Zoeken Vraag het forum

Angststoornis of een risico?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Diego

Beste forumleden,

Ik heb een beetje rondgelezen, maar kom er toch even niet uit. Vorige week met vakantie in azie een sauna bezocht waarbij ik een masaage heb gehad. Gewoon massage met scrubhandschoen en gewrichten kraken etc. Voor de beeldvorming geen erotische massages maar gewoon een lichamelijke massage met veel zeep en met onderbroek aan. Achteraf zag ik dat die scrubhandschoen vaker gebruikt wordt en dacht had ik maar niet moeten doen. Onhygienisch maar reden tot zorgen? Volgens mij niet maar toch bleef het na paar dagen in mijn hoofd hangen en dacht wat als? Week later zit ik er eigenlijk mee dat ik het niet uit mijn hoofd krijg en dat ik zelfs meerdere doemscenarios aan het bedenken ben. Zo zag ik bijv na paar dagen een wondje op mijn kuit en dacht is de wond misschien van de sauna? Kan natuurlijk ook door de harde scrub handeling maar als je lang genoeg nadenkt dan kan je zo beetje van alles bedenken. Ik heb mijn momenten in het verleden gehad of het nou een ebola vrees was omdat ik toendertijd meedeed aan een internationale conferentie of als het ging om moedervlekken die opeens angst door mijn lijf jaagden omdat het mij op dat moment opviel. Kort samengevat ik heb zo een angstaanval wel vaker meegemaakt maar na een kort huisarts bezoek was dat wel snel voorbij. Maar bij hiv etc ligt het toch anders mede door de lange tijd die je moet wachten en eigenlijk tot die tijd niet echt veel kan doen en dus gaat googlen. Hoewel ik zelfs met mijn partner veilig vrij dus met een condoom had ik vandaag weer met een andere issue. Wat als ik het wel heb en dat ik tijdens het omdoen van het condoom voorvocht aan de buitenkant is gekomen? Heb daarom voor het vrijen zelfs vervangen met een 2de condoom. Maarja of dat gerustellend was? Niet echt.

12 reacties
    Reageren
    Katinka

Hey,

Je maakt je veel te veel zorgen. Je hebt geen HIV door scrubhandschoenen… Je moet je toch wel realiseren dat het enkel door seksueel contact kan, lichaamelijk vocht zoals sperma en bloed. Ik denk niet dat er in die sauna iemand met die handschoenen gaat rukken. Doe normaal.

Als je toch zolang piekert, kun je toch wel handig zijn voor de economie door een HIV-zelftest te kopen in je apotheek (Wacht minstens een maandje) En in die maand ga je waarschijnlijk toch dehele tijd angst hebben, ondertussen kun je naar een psychiater dan die gaat je hersenen eens goed bekijken of je daar geen stoornis hebt zitten.

Reageren
    Diego

@katinka

Hey bedankt voor je reactie. Misschien is je laatste tip niet eens zo slecht.
    Wat betreft de manieren van overdracht heb ik mij wel ingelezen maar het brein is in staat om jou dan een scenario voor te schotelen waar bij je opeens wel het gevoel krijgt dat je risico heb gelopen. Denk aan iemand met een naaldje tot inderdaad een handschoen met sperma. En dat laatste was eigenlijk niet eens bij me opgekomen.

Reageren
    Diego

Zou in iedergeval de reacties van tandor en kep op prijs stellen. Alvast dank.

Reageren
    John (moderator)

Volgens mij heb je toch echt last van een angststoornis

Reageren
    Diego

@Tandor

Ik had al zo een vermoeden. Wat is het moeilijk om al die doemscenarios los te laten zeg.
    Ene moment maak jeje zelf wijs dat het goed is ander moment zit je weer uit te gaan van het ergste en ben ik doodsbang dat ik mijn familie ga besmetten.

Reageren
    Katinka

@Diego

Je bent bang om je familie te besmetten? Nou seks met je familieleden is incest en best wat strafbaar, dus doe dat maar niet.

Je maakt je zelf soms wijs dat het goed is en de dag / uren erachter begin je weer te piekeren of je nou besmet bent.

Je kan natuurlijk ook anti-stresspillen kopen in de Kruitvat, die maken U rustiger en je kunt dan beter omgaan met die gedachten, je kunt je dan beter focussen dat alles bullshit is. Succes.

– Katinka

Reageren
    Diego

@katinka

Hoi, bedankt voor de sarcastische reactie. Ik begrijp dat ik een probleem heb en dat ik waarschijnlijk het een en ander niet goed kan inschatten. Op de een of andere manier ga ik vaak uit van het ergste geval. Door jullie reacties begrijp dat mijn angsten overdreven en ongegrond zijn toch blijft het voor mij lastig om het los te laten.

Als jullie tips hebben hoe hiermee om te gaan graag. Wil best het gesprek met mijn huisarts aan, maar ja hoe begin je zoiets? Nooit ever heb ik mijn angsten ooit met een huisarts besproken gaat die niet denken waar komt het opeens vandaan? Tenminste als jullie echt denken dat het probleem in mijn hoofd zit en dat mijn angsten totaal ongegrond zijn.

Reageren
    John (moderator)

Ik zou er toch maar mee naar de huisarts gaan. Het zal uiteindelijk alleen maar erger worden. Je kunt daar wel wat professionele hulp bij gebruiken

Reageren
    Diego

Hai, inmiddels bij checkpoint een test laten wat goed was alleen zijn de zorgen niet minder geworden integendeel meer zelfs. Ik wordt er echt moe van maar nu zit ik met gedachtes was als de vingerprik lancet voor mij gebruikt was?? Je zit daar toch met allemaal mensen die voor hiv komen testen en zo een fout zou iemands leven kunnen verpesten. Weet het niet meer wat is dit vermoeiend zeg

Reageren
    John (moderator)

Onmogelijk dat er een gebruikt lancet gebruikt zou worden

Reageren
    Diego

@tandor, waarom onmogelijk ? Kan het niet per ongeluk?

Reageren
    John (moderator)

Nee, dat kan ook niet per ongeluk. Dit soort fouten worden niet gemaakt

Reageren
Reageer op: Angststoornis of een risico?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.