Hallo,
Ik weet even niet meer hoe verder en wil het even van me afschrijven en misschien heeft iemand tips.
Ik ben bekend met angst en hyperventilatie. Alleen mijn huisarts weet dit en heeft me hier ook steeds op verwezen. Ik had al lange tijd last van mijn rug en van mijn spieren ( voelen als touwtjes). Met wakker worden ook echt zenuwpijn maarja ik kan ook niet goed pijn verdragen dus ook hiervan kreeg ik weinig respons van de huisarts. Ik liep ook bij de fysio maar omdat ik hem ook
vertelde over mijn angst kreeg ik hier ook ademhalingsoefeningen. Nadat ik controle over mijn blaas verloor is uiteindelijk een scan gemaakt en blijk ik een hernia te hebben maar ook allerlei plekken in mijn rug, wat vermoedelijk "spit" ofwel verkrampingen zijn. De neuroloog zei dat ik hier wel even zoet mee ben. Ik heb pijnstillers waaronder oxycodon en ook diazepam. Me aangeraden is wel te bewegen binnen de pijngrens. En die vind ik heel lastig want ik voel vooral heel veel angst. Mijn lichaam doet raar, mijn spieren voelen constant verkleefd aan ik zweet constant. Of ik voel prikkelingen of tintelingen. Ik kan als het ware niet echt door de pijn heen ademen en dat vind ik eng, ik heb constant angstgedachtes in mijn hoofd ook....bang dat mijn lichaam echt kapot is omdat ik ook spieren enorm overbelast heb de laatste tijd omdat de fysio steeds zei gewoon gaan bewegen maar iedere keer voelde dat niet goed en daarna nog meer verkrampinngen, en of ik nou
een spierverslapper of pijnstiller neem het maakt niet uit. Ik weet gewoon niet wat ik.moet doen. Ik voel me gevangen in mijn lichaam en hoofd. Mijn huisarts weet ervan en ga binnenkort naar een psychosomatisch fysio maar ik zal toch zelf door de pijn moeten en ik durf nu niks meer, ik weet niet meer wat te doen. De neuroloog was ook een beetjeboos dat ik dus eerder maar door de verkampingen heen was blijven lopen en zei dan moet je natuurlijk stoppen maarja ik dacht door de pijn heen te moeten. Ik heb ook heel veel spanning in mijn gezicht en mijn spieren voelen alsof ze het niet bij elkaar kunnen houden en.staan enorm onder spanning en dan ga ik dus ook zweten en krijg ik een heel heet gevoel in mijn huid (vreemd maar kan het niet anders uitleggen). Ik voel niet goed aan wat mijn lichaam nodig heeft.
Ik zou de huisarts een verwijzing vragen voor verwijzing om hulp bij je angst, om naast de fysio ook aan je mentale welzijn te werken.
Zodat je leert grenzen aangeven/aanvoelen, maar ook leert dat je soms niet bang hoeft te zijn een grens op te zoeken,omdat je dan juist vast blijft zitten in een bepaald patroon.
Moet jou hernia vanzelf genezen of krijg je een operatie?
Als er een conservatief beleid is, zou je ook kunnen vragen of je naar een rug scholingstraject bij bijvoorbeeld een Pijnpoli verwezen zou kunnen worden.
Daar krijg je begeleiding van een fysiotherapeut, een ergotherapeut en een psycholoog en leer je hoe je in het dagelijks leven zo verstandig mogelijk met je klachten om kunt gaan en daarnaast wordt er ook gekeken wat voor manier van pijnbestrijding het beste bij jou situatie past.