vuile naalden gebruikt!!

Reageren
Reageer op: Besmette naalden
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.