- Mike26 januari 2025 om 09:32
In december kreeg ik klachten wat een soa zou kunnen zijn. Een
Ontstoken plasbuis, rood uiteinde, vaker moeten plassen en beetje geïrriteerd gevoel met plassen. Soa test gedaan, geen chlamydia of gonorroe. Toen plas ingeleverd voor blaasontsteking, geen bacterie te vinden was schoon. Daarna nog een soa test gedaan nu ook voor my oplasma en trichomoniasis, negatief. Paar weken ook geen klachten maar nu toch weer beetje last van plasbuis, smorgens een druppel vocht als ik voorhuid daar voren duw en wat last in de onderbuik.Iemand een idee? Mijn dokter ziet me alweer aankomen, te vaak gebruik van huisarts moeten maken dus zou graag willen weten of dit is iets wat ik zou kunnen afwachten of waar aandacht voor nodig is.
9 reactiesReagerenAnoniem26 januari 2025 om 09:55Wat ook kan voorkomen is wat een mechanische infectie wordt genoemd: irritatie en ontsteking aan de plasbuis door er teveel aan te zitten.
Het is en blijft toch echt iets om met de huisarts te bespreken.
ReagerenMike27 januari 2025 om 06:50Kan prostatis dit beeld geven? Heb ook wel soort samentrekkend gevoel soms tussen anus en balzak. Maar die druppel smorgens hoort dat ook bij prostatis?
Zoja; had het onderzoek naar blaasontsteking dit dan niet aan moeten tonen?
ReagerenJohn (moderator)
27 januari 2025 om 16:24Ja dat zou kunnen. Of dat gezien zou moeten zijn met onderzoek naar blaasontsteking? Ik zou dat zo niet kunnen zeggen omdat ik niet weet wat er onderzocht.
Reageren
Maar ook je bekkenbodemspieren kunnen dit soort klachten veroorzaken. Dat kun je laten testen bij een bekkenbodemfysiotherapeutMike27 januari 2025 om 18:20Ik heb gezegd dat ik dacht aan een blaasontsteking want plassen geïrriteerd, steken in buik/rug. Ochtendurine ingeleverd en daar was niks te zien wat wees op een blaasontsteking. Kreeg de uitslag dezelfde dag ’s middags. Wat is er anders aan urineonderzoek voor prostatis dan voor blaasontsteking?
ReagerenJohn (moderator)
27 januari 2025 om 19:50Prostatitis hoeft niet altijd in de urne te zien te zijn. Daar zijn doorgaans andere onderzoeken ook bij nodig.
ReagerenMike29 januari 2025 om 11:31Was ureaplasma in een urineonderzoek naar boven gekomen?
ReagerenAnoniem29 januari 2025 om 11:50Dat moet je vragen aan de aanvrager van het onderzoek. Er moet wel getest worden op een bepaalde bacterie wil een test daarop aanslaan.
ReagerenMike29 januari 2025 om 23:12De reden dat ik het hier vraag en plaats is blijkbaar dat het vragen aan die personen niet zo makkelijk gaat. Maar geeft Mycoplasma of ureaplasma waardes die tijdens een standaard urine onderzoek meetbaar zijn?
ReagerenAnoniem30 januari 2025 om 09:21Nee. Zoals ik al zei: er moet specifiek getest worden op de bacterie.
Je moet het zo zien: men geeft de testmachine mee dat op bacterie A gecontroleerd moet worden. De testmachine bekijkt dan of DNA sporen van bacterie A waarneembaar zijn. De testmachine kijkt niet naar andere bacteriën dan A. Als je dat zou willen, dan moet er een kweek gemaakt worden en dat is kostbaar, dus gebeurt niet snel.
Reageren