Goedenavond,
Ik heb al een aantal jaren diverse klachten waar de arts verder niks van kon maken. Ik heb veel last van mijn spieren (constant gevoel van disbalans, enorm verkrampte borstpier en alsof ze mijn spieren als pudding zijn), misselijk, duizelig, veel zweten concentratieproblemen, wazig zien, oververmoeid steeds. Wellicht vergeet ik wat. In ieder geval kreeg ik van de huisarts het advies om mijn ademhaling te onderzoeken en idd als ik mezelf observeer haal ik constant te diep adem. Ik haal wel.adem via de buik. Nu heb ik wel ademhalingsoefeningen gehad (fysio) maar ik merk dat ik er heel onrustig van wordt. Mijn borstspier verkrampt heel snel en dan gaat ademen gewoon moeilijk en dan ben ik er steeds mee bezig. Ik probeer die borstspier te masseren maar het is een bepaalde trigger geworden dus ik merk dat mijn alarmsysteem hier steeds op afgaat en dus weer mijn ademhaling. Liggen met mijn nek in d'r juiste houding werkt dan het beste maar dan komen er ook duizenden gedachtes naar boven (ben altijd druk in mijn hoofd wat wrsl ook d'r hyperventilatie heeft veroorzaakt) en dat probeer ik dan ook met mijn ademhaling te kalmeren maar het wordt dan een vicieuze cirkel met klachten die verergeren en ik bang word dat mijn spieren weer verkrampen of dat mijn hoofd weer met mij aan de haal gaat. ik raak mega gefrustreerd want het lukt dus niet en hoe los ik dit dan op. Ik stop dan wel en ga wat anders doen maar de lichamelijke sensaties zijn door de jaren heen ook een trigger geworden en daar ga ik weer. Is dit herkenbaar voor iemand en tips? Ik wil hier zo graag vanaf maar draai in cirkels en ik zie de cirkel wel maar krijg het niet doorbroken omdat het een weer het ander triggert.
Ik herken. Hier ook heel veel in
Ik lees veel op de fb pagina van chronische hyperventilatie vaak kunnen dingen me daar ook erg gerust stellen
@Bregje
Vaak werken de ademhalingsoefeningen als trigger omdat je focus op een verkeerde manier op je ademhaling gaat liggen.
Het kan helpen om langere tijd begeleiding van de fysiotherapeut te krijgen, fysio fitness te gaan doen onder begeleiding of bijvoorbeeld yoga lessen te volgen, waarbij de docent jou helpt met je buikademhaling.
Ah dankjewel voor jullie reacties!
Ik ga terug naar de fysio. Ik merk wel door al die klachten dat ik steeds minder ga doen, zeg dingen af af omdat ik me niet lekker voel en ook het sporten doe ik al een tijdje niet meer. Dit wil ik wel gaan oppakken want mijn spieren voelen heel slap aan ook.
Alleen door al het zweten en mijn spieren die als pudding voelen weet ik niet of ik er nu goed aan doe. Wat denken jullie?
Ik denk dat sporten en wat stevigere spieren mij wel meer vertrouwen geven vandaar dat ik het ergens juist wel wil doen.
Groetjes bregje
Wellicht is het ook vertsandig om eens met een psycholoog te gaan praten
Hallo John,
Dank voor je bericht. Ja, daar heb ik nu een verwijzing voor, echter is er een behoorlijke lange wachttijd en wil met mijn klachten aan de slag. Ik merk dat ik haast angst krijg om te bewegen omdat mijn spieren zo vreemd, slap aanvoelen en ik het idee heb dat ik mijn lichaam dan meer kwaad doe dan goed. Kan het sporten kwaad denk je? Overbelast ik dan niet teveel.
Sporten zal geen kwaad kunnen hoor
Fysio fitness of begeleiding van een psychosomatische fysiotherapeut kunnen je juist helpen om van je angst om te sporten/bewegen/iets te ondernemen af te komen!
Je leert dan dat je klachten ongevaarlijk zijn en hoe je door te bewegen je ademhaling kunt reguleren.
Door je op iets anders te concentreren, help je jezelf meer dan thuis te blijven zitten en je op je klachten te focussen.
Want daarmee houd je de chv juist instand.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Dank voor jullie reacties.
Ik ben weer wat gaan bewegen (heb dan ook wel pijn, onderrug is heel stijf). Thuis merk ik dat ik heel snel onrustig ben en dus ook maar mezelf bezig blijf houden omdat als ik ga zitten /liggen ik ook gelijk begin te piekeren. Mijn spieren reageren wel heftig (ook pijnlijk).tijdens het bewegen probeer ik ook op mijn ademhaling te letten en dat maakt dan weer even rustig.
Ik maak me wel zorgen dat mijn spieren/lijf dit niet aankunnen. Het zweten, spieren die reageren met pijn of juist slap/pudding gevoel. Hoef ik me hier geen zorgen over te maken? Bezig blijven voelt ergens wel het fijnst maar wil mijn lichaam ook niet teveel overbelasten.
Gewoon in beweging blijven, dat is zeker n iet slecht. Emn ja je sopieren kunnen wel wat reageren als je al een tijdje niets hebt gedaan... Enb als je je er dan toch zorgen over maakt, ga dan naar de huisarts