- meissie21 november 2008 om 00:43
Hallo ik ben een vrouw van 28 jaar, heb 1 kind en ben met mijn huidige vriend nu 1.5 jaar samen. Ik heb heel wat ongelukkige relaties achter de rug, en heb tijdens die relaties tijdens de seks altijd gedaan alsof ik klaarkwam. Dit is in de jaren daarop automatisme geworden. Alleen de laatste maanden had ik er echt moeite mee, en ik werd me bewust van het feit dat ik mijn vriend en vooral mezelf flink voor de gek houd. Hierdoor heb ik nu helemaal geen zin meer in seks.
Ik heb mijn vriend nu 2 weken geleden van mijn geheim verteld. Hij vond het natuurlijk erg maar hij wil het accepteren, en steunt me ook enorm ermee, en wil me dus op alles gebieden ermee helpen. Maar nu durf ik totaal geen seks te hebben. Als ik er al aan denk, word ik bang, begin ik te hyperventileren en verkramp ik helemaal.
Ik zou ook absoluut niet weten hoe ik me nu tijdens seks moet gedragen? Het gewoon doen lukt ook niet want ik ren dan het liefste weg. Mijn relatie staat hierdoor aan de afgrond maar ik wil hem niet kwijt.
Hoe kom ik door mijn eigen blokkade heen? Ik zou heel graag tips of adviezen krijgen. Bedankt.
6 reactiesReagerenLinde21 november 2008 om 00:52Je hebt een seieus probleem. En wat dapper om het recht in de ogen aan te kijken! Dit is eigenlijk de belangrijkste stap naar de oplossing want die is er zeker.
Er zijn veel mensen die geen eht intiem contact maken met hart en ziel. Ze blijven hangen in de lust of louter het fysieke contact.
Bij velen is er sprake van een trauma, waardoor gewenning onstaat met de nieuwe omgang met de angst voor intimiteit. Sociaal geaccepteerd gedrag zoals jij hanteert, verdoezelt jouw angst maar lost op den duur niets op.Ik zou een hele eenvoudige tip kunnen geven, maar ik vrees dat dit voor jou te eenvoudig en beperkt is. Daarnaast weet ik te weinig van je om dieper op je probleem in te gaan.
Wat kan helpen is tijdens het vrijen voorlopig vaginaal contact te vermijden en alleen intiem te zijn door te strelen en te zoenen. Als je dan opgewonden raakt neem dan wat gas terug en praat met elkaar over je gevoelend en gedachten. Wees hierbij eerlijk en open naar elkaar en respecteer elkaar zoals je bent en denkt en voelt.
Dit is na jouw begin van openheid over jouw probleem een goede eerste stap die je al heel veel zou kunnen opleveren.Het is duidelijk dat je angstig bent voor intiem contact. Mgelijk liggen vervelende of nare ervaringen in het verleden hier aan de basis.
Je zou een sekstherapeut kunnen opzoeken en overleggen over een geschikte behandeling.
ReagerenMarcel van A.21 november 2008 om 02:13Ik denk ook dat je in je achterhoofd of zelfs onbewust onveilig ervaring(-en) hebt gehad in het verleden en daarvoor behoed je jezelf. Heel begrijpelijk, maar storend voor het heden.
Jij benoemt zelf de term blokkade. Blijkbaar is er iets tussen jou en (het denken aan) seks. Wat is die blokkade? Hoe ziet die eruit? Wat stel je je erbij voor? Hoe voelt het?
Als je deze vragen kunt invullen, kun je stappen gaan maken zonder begeleiding. Lukt dat niet, dan zou ik je adviseren professionele hulp in te roepen van een psycholoog, psychiater of sekstherapeut. Het is in ieder geval verstandig de huisarts te informeren.
Ik hoop dat jouw probleem met liefde en aandacht wordt omhuld want dan kun je je wens uiteindelijk echt vervullen! Sterkte gewenst.
ReagerenAngela14 oktober 2009 om 00:13Er is voor seksuele trauma’s een effectieve en anonieme traumabehandeling voor jongeren op internet van de Rutgers Nisso Groep en de Universiteit van Amsterdam.
ReagerenMeike21 april 2010 om 16:48Hallo,
Ik herken het heel erg! Ik heb zelf nu bijna twee jaar een relatie doordat ik in het verleden vervelende ervaringen heb gekend op gebied van sex en relaties is dit ook iets waar ik op dit moment erg tegen aan loop.
Reageren
Mijn vriendje wil er alles aan doen om het goed te doen en me ervan te laten genieten toch is dit voor mij nog ontzettend moeilijk, het enige advies wat ik kan geven is probeer te kijken wat je samen fijn vind. En blijf erover pratenLucassen21 april 2010 om 18:17Wist je dat er hele eenvoudige en leuke oefeningen bestaan die je samen kunt doen, om meer te kunnen genieten van seks. Ze zijn juist voor mensen die om een of andere reden gespannen en angstig zijn en daardoor moeite hebben met liefde en seks.
Lees deze pagina’s eens over streeloefeningen:
Reageren
1. http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU16d.htm
2. http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU16e.htm
3. http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU16f.htmJbut2 juli 2024 om 19:41Meisje zal moeilijk zijn maar probeer het los te laten rusten aan beginnen en positief blijven over je zelf goed dat je het gezegd heb gewoon proberen te ontspannen en er niet aan te denken langzaam opbouwen en steeds een stapje verder proberen te gaan succes je kan het
Reageren