Zoeken Vraag het forum

Hiv infectie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Henk

Beste

Drie weken geleden heb ik onveilige seks gehad met een Nederlandse vrouw. 2 weken later heb ik hevige koorts gehad en staat mijn lichaam vol met bultjes. Hierdoor denk ik aan HIV. Als ik mij nu laat testen (na 3 weken), is dit dan betrouwbaar? Ik weet dat u altijd 4 weken zegt voor HIV 1 en 6 weken voor HIV 2. Maar is het niet zo dat wanneer je de symptomen hebt gehad, en je dus besmet zou zijn, dit reeds zichtbaar is in je bloed vanaf het moment dat je de symptomen hebt? Maw heb je de acute hiv infectie gehad, dan is dit zichtbaar in je bloed, ook na 3 weken?

11 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dan zou een rna test moeten laten doen als je nu klachten van een hiv infectie zou hebben.

” weet dat u altijd 4 weken zegt voor HIV 1 en 6 weken voor HIV 2.” Dit is dus niet juist. Voor HIV geldt 6 weken na het contact. Voor beide tyoen. testen bij 4 weken kan wel en geeft ook een betrouwbare indicatie maar dan is er bij 6-8 weken een controle test nodig

Reageren
    Henk

Indien ik mij bij de GGD laat testen met een combi-test na 3 weken en de koorts en uitslag effectief door HIV tot stand is gekomen, dan is dit toch zeker meetbaar in mijn bloed? Of kan het zijn dat er nog een window-periode is tussen de symptomen en het detecteren in het bloed?

Reageren
    John (moderator)

3 weken is dan toch te vroeg

Reageren
    Henk

Dus het is niet zo dat wanneer je de HIV conversiegriep hebt meegemaakt (na 2 weken), dat HIV dan al zichtbaar is in het bloed?
    Hoe betrouwbaar is het resultaat indien ik na 4 weken een test zou laten doen?

Reageren
    John (moderator)

Voor deze korte periode is dan een RNA test bedoeld.
    4 weken zou dan een betrouwbaarder resultaat kunnen geven ALS de klachten van HIV zijn

Reageren
    Henk

Dag John

Ik zie overal op jullie site dat 4 weken voor 98% betrouwbaar is, maar nu klinkt het alsof dit niet zo is?

Reageren
    John (moderator)

Het is ook een betrouwbare test, maar dan nog moet er een controle test gedaan worden

Reageren
    Henk

Wanneer dient deze controle test te gebeuren? Na 6 weken? Hoe betrouwbaar is een test na 4 weken en na 6 weken? Ik denk namelijk niet dat ik dit nog 2 maanden vol houd.

Reageren
    John (moderator)

controle test bij 6-8 weken. Test bij 6 weken is 99,6%. En beter gaat het niet worden

Reageren
    Henk

Ok. Bedankt John! Ik was eens op dit forum aan het lezen en zie dat jij bijna op elk moment van de dag klaar staat om een antwoord te geven. Doe jij dit alleen en vrijwillig? In ieder geval mooi om te zien!

Reageren
    John (moderator)

Ja, en ja

Reageren
Reageer op: Hiv infectie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.