- Anoniem12 oktober 2014 om 08:47
Goedemorgen,
Mijn naam is Bart en ik heb nu bijna 4 maanden last van klachten. Z’on 4 maanden geleden kreeg ik last van hypochondrie. Ik maakte me zorgen over me eigen lichaam naar aanleiding van een gebeurtenis. Dit werd alleen maar erger en mijn lichamelijke klachten namen toe. Ik ben meerdere malen destijds naar de dokter geweest maar die gaf aan dat de klachten te maken hadden met spanning. Ik loop nu al een paar weken bij een behandelaar (voor spanningsklachten etc.). Die ene week gaat het beter dan de andere week. Soms heb ik het idee weer in mijn oude patroon te vallen.
Ik heb last van de volgende klachten:
Maagklachten, vervelend gevoel.
Vage benauwdheid, gevoel heb ik vooral wanneer ik last van de maag heb. Ook heb ik af en toe het gevoel dat ik het niet meer onder controle heb het lijkt wel dat het na een paar goede dageb automatisch weer misgaat.Kan iemand mij vertellen of ik mijn zorgen moet maken en of er wellicht iets anders kan spelen? Naar de dokter durf ik niet meer te gaan.
Groetjes
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 oktober 2014 om 10:32Hallo Bart,
Reageren
je schrijft:
[quote]Maagklachten, vervelend gevoel.
Vage benauwdheid, gevoel heb ik vooral wanneer ik last van de maag heb.[/quote]
Dat zijn wel klachten die heel goed bij elkaar passen. Maagklachten kunnen dus inderdaad voor benauwdheid zorgen..
Stress en spanningen kunnen op hun beurt voor maagklachten zorgen. Het heeft even tijkd nodig om weer te herstellen.
Als de maagklachten blijven aanhouden, ga dan toch terug naar je huisarts. Hij/zij zou er iets voor kunnen voorschrijven.Anoniem12 oktober 2014 om 12:57Bedankt voor je bericht Tandor! Ik heb al eens eerder wat gehad voor mijn maag maar dat hielp niet echt. Kan het misschien met chronische hyperventilatie te maken hebben? Heb is echt een gevoel alsof er iets aangespannen is boven in de maag en niet kan ontspannen.. dit met nog wat vage maagklachten maakt me af en toe benauwd.
Gr bart
ReagerenJohn (moderator)
12 oktober 2014 om 17:49Hyperventilatie kan ook een oorzaak zijn Bart.
Reageren
Je zou ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen kunnen doen om daarachter te komen…
Je kunt die oefeningen vinden op:
http://www.dokter.nl/nieuws-items/columns/angst