- Henk24 augustus 2021 om 19:39
Beste
Drie weken geleden heb ik onveilige seks gehad met een Nederlandse vrouw. 2 weken later heb ik hevige koorts gehad en staat mijn lichaam vol met bultjes. Hierdoor denk ik aan HIV. Als ik mij nu laat testen (na 3 weken), is dit dan betrouwbaar? Ik weet dat u altijd 4 weken zegt voor HIV 1 en 6 weken voor HIV 2. Maar is het niet zo dat wanneer je de symptomen hebt gehad, en je dus besmet zou zijn, dit reeds zichtbaar is in je bloed vanaf het moment dat je de symptomen hebt? Maw heb je de acute hiv infectie gehad, dan is dit zichtbaar in je bloed, ook na 3 weken?
11 reactiesReagerenJohn (moderator)
24 augustus 2021 om 20:05Dan zou een rna test moeten laten doen als je nu klachten van een hiv infectie zou hebben.
” weet dat u altijd 4 weken zegt voor HIV 1 en 6 weken voor HIV 2.” Dit is dus niet juist. Voor HIV geldt 6 weken na het contact. Voor beide tyoen. testen bij 4 weken kan wel en geeft ook een betrouwbare indicatie maar dan is er bij 6-8 weken een controle test nodig
ReagerenHenk24 augustus 2021 om 20:28Indien ik mij bij de GGD laat testen met een combi-test na 3 weken en de koorts en uitslag effectief door HIV tot stand is gekomen, dan is dit toch zeker meetbaar in mijn bloed? Of kan het zijn dat er nog een window-periode is tussen de symptomen en het detecteren in het bloed?
ReagerenJohn (moderator)
24 augustus 2021 om 20:293 weken is dan toch te vroeg
ReagerenHenk24 augustus 2021 om 20:44Dus het is niet zo dat wanneer je de HIV conversiegriep hebt meegemaakt (na 2 weken), dat HIV dan al zichtbaar is in het bloed?
Reageren
Hoe betrouwbaar is het resultaat indien ik na 4 weken een test zou laten doen?John (moderator)
24 augustus 2021 om 20:56Voor deze korte periode is dan een RNA test bedoeld.
Reageren
4 weken zou dan een betrouwbaarder resultaat kunnen geven ALS de klachten van HIV zijnHenk24 augustus 2021 om 21:03Dag John
Ik zie overal op jullie site dat 4 weken voor 98% betrouwbaar is, maar nu klinkt het alsof dit niet zo is?
ReagerenJohn (moderator)
24 augustus 2021 om 21:12Het is ook een betrouwbare test, maar dan nog moet er een controle test gedaan worden
ReagerenHenk24 augustus 2021 om 21:15Wanneer dient deze controle test te gebeuren? Na 6 weken? Hoe betrouwbaar is een test na 4 weken en na 6 weken? Ik denk namelijk niet dat ik dit nog 2 maanden vol houd.
ReagerenJohn (moderator)
24 augustus 2021 om 21:18controle test bij 6-8 weken. Test bij 6 weken is 99,6%. En beter gaat het niet worden
ReagerenHenk24 augustus 2021 om 21:27Ok. Bedankt John! Ik was eens op dit forum aan het lezen en zie dat jij bijna op elk moment van de dag klaar staat om een antwoord te geven. Doe jij dit alleen en vrijwillig? In ieder geval mooi om te zien!
ReagerenJohn (moderator)
24 augustus 2021 om 21:38Ja, en ja
Reageren