Zoeken Vraag het forum

Stikken in slaap

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Maggie

Vannacht weer gehad. Mijn partner schrok zich ook rot. Doodeng gevoel als je letterlijk hapt naar adem. Proberen niet in paniek te raken, super lastig natuurlijk.
    Wanneer we zwaar / laat getafeld hebben, lijkt dit snachts dan te gebeuren. Vies maagzuur wat omhoog komt. Een rennie helpt wel om dan het maagzuur te neutraliseren.
    Het lezen van vergelijkbare reacties stemt war gerust. Ik neem de tip mee om het bovengedeelte wat omhoog te zetten.
    Succes allemaal!
    Maggie.

John (moderator)

“Wanneer we zwaar / laat getafeld hebben, lijkt dit snachts dan te gebeuren. Vies maagzuur wat omhoog komt.”
    Je hebt dus een reflux. Je maag protesteert tegen het zwaar/laat tafelen… Dat kun je natuurlijk zelf makkelijk verhelpen. Dus beter om wat aan de oorzaak te doen

Reageren
    Eva

Ik heb dit ook, het is heel erg beangstigend. De laatste tijd elke nacht..Bij de huisarts geweest maar ik heb niet het gevoel dat ze me serieus neemt. Ik krijg te horen hyperventilatie, verkeerde(hoge) ademhaling maar dat is het niet. Ik heb wel wat aan alle tips hier, dankjewel..

Reageren
    Romy

Had het vannacht ook. Ben wel naar de griek geweest al was dat niet heel laat. En rond 5:00 schrik ik wakker met een diepe teug lucht. Lijkt of je hart even stil staat en je met een diepe teug lucht wakker wordt. Ik proef geen maagzuur

Reageren
    Lisa

Ik heb dit gevoel ook. Nu sinds vorig jaar september ongeveer meerdere keren per maand gehad. Er is bij mij ook vastgesteld dat ik maagspasme/slokdarmspasme heb. En ik denk dat het daarmee te maken heb. Als ik in de avond gegeten heb, bijvoorbeeld nootjes of andere voedingsmiddelen dat ik het dan ook krijg in de nacht.
    Het voelt inderdaad heel vervelend. Ik word wakker, heb het gevoel dat ik stik en geen lucht krijg, ga dan hoesten uit reflex en ga recht op zitten als reflex. Probeer dan mijzelf gerust te stellen dat het de slokdarmspasme is en dat het goed komt. Maar daarna vind ik het lastig om weer in slaap te komen soms. Ik ga dit denk ik wel met de huisarts bespreken.

Reageren
    Willeke

Deze forum nu net opgezocht.
    Afgelopen nacht maakte ik dit vreselijke moment mee!😕
    Ik kon niet meer ademhalen niks noppes nada! En dacht: oke mijn laatste moment is geslagen! Ik sliep net in en werd wakker met een stikgevoel! Inademen kon niet meer praten ook niet! Ik maakte mijn man wakker met slagen van : help mij help help! Ik kon niet praten en kon ook niet naar lucht happen! Mijn man ook in paniek en sloeg mij tussen de schouderbladen en deed de hemlich. Toen kreeg ik iets lucht en met mijn een scrapende keel zat ik naar nog meer lucht te happen! Bijna 60 sec duurde deze doodservaring! Durfde niet meer te slslapen ben nu erg angstig om te slapen straks

Reageren
    Roos

Voel je dan ook echt maagzuur in de slokdarm? Doet het pijn of smaakt het vies?

Reageren
    Martie

Ook meegemaakt
    Je denkt daar ga ik .
    Vrezelijk gevoel niet s avonds eten helpt .
    Wel! de laatste keer dat ik het had had ik een bak yoghurt gegeten pffff( gisteren )
    Dat doe ik niet meer om 2200 uur .
    Ook geen sinaasappel sap en zo

Reageren
    Birgitta

Ik had dit vannacht ook en heb mijn man geseind om 112 te bellen. Gierende ademhaling maar veel te weinig om in leven te blijven. Toen de ambulance kwam begon ik gelukkig lucht te krijgen. Omdat ik heel erg aan het hoesten ben de laatste week dachten ze aan een vastzittend stuk slijm of een bronchospasme. Geen reflux dus. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Reageren
    Peter (huisarts)

Reflux met als gevolg benauwdheid (het zgn. “gastric astma”) kan zeker wel plotse benauwdheidsaanvallen laten ontstaan.
    Zie ook :
    https://www.longforum.nl/gespreksthemas/astma/astma-algemeen/info-gastric-astma

Daarnaast zou het misschien ook zinvol zijn een te kijken of je nachtelijke apnoe’s hebt. Dat kan lijden tot jouw klachten..Meestal snurk je dan ook (veel)..

Reageren
Reageer op: Stikken in slaap
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.