Hoi,
Waarom wordt er steeds gesproken over een window periode van 14 dagen voor gonorroe terwijl bijvoorbeeld de GGD adviseer om al na 7 dagen te testen? En hoe nauw moet ik zo’n termijn nemen aangezien andere partijen weer spreken over een uitsluitend veilige window periode van 21 dagen. Is 12 dagen bijvoorbeeld sowieso te kort, ook als klachten pas na een 13 dagen ontstaan (valt het dan niet al te meten op basis van de dan al aanwezige bacteriële lading)?
Alvast veel dank voor de genomen moeite.
Volgens mij is het advies 14 dagen of als je al klachten hebt..
Dank Henk, dat lees ik ook steeds maar er wordt wel regelmatig afgeweken door verschillende gerenommeerde instanties. Waarschijnlijk is het antwoord gelegen in het doel van het testen; 1) de publieke gezondheid en dus snel gevallen ontdekken of 2) de individuele situatie van het definitief uitsluiten maar dan zou het logischer zijn om aan te sluiten bij 21 dagen. Begrijp uit de richtlijnen van het RIVM dat nog niet zo lang geleden het testbeleid landelijk verschilde (tussen 7 en 21 dagen in) en vraag mij daarom af hoe veel onzekerheid een test op 12 of 13 dagen nou oplevert. Ik neem aan dat er data voor beschikbaar is anders had het ook een arbitrair aantal van 12 of 13 dagen kunnen zijn. Wellicht een idee?
De huisartsenrichtlijn is direkt behandelen bij klinische verdenking (en dan ook kweken). De testen (vaak gedaan ter geruststelling) minimaal 14 dagen. Je zou kunnen zeggen: beter na 3 weken..dan zijn de antistoffen meer aanwezig.
En er zullen vast veel verschillende testen zijn met verschillende resultaten in de gevoeligheid/ betrouwbaarheid.
Iets meer tijd nemen (en uitgaan van besmetting)...het is te overkomen toch?
En 4 tot 6 weken na de behandeling moet er opnieuw getest worden. Dan weet je zeker dat de gonorroe weg is.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!