Zoeken Vraag het forum

Angst HIV

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Angsthaas

Afgelopen weekend heb ik (vrouw) seks gehad met een jongen, nadat het enige condoom was geknapt zijn wij onveilig doorgegaan. Hij is hierbij niet in mij klaargekomen. Deze jongen heeft verteld dat hij in dubai en rusland heeft gewoond en hier erg veel seksuele contacten heeft gehad. Aangezien hij bij mij meteen zonder condoom wilde vermoed ik dat hij dit bij zijn 100+ andere partners ook heeft geprobeerd. Nu zit ik al drie dagen met erge stress en paniek, en vooral voor HIV. Ik ga over twee weken een test bij de GGD doen voor andere soa’s. Ik las op internet dat een HIV test pas na drie maanden betrouwbaar is. Hoe kan ik het beste deze drie maanden doorkomen?

21 reacties
    Reageren
    Anoniem

Zonder klaarkomen kan er toch voorvocht in je vagina zijn gekomen. Daarin kan hiv zitten als iemand besmet is. Als iemand besmet is, want dat is niet zeker.

Over twee weken laten testen is al een goede stap. De bekende soa’s zoals chlamydia en gonorroe zijn dan te testen.

Voor syfilis moet je wat langer wachten, een week of vier a vijf zou voldoende moeten zijn.

Hiv kan je betrouwbaar testen na zes weken. Misschien is het goed om na zes weken bloed te laten afnemen en te testen op hiv en syfilis. Is de uitslag negatief, dan geeft dat een heel betrouwbaar beeld. Voor alle zekerheid kan je ervoor kiezen om 3 maanden nogmaals te testen (dus 3 maanden na afgelopen weekend).

Hepatitis B kan je laten testen vanaf 3 maanden.

De onzekerheid is vervelend. Maar daar is weinig aan te doen. Behalve je te realiseren dat er niet heel veel mensen in ons land rondlopen die besmet zijn met hiv zonder dat ze het weten én er medicijnen voor krijgen. Als iemand die medicijnen slikt, dan kan hij hiv niet meer overdragen.

Blijf je in onzekerheid en wil je erover praten, dan kan je de soa aids infolijn bellen (of Sense voor jongeren tot 25).

Reageren
    Anoniem

Aanvulling: bij Oneday Clinic in Amsterdam kan je na 3 weken een HIV RNA sneltest laten doen. Deze test is wel heel duur (iets van 200 Euro). Als je het de moeite waard vind kan dat een optie zijn.

Reageren
    John (moderator)

HIV kan vanaf 6 weken betrouwbaar worden getest

Reageren
    Angsthaas

Dankjulliewel voor de snelle antwoorden. Ik moet dus nog zes weken wachten voordat ik het uit kan sluiten. Ik voel enige schaamte om hier met mijn omgeving over te praten, tevens omdat ik erg veel spijt heb.
    Deze jongen was niet van nederlandse afkomst maar spaanse afkomst, daarnaast heeft hij minstens vijf jaar in andere landen gewerkt. Hoe groot is de kans dat als hij HIV positief is, dat het dan overgedragen is aan mij?

Reageren
    Anoniem

Als hij positief is, is da kans dat jij ook positief bent ongeveer 1/5000. Redelijk klein dus

Reageren
    John (moderator)

Die vraag kan niemand zo beantwoorden

Reageren
    Angsthaas

Nogmaals bedankt voor de antwoorden. Ik ervaar zoveel angst en nog zes weken wachten lijkt onmogelijk voor mij, ook al weet ik dat er niks anders op zit. Ik ben 24 jaar en heb heel weinig ervaring op seksueel gebied, en heb eerder ook nog geen onveilige seks gehad. 200 euro betalen zit helaas niet in mijn budget om de test na twee weken al af te nemen. Ik ga contact opmemen met de GGD om te kijken of ik in aanraking kan komen voor een HIV test. (Andere testen heb ik al een afspraak voor staan). Mocht dit niet het geval zijn, zou ik dan ergens omgeving noord brabant/ limburg anoniem een test kunnen doen?
    En is 6 weken echt het vroegst waarop dit gedaan kan worden ( op die dure test na?)
    Ik ben zo bang dat ik niet kan slapen, niet goed kan eten. Ik voel de stress en spijt echt van mijn tenen tot mijn haren. Mocht ik HIV hebben dan weet ik niet of ik het allemaal aankan..
    Is er iets of iemand die mij misschien gerust kan stellen?
    Ik kan er met mijn omgeving dus niet over praten

Reageren
    Anoniem

De RNA test kan na drie weken. De andere hiv testen na zes weken. Eerder testen raad ik je af omdat de test dan gewoonweg onbetrouwbaar is.

Als je 24 bent kan je bij de GGD gratis laten testen, maar ook dan pas na zes weken. Eerder heeft echt geen zin.

Waarom bel of chat je niet met Sense? -> https://sense.info/nl/hulp-advies

Vooral bellen kan erg opluchten als je er zo mee zit. Het zijn deskundige mensen die je aan de lijn krijgt. Ze zijn op de hoogte van de allerlaatste informatie als het gaat over soa en hiv.

Reageren
    John (moderator)

Neem eerst maar eens contact op met de GGD in je regio

Reageren
    Angsthaas

Ik heb al een afspraak gemaakt bij de ggd, over iets minder dan twee weken kan ik daar terecht. Maar hier wordt nog niet op HIV getest. Is mijn angst voor HIV reeel? Ik heb er zo veel last van dat ik bijna niet kan functioneren.
    Ik heb gister ook met sense gebeld , deze meneer gaf aan dat ook al heb je 50x vaginaal seks met iemand die zonder te weten HIV+ is, de kans nog steerw groter is dat je het niet dan wel krijgt.
    Klopt dit?.
    Ik ben gewoon zo bang dat ik door na 24 jaar een domme fout te maken een avond, ik de rest van mijn leven verpest..

Reageren
    John (moderator)

de kans is niet zo heel groot

Reageren
    nog een angsthaas

Hoii

Ik zit momenteel in dezelfde stress. Ik ben erg benieuwd wat de uitslag uiteindelijk was!

Reageren
    Angst haas nummer 3

Is het nodig om na een test na 10 weken (negatief) nogmaals te testen?

Test via de huisarts, ook andere soa zijn meegenomen. En alles was negatief.

Nu vraag ik mij af; in welke gevallen kun je ten onrechte een negatief uitslag krijgen?

Zijn er situaties bekend waarbij de uitslag eventuele ten onrechte negatief aangeeft?

Voor de test was ik enorm gestresst kan dat invloed hebben op de uitslag?

En verder is tegelijk een algemeen bloedonderzoek gedaan. Die waren ook allemaal goed.

Reageren
    John (moderator)

Stress heeft geen invloed op de aanwezigheid van virus in je lichaam en nee je hoeft niet meet te testen. 6 weken na het contact is voldoende.

Reageren
Reageer op: Angst HIV
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.