Zoeken Vraag het forum

Wat nu?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Veertje

Mijn man is laatst naar de huisarts geweest met een zweertje op zijn penis wat irritatie gaf. De huisarts vond het op herpes lijken en heeft een swab genomen. Ze zei er wel bij de kans dat er niets uit komt is aanwezig omdat het droog is.
    Uitslag idd op alle geteste soa’s negatief maar het zweertje/plekje bleef. Ik heb erop aangedrongen dat hij terug moest naar de huisarts en zich eventueel naar de dermatoloog moest laten verwijzen. Uiteindelijk is hij gaan appen met de huisarts en in overleg met haar zijn hormoonzalf gebruikt op de plek.
    Nu uiteindelijk is het wel weggegaan maar weten we dus niet wat het was. Ik moet nu niet aan seks denken en hij wil wel seks natuurlijk. De huisarts laat hem nu bloedprikken op herpes antistoffen maar ik weet het niet zo goed. Als die uitslag positief is kan hij mij ook genitaal besmetten zonder zelf een uitbraak te hebben toch? Ik wil geen risico lopen dat ik het ook krijg.
    Ik heb al last van koortslippen en wanneer ik die heb zoenen en vrijen we niet. Maar nu begrijp ik dat het dus ook als ik geen koortslip heb ik hem heb kunnen besmetten. Hij zegt niet vreemd te zijn gegaan en dat geloof ik ook zeker, dus als het positief is heeft hij de genitale herpes van mij. .

5 reacties
    Reageren
    Anoniem

Een test op herpes antistoffen heeft niet veel zin, daaraan kan je nl. niet zien of dat wondje herpes was of dat de herpes al langer ergens anders aanwezig is (mond b.v.). Bijna iedereen heeft ooit wel eens een herpes infectie gehad. Die uitslag zegt dus niet veel.

Het kan natuurlijk gewoon een irritatieplekje of eczeem geweest zijn. Dat verdwijnt wel met hormoonzalf.

Het kan heel goed dat herpes van mond naar penis gaat en andersom. Meestal vooral bij een actieve infectie, maar soms heb je niet goed in de gaten dat er een infectie actief is, en dan ben je toch al besmettelijk.

Herpes is gewoon een heel lastig verhaal. Besmetting gaat heel eenvoudig en hoeft niks met seks te maken te hebben. Handen aan je mond en dan aan je penis, een washandje etc. etc. het is zo overgebracht.

Als je twijfelt over jouw gezondheid, dan kan je de huisarts raadplegen. Maar uitgangspunt is toch wel wanneer er geen actieve blaasjes zijn, dat de kans op infectie heel erg klein is.

Reageren
    Veertje

Ja het hele verhaal wat je schrijft is me bekend.
    Ik heb dus de koortslip en dan doen we dus helemaal niks als het actief is.
    Dus de kans dat de herpes van mijn mond naar zijn penis is overgedragen is nihil.
    Ik baal ervan dat hij niet gelijk actie ondernomen heeft en terug is gegaan naar de huisarts.
    Zolang ik niet weet wat het is geweest wil ik echt geen seks. En de kans dat we erachter komen wat het is geweest is klein natuurlijk. Hij is gefrustreerd omdat ik geen seks meer wil en ik ben gefrustreerd omdat hij niet er meer bovenop gezeten heeft om erachter te komen wat het was toen hij het plekje had.

Reageren
    Anoniem

Ik denk dat je dit best met de huisarts kunt bespreken, want hoe begrijpelijk je reactie ook is, hij is niet terecht.

Reageren
    Veertje

Feit blijft dat wanneer het herpes is de kans is dat hij zonder uitbraak genitale herpes aan mij overdraagt, ik weet dat de kans klein is. En er is maar 1 manier om dat te vermijden en dat is geen seks.

Reageren
    Anoniem

Daarom schrijf ik ook: bespreek dit met de huisarts, want hoe begrijpelijk je reactie ook is, hij is niet terecht.

De huisarts weet exact hoe en wat, en wat jij als “feit” bestempelt, is dat eigenlijk niet. Bovendien is totaal niet duidelijk of het herpes was. Dit was mijn laatste reactie, want ik krijg de indruk dat je niet echt op advies of een reactie zit te wachten.

Reageren
Reageer op: Wat nu?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.