- Anne28 maart 2022 om 06:38
Hallo,
Ik heb zes jaar een relatie gehad met mijn ex. Tijdens onze relatie (na vier jaar) kreeg hij een uitbraak van genitale wratten. Omdat ik toen waarschijnlijk al besmet was hebben we ervoor gekozen wel seks te blijven hebben. We hadden namelijk ook al seks gehad terwijl hij de wratjes al had, dat hadden we alleen zelf nog niet gezien. De huisarts zei dat ik het virus na meermaals seks tijdens de uitbraak toch wel bijna zeker al had, en dat onthouding dus verder niet echt meer zin zou hebben. Zijn uitbraak is helaas ook nooit meer helemaal weggegaan, bleef erg hardnekkig. Ikzelf heb mezelf lang gecontroleerd maar nooit ergens last van gekregen. Kan natuurlijk zijn dat dat over een paar jaar wel zo zal zijn, maar kan dat verder niet echt voorkomen.
We zijn nu jaren verder en mijn relatie is uit gegaan. Ik vraag me af hoe ik dit moet doen met toekomstige partners? Ik heb zelf dus nooit genitale wratjes gekregen. Ook niet in de vagina, dit heb ik recentelijk laten checken toen ik mijn spiraal liet zetten.
Moet ik bij toekomstige partners melden dat mijn ex GW had en dat ik het virus ook heb, zonder klachten?
3 reactiesReagerenKarin28 maart 2022 om 19:26Hoi Anne,
Fijn voor jou dat je geen klachten hebt gekregen! Ik heb begrepen dat als je zelf geen klachten hebt, dat de kans 1% is dat iemand anders er wel klachten van krijgt. Als je klachten krijgt is dat meestal binnen 8 maanden na contact, dus als je nu nog geen klachten hebt, dan is er een vrij kleine kans dat dit nog gaat gebeuren lijkt me?…
Als je klachten hebt of binnen 6 maanden bent na het verdwijnen van de klachten, dan zeg je het natuurlijk. Voor andere situaties is het minder duidelijk. Je zou eens bij soa aids nl om advies kunnen vragen.
Ik vond het zelf fijn met mijn vriend dat we erover konden praten en samen een beslissing nemen. Ik heb al langere tijd geen klachten en volgens mijn gyn heb ik het virus geklaard en ben ik genezen. Toch geeft het mij rust dat mijn vriend is gevaccineerd tegen hpv en de kans dat hij ooit klachten zal ontwikkelen daarmee zeer klein is.
Het was niet leuk om het aan te kaarten, maar beter nu zodat hij kon vaccineren dan dat er later verrassingen naar voren komen en iemand er wie weet wel een tijd over doet om dat virus op te ruimen. Zou dat persoonlijk niet graag op mijn geweten hebben.
Succes!
ReagerenAnne28 maart 2022 om 23:58Ha Karin,
Bedankt voor je antwoord! Ik denk inderdaad ook dat die kans klein is? Ik vraag me alleen wel af of ik elke keer als ik seks met hem had tijdens een uitbraak (wat eigenlijk de afgelopen jaren altijd het geval was, omdat het nooit echt helemaal klaarde), ik elke keer mezelf weer opnieuw blootstelde aan nieuw risico van zelf wratjes ontwikkelen? Ik had op een gegeven moment zoiets van “Ja, ik heb het virus toch al, dus áls mijn lichaam besluit het te krijgen dan kan dat al vanaf de eerste besmetting komen. Het is niet zo dat elke keer als ik seks heb, ik weer opnieuw een groot risico loop, als ik eenmaal het virus al heb.” Klopt mijn gedachtegang hierin een beetje?
ReagerenKarin29 maart 2022 om 20:55Hoi Anne,
Snap jouw gedachtegang wel. Na een paar keer seks terwijl er wratjes waren, heb je het virus waarschijnlijk wel over gekregen. De wratjes zelf zijn het besmettelijkst natuurlijk. Dat je desondanks in die jaren geen klachten hebt gekregen, zou erop kunnen wijzen dat jouw afweer het virus goed onder controle heeft.
In een mailwisseling met de organisatie soa aids nl schreven zij dat bij de meeste mensen de afweer vat heeft op het virus of het ‘waarschijnlijk zelfs snel het lichaam uitwerkt’. Bij elk contact kan je dan wel weer opnieuw besmet worden. Maar ja, voor de een is dit virus peanuts, voor de ander niet. Tot zover lijk jij tot die eerste categorie te horen 😉
Desondanks vind ik zorg naar anderen vooral in de incubatietijd van 8 maanden na het laatste contact wel op zijn plaats, maar volgens mij zijn er dus geen echte regels als je geen klachten hebt.
Reageren