Zoeken Vraag het forum

Chlamydia of andere SOA?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Edwin

Toch maar weer naar huisarts geweest. Standaard urineonderzoek (dipstick) laten doen, geen bijzonderheden gevonden.
    Besloten toch maar PCR te doen op Chlamydia en Gonorroe. Zie vreselijk op tegen een mogelijk verkeerde uitslag, ben er echt bang voor.

Andere soa’s zoals Trichomonas en Mycoplasma worden nu niet getest. Is het gezien het gelopen risico zinvol om daar later ook nog op te testen ?

John (moderator)

Dat is niet zinvol gezien het gelopen risico . Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat er iets uit de PCR test gaat komen.

Reageren
    John (moderator)

Je zou klachten kunnen hebben als er wellicht wat massageolie in je urinebuis terecht zou zijn gekomen… Dan kan het slijmvlies geïrriteerd raken

Reageren
    Edwin

Kan die irritatie zo lang aanhouden John? Het is immers al twee maanden geleden gebeurd.

Reageren
    John (moderator)

In principe zou dat kunnen

Reageren
    Edwin

Zou je doordat het urine onderzoek bij de huisarts geen ontstekingen liet zien kunnen concluderen dat de afscheiding dan ook niet door door een urineweginfectie wordt veroorzaakt? En daarmee indirect ook niet door een soa zoals Chlamydia?

Reageren
    John (moderator)

Nee. Dat is te simpel gedacht.

Reageren
    Alex

Edwin, chlamidia naar 2 manden wordt chronish en bijna niet te vinden met PCR of urine onderzoek. Ik zou een IFA test doen via bloed( IGG, IGA, IGM). Als je geen antobodies hebt( Alles negatief), dan heb je nooit chlamidia gehad.

Reageren
    ano

Alex, kun je dat onderbouwen met een wetenschappelijk artikel? Een dergelijke zaak is namelijk niet bekend bij GGD/Senseo.

Zolang een infectie actief is, kun je hem opsporen middels PCR (mits op correcte locatie afgenomen).

Reageren
    Edwin

Uitslag PCR negatief, goed nieuws dus. Probeer nu eerst even tot rust te komen en kijken of de klachten dan afzakken want het heeft allemaal veel stress opgeleverd.

John, wat is jouw mening mbt de door Alex genoemde bloedtest? Is dat ook nog nodig?

Reageren
    Guido

Neen, een pcr is veel betrouwbaarder. 98% ofzo. (Indien correct uitgevoerd, dus meer dan een uur niet geurineerd)

Reageren
    John (moderator)

Ik zie het nut daarvan niet echt in.

Reageren
    Edwin

Ik ben de starter van dit topic. We zijn inmiddels een jaar verder. Heb na de negatieve uitslag geen noemenswaardige klachten meer gehad. Mijn vrouw daarentegen heeft sindsdien zo’n 6 keer blaasontsteking gehad. En dan ben ik toch weer bang dat ze van mij chlamydia of gonorroe overgedragen heeft gekregen ondanks de negatieve uitslag. Dat brengt mij bij de volgende vraag. Tussen het contact met de masseuse en de test zat 10 weken. Kan het zijn dat in de 10 weken de soa’s spontaan zijn geklaard waardoor ik negatief heb getest maar in de tussenliggende periode wel mijn vrouw heb besmet?

2e vraag gaat over de test. Ik moest met de eerste urine over een soort wattenstaafje plassen. Dat heb ik gedaan maar had het idee dat het staafje niet vochtig genoeg was en heb het staafje daardoor tijdens dezelfde plas nogmaals in de straal gehouden. Kan dat de betrouwbaarheid van de test negatief beïnvloed hebben?

Reageren
    John (moderator)

Dat is dus niet de bedoeling.
    Blaasontstekingen zijn bij vrouwen niet zo heel vreemd en doorgaans ook geen teken van een soa

Reageren
    Edwin

Maar is daarmee de testuitslag onbetrouwbaar?

Reageren
Reageer op: Chlamydia of andere SOA?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.