- Roos19 april 2017 om 22:26
Hallo
Ik vroeg mij af of het normaal is dat ik zoveel behoefte heb aan slaap.
ik ben 24 jaar , ik ben helaas afgekeurd dus ik werk niet.
ik ga om 23.30 naar bed en slaap dan meteen, als ik wakker word in de ochtend heb ik het idee dat ik nog maar net in slaap ben gevallen, ik ben ook heel erg moe bij het opstaan.
Ik gebruik wel elke avond drie kleine sleepz melatonine tabletjes van 0.01 mg maar dit gebruik ik al bijna 10 jaar.
ik slaap nu ongeveer 9 uur per nacht maar ben in de ochtend helemaal niet uitgerust, ik heb ook in de ochtend bijna een uur nodig om een beetje bij te komen.
Dit heb ik nooit gehad, ik heb sinds 7 jaar een depressie, ik heb hier antidepressiva voor geslikt drie jaar lang en ben nu drie maanden daar helemaal vanaf, toen ik de antidepressiva nog gebruikte sliep ik veel slechter en korter.
Ik vraag mij ook af hoort dit bij een depressie? Ik heb ook het idee dat ik naast lichamelijk ook geestelijk erg moe ben .
Bedankt
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
19 april 2017 om 22:50Geestelijke vermoeidheid kan zeker. Maar het zou ook kunnen dat je bijvoorbeeld slaapapneu’s hebt of bijvoorbeeld een vitamine tekort. Ga in ieder geval naar de huisarts. Laat een bloedonderzoek doen voor je vitamines en bespreek de mogelijkheid voor een slaaponderzoek.
ReagerenCatootje20 april 2017 om 14:49Zowel bij een depressie als bij slecht slapen kunnen er lichamelijke factoren spelen. In elk geval is je dagelijkse voeding belangrijk. In het westen eten we vaak teveel koolhydraten, vooral geraffineerde suikers. Dit kan zorgen voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel, wat ontregelingen in je neurotransmitters en hormonen kan geven. Beter bij elk eetmoment ook wat eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels eten. Met voldoende lichaamsbeweging en daglicht ben je dan al een eindje op weg.
Daarnaast kunnen er allerlei tekorten spelen, zoals aan magnesium, zink, vitamine B en D, omega 3 en aminozuren als tryptofaan. Tryptofaan zit onder andere in linzen en tonijn. Dat soort stoffen helpen de aanmaak van je neurotransmitters als serotonine, melatonine en dopamine aan te maken. Dat kan dus helpen bij het slapen en bij je depressie.
Dan zijn er nog aanvullende middelen, zoals 5htp en theanine, die ook meehelpen om je neurotransmitters aan te maken. 5htp helpt wat meer bij de serotonineaanmaak, theanine helpt wat meer bij de dopamineaanmaak. Slaap zelf beter door de 5htp. Kan een beetje persoonlijk zijn wat bij je past. Op internet kan je er een en ander over vinden. Ook zou je je kunnen laten informeren bij een goede vitaminenzaak, bijv de Vitaminstore. Gebruik zelf nu een week of twee carnitine, wat meer energie geeft maar ik slaap er ook meer ontspannen door.
In elk geval goed voor jezelf zorgen. Misschien zijn er nog andere dingen die je kan doen.
Reageren