Zoeken Vraag het forum

Slapen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Roos

Hallo

Ik vroeg mij af of het normaal is dat ik zoveel behoefte heb aan slaap.

ik ben 24 jaar , ik ben helaas afgekeurd dus ik werk niet.

ik ga om 23.30 naar bed en slaap dan meteen, als ik wakker word in de ochtend heb ik het idee dat ik nog maar net in slaap ben gevallen, ik ben ook heel erg moe bij het opstaan.

Ik gebruik wel elke avond drie kleine sleepz melatonine tabletjes van 0.01 mg maar dit gebruik ik al bijna 10 jaar.

ik slaap nu ongeveer 9 uur per nacht maar ben in de ochtend helemaal niet uitgerust, ik heb ook in de ochtend bijna een uur nodig om een beetje bij te komen.

Dit heb ik nooit gehad, ik heb sinds 7 jaar een depressie, ik heb hier antidepressiva voor geslikt drie jaar lang en ben nu drie maanden daar helemaal vanaf, toen ik de antidepressiva nog gebruikte sliep ik veel slechter en korter.

Ik vraag mij ook af hoort dit bij een depressie? Ik heb ook het idee dat ik naast lichamelijk ook geestelijk erg moe ben .

Bedankt

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Geestelijke vermoeidheid kan zeker. Maar het zou ook kunnen dat je bijvoorbeeld slaapapneu’s hebt of bijvoorbeeld een vitamine tekort. Ga in ieder geval naar de  huisarts. Laat een bloedonderzoek doen voor je vitamines en  bespreek de mogelijkheid voor een slaaponderzoek.

Reageren
    Catootje

Zowel bij een depressie als bij slecht slapen kunnen er lichamelijke factoren spelen. In elk geval is je dagelijkse voeding belangrijk. In het westen eten we vaak teveel koolhydraten, vooral geraffineerde suikers. Dit kan zorgen voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel, wat ontregelingen in je neurotransmitters en hormonen kan geven. Beter bij elk eetmoment ook wat eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels eten. Met voldoende lichaamsbeweging en daglicht ben je dan al een eindje op weg.

Daarnaast kunnen er allerlei tekorten spelen, zoals aan magnesium, zink, vitamine B en D, omega 3 en aminozuren als tryptofaan. Tryptofaan zit onder andere in linzen en tonijn. Dat soort stoffen helpen de aanmaak van je neurotransmitters als serotonine, melatonine en dopamine aan te maken. Dat kan dus helpen bij het slapen en bij je depressie.

Dan zijn er nog aanvullende middelen, zoals 5htp en theanine, die ook meehelpen om je neurotransmitters aan te maken. 5htp helpt wat meer bij de serotonineaanmaak, theanine helpt wat meer bij de dopamineaanmaak. Slaap zelf beter door de 5htp. Kan een beetje persoonlijk zijn wat bij je past. Op internet kan je er een en ander over vinden. Ook zou je je kunnen laten informeren bij een goede vitaminenzaak, bijv de Vitaminstore. Gebruik zelf nu een week of twee carnitine, wat meer energie geeft maar ik slaap er ook meer ontspannen door.

In elk geval goed voor jezelf zorgen. Misschien zijn er nog andere dingen die je kan doen.

Reageren
Reageer op: Slapen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.