- Anoniem000710 januari 2016 om 12:42
Ik heb normaal geen slaapproblemen en had deze ook bij lange na niet in de mate dat ik dat nu heb. Ik begon met 5mg 2 weken geleden. Ik wou in een drukke periode mezelf sneller in slaap krijgen en daarom ben ik het gaan slikken. Normaal duurt het wel 1 uur voordat ik in slaap val.
1ste keer had de pil effect, en was erg tevreden met het effect.
2de keer (de dag erna) had het al veel minder effect, ik sliep toen wel rond een normale tijd (2200uur) sinds de 3de keer is het bergafwaartsgegaan en na 5 dagen ben ik om die reden gestopt met het slikken van de pillen.Heb alle 5 dagen zo rond 9 a 12 uur savonds 1 zon pil geslikt. En de laatste dag was dat rond 12 uur snachts. Sindsdien lijkt het wel alsof me lichaam pas denkt dat het rond 3 uur sochtens pas avond is. En afgelopen 2a3 dagen slaap ik pas rond 3 a 5 uur sochtends, en ik moet 3x doordeweeks er gewoon om 9 uur uit, dat geld ook voor morgen.
Eergister was het ergsts, heb zelfs diezelfde dag 1.5 uur getraind (hardlopen en krachtoefeningen) om ervoor te zorgen dat ik in ieder geval me energie kwijtraak, dat gekoppeld met een warme douche, goede seks, en valeriaan tabletten in de hoop om zoveel mogelijk mijn slaap te bevorderen. Maar het lijkt wel alsof mijn hele lichaam ontregeld is.
Diezelfde dag ging ik om 10 uur naar bed, zonder enkel slaap gevoel en maar 4 uur half geslaapt te hebben de dag ervoor maar ik sliep pas rond 4 a 5 uur sochtends.
Ik lees nu ook wat informatie op internet via google (1ste pagina resultaten)
Dat melatonine wat dan welliswaar een natuurlijk hormoon is dus inderdaad je slaappatroon flink in de war kan gooien. En snap dus ook niet waarom deze pillen zo doodleuk bij de drogist te koop zijn zonder iemand die je even op de negatieve effecten kan wijzen.Als het aan mij ligt slik ik de pillen nooit meer.
Wel kan ik me voorstellen dat als ik ze nou extra vroeg slik (einde van de middag) dat me lichaam zich aanpast op een normaal dag/nachtritme.Behalve dat, zijn er andere manieren om het normale slaappatroon terug te krijgen. Het lieftst zonder het gebruik van andere medicatie.
Als ik een van de enkele ben met dit probleem dan raak ik geen kant nog wal als ik zeg dat ik deze pillen gevaarlijk vind en dat ze uit de schappen moeten worden gehaald.
Alhoewel ik toch meerdere verhalen lees van andere die zelfde problemen nu mee maken na inname van melatonine. Dan kan het wel niet toxisch zijn en dus volgens medische maatstaven dus niet gevaarlijk.
Ik kan me echter voorstellen dat al niet stabiele mensen er door een melatonine veroorzaakt slaapprobleem er eventueel hun baan me zouden kunnen verliezen, en dat vind ik toch wel heel erg kwalijk. Zelf kijk ik ook niet heel erg uit naar volgende week omdat ik er dan weer vroeg uit moet.
Ik wacht graag jullie reactie(s) af.
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
10 januari 2016 om 14:17Belangrijk aan melatonine is, dat je het goed gebruikt. Als ik naar de tijden kijk waarop het is gebruikt, is dat in ieder geval niet gedaan. Daarnaast is het natuurlijk zo, dat als je geen slaapproblemen hebt, je dergelijke middelen ook niet moet gebruiken. En slaapproblemen had je eigenlijk niet.
Melatonine is een lichaamseigen stof die de slaap reguleert. Het wordt aangemaakt onder invloed van het donker worden. Verminderd licht dus. Dat gebeurt al enkele uren voordat je gaat slapen. Toevoeging van melatonine door pillen bevordert deze aanmaak en zorgt voor een hogere melatonine spiegel in je lichaam. Maar dan moet je ze wel op tijd nemen.
ReagerenAnoniem000710 januari 2016 om 14:32Je advies is dus, vroeger innemen?
Wat ik zelf ook al zei dus. Als ik zo rond 10-11 uur savonds wil slapen moet ik dus meerdere uren van tevoren het innemen?
Is 18:00 uur dan een goede tijd?
En is het raadzaam de inname af te bouwen? Dus eerst 5 mg en de dag erna een halve enzovoort…
Ik las ook dat verhaal over licht wat jij ook net zei.
Ik werk 3 dagen buitenshuis en werk 3 dagen thuis achter de computer. Soms tot savonds laat. En ik lees ook dat het licht door elektronica schermen i.s.m. melatonine het slaapprobleem niet verder helpt.Vragen naar de bekende weg misschien maar aangezien het gaat om mijn werk waar ik moeilijk aan kan ontkomen vraag ik me toch af in hoeverre het misschien noodzakelijk kan zijn om in de latere uren toch het beeldscherm te vermijden.
Of is het in de praktijk genoeg om de pil enkel alleen op de juiste tijd in te nemen.
ReagerenWebmeisje10 januari 2016 om 14:59Beste is overdag voldoende daglicht en ’s avonds weinig licht. je kan wel bijv f.lux op je computer installeren en de lichtsterkte wat minderen.
Reageren
Verder is het niet afhankelijk van één pilletje. Ook magnesium en vitamine b zijn belangrijk voor de melatonineaanmaak, net als tryptofaan in de voeding, oa in bruine rijst en zonnebloempitten.
Gebruik zelf 5htp voor de serotonine- en melatonineaanmaak.Anoniem000710 januari 2016 om 15:16Dan ga ik voor vandaag al het advies combineren, en zorg ik ervoor dat ik de juiste voedingstoffen + de melatonine binnenkrijg en dan hoop ik op een goed resultaat vanavond. Ik laat later nog wel weten of het positief effect heeft gehad.
ReagerenJohn (moderator)
10 januari 2016 om 17:26Het is inderdaad beter om de melatonine enkele uren voordat je gaat slapen te gebruiken. Het is alleen nog maar de vraag of het probleem van het eerste uur niet inslapen daarmee opgelost wordt. Als je lichaam van zich uit voldoende melatonine aanmaakt heeft de pil totaal geen toegevoegde waarde.
Reageren
Het gebruik van schermen, de laatste 2 uur voordat je gaat slapen, veroorzaakt veel hersenactiviteit. Dat is waarschijnlijk de oorzaak dat je niet meteen in slaap kunt vallen. Probeer het gewoon uit.Meisje wil van slapeloosheid af!21 juli 2016 om 07:32Hoi!
Ik ben hier nieuw en bij het zoeken naar slapeloosheid/melatonine kwam ik hier terecht. Zelf slaap ik ook slecht, dus alle tips die ik vind kan ik goed gebruiken.
Reageren
Anoniem0007, merk je inmiddels al wat verbetering?
Op aanraden van de dokter ben ik ook melatonine gaan gebruiken, maar het gebruik hiervan alleen heeft tot kort geleden niet zoveel effect gehad. Bij het zoeken op i´net kwam ik bij een uitleg waar ik ook veel aan heb, op http://www.dagennachtrust.nl . Uit de reacties hieronder kon ik opmaken dat het moment van inname nogal belangrijk is; dit is ook te lezen op de site. Zelf neem ik het uiterlijk 2uur voordat ik ga slapen in (ik werk wisselende diensten, dus ik houd me aan die twee uur) plus ik let op m´n suikerinname en beperk me alleen tot het eten van een banaan voor ik ga slapen. Daarnaast kijk ik 1uur voor het slapen gaan geen tv/niet meer op mijn mobiel. Het helpt een stuk beter en ik merk dat ik sneller in slaap val en beter doorslaap. Misschien hebben jullie ondertussen nog meer tips geprobeerd/gevonden, of zelfs de gouden tip? 🙂 , Groetjes, Kelly!