Zoeken Vraag het forum

Slechte nachtrust

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Sasa

Ik weet niet zo heel goed hoe ik mijn klacht moet uitleggen maar ik ga het gewoon proberen..

Sinds ruim anderhalve maand slaap ik slecht en wordt ik vaak snachts een aantal keer wakker. Vaak bij het inslapen wordt ik ineens wakker en heb ik een naar gevoel in mijn buik, alsof er iets ernstigs dreigt te gebeuren. Soms heb ik ook het idee dat ik niet goed ademhaal onbewust. Maar dat nare gevoel in mijn buik wordt vaak erger en eindig ik vaak in een paniekaanval, of heb ik hartkloppingen waardoor ik niet meer kan slapen en houdt dit vaak een uur/anderhalf uur aan voordat ik eindelijk kan slapen.

Ik ben met deze klachten bij de huisarts geweest en die zei dat dit waarschijnlijk voorkomt uit stress. Maar dat is het m juist; ik heb helemaal geen stress.

Het enige wat ik wil is mijn nachtrust terug, en kunnen slapen zoals ik altijd heb gedaan. Ik weet het allemaal even niet meer, wat ik kan doen… dus alle hulp is meer dan welkom..

7 reacties
    Reageren
    Sasa

Ps: de enige dagen dat ik redelijk goed slaap zijn de nachten na zo’n slechte nacht. Dan ben ik zo moe dat ik gewoon in slaap val.

Reageren
    John (moderator)

Je hebt dus helemaal geen stress of spanningen? Dat is bijzonder.
    Je klachten lijken op hyperventileren.
    doe eens de test op:
    https://ademlab.nl/hyperventilatie-test/

Reageren
    Sasa

Er is een periode geweest dat ik wel gestresst was en spanningen had, maar die heb ik al even niet meer. Zelf heb ik inderdaad ook het idee dat het aan mijn ademhaling ligt op de een of andere manier. Ik heb sowieso wel eens last van hyperventilatie klachten gehad, maar nooit snachts of wanneer ik wil gaan slapen. Dit is echt nieuw voor mij en is uit het niets een nacht begonnen en lijkt niet op te houden.

Reageren
    John (moderator)

De stress en de spanningen kunnen dan voor jouw gevoel weg zijn, maar het kan toch nog een tijdje doordenderen. Ga naar een fysiotherapeut voor ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen

Reageren
    Lou

Kijk uit hoor voor iedereen die denkt dat je problemen komen van hyperventileren zoals de moderator al jaren doet.
    Hyperventilatie is een uiting van iets wat iet lekker zit zoals :

– Geen rust en regelmaat.
    – Vitamine tekort.
    – Stress.
    – Trauma.

Hyperventilatie gaat vanzelf over als je de oorzaak weghaalt. Hyperventilatie KAN noiot de oorzaak zijn.
    Maar ik weet het ook allemaal niet zeker.

Reageren
    Suus

Lees de antwoorden van “de moderator ” eens beter door!
    Want die schrijft toch echt overal de oorzaak van de hyperventilatie aan te pakken.
    Dus de angststoornis, het fysieke of mentale probleem of andere reden waardoor de hyperventilatie ontstaan is.

Reageren
    Priscilla

Hoi sasa,

Ik zie dat je post al even geleden is hopelijk slaap je inmiddels al wat beter.
    Het lijkt erop dat je lichaam continue op het gaspedaal staat waardoor het moeilijk kan ontspannen dit kan nog een gevolg zijn van de stressvolle tijd die je achter de rug hebt. Daarbij komt natuurlijk hoe meer je je best doet om te slapen des te meer frustratie er ontstaat hoe meer hartkloppingen je krijgt het is een vicieuze cirkel.
    Heb je al ooit eens energetische coaching geprobeerd? Zelf heb ik hier zoveel baat bij gehad dat ik zelf de opleiding ben gaan doen tot NEI therapeut en al verschillende mensen heb kunnen helpen met hun slaapproblemen.
    Liefs priscilla

Reageren
Reageer op: Slechte nachtrust
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.