Zoeken Vraag het forum

Geen sex maar wel een SOA?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik ben een meisje en heb nog nooit seks gehad. wel verschillende bed partners, maar behalve orale seks niks gedaan. Ik heb nu een vriend en ik vroeg me af of het mogelijk is om zonder seks te hebben een SOA te krijgen. ik heb ooit iets gehoord van ziektes overdragen via bloed en heb vaak wondjes op mijn handen en soms door het scheren. kun je door een jongen oraal te bevredigen en andersom ook iets oplopen? en hoe kan ik mijn vriend vragen om zich te laten testen mochten we ooit seks hebben en het zonder bescherming willen doen. en is het voorvocht/sperma bij mannen wat in aanraking met je vagina komt ook schadelijk, of alleen als hij daarna met zijn vinger naar binnen gaaat? om niet zwanger te worden als het ooit zo ver komt slik ik wel de pil. ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en avast bedankt

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ook door orale seks kun je een SOA oplopen. Gebruik daarom altijd een condoom, tenzij je 100% zeker weet dat er geen soa in het spel is.
    Sperma met een vinger in de vagina gebracht kan tot zwangerschap leiden. Een condoom kun je ook gebruiken bij aftrekken en pijpen. Ze zijn zelfs met smaakjes te krijgen.

Reageren
    Anoniem

Heel erg bedankt. ik heb nog 1 vraagje. word elke SOA op de zelfde manier over gedragen of is de ene alleen overdraagbaar met bloed en de andere alleen met de slijmvliezen? of kun je elke SOA met bloed en/of met contact van de slijmvliezen overdragen?

Reageren
    Anoniem

Wel balen dat ik dit soort dingen niet eerder wist. ik heb altijd te horen gekregen dat zolang je maar een condoom gebruikt tijdens het seksen er niets kon gebeuren. over het niet zwanger worden vertellen ze altijd wel veel en dat weet ik ook wel maar over een SOA krijgen hoor je niet zo veel

Reageren
    John (moderator)

SOA staat voor seksueel overdraagbare aandoeningen. Met bloed heeft dat dus niets te maken.

Dat SOA’s ook kunnen worden overgedragen door anale of orale seks weten veel mensen niet. Helaas. Er raken veel mensen besmet die dachten het “veilig” gedaan te hebben.

Een goede raad:
    Altijd een condoom gebruiken zolang je niet 100% zeker bent. Bescherm jezelf tegen onaangename dingen.

Reageren
Reageer op: Geen sex maar wel een SOA?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.