- Lisa2 december 2021 om 21:21
Hallo,
Ik heb een aantal jaar last van een angststoornis gehad. Ik heb dit eigenlijk al een tijdje onder controle en heb naar mijn idee goed inzicht gekregen in mijn angstgedachtes en geleerd om de dingen toch te doen, wat ook lukt. Ik ervaar ook geen angst meer in mijn hoofd maar gek genoeg wel nog in mijn lichaam. Zweten, soms tintelingen, spierspanningen (overal maar steeds wisselend), benauwdheid zijn de voornaamste klachten. Nou ben ik al door meerdere mensen gewezen op het feit dat mijn ademhaling hoog zit. Vandaag toevallig me zelf op beeld gezien en ik kon het ook heel duidelijk zien. Ik adem echt vanuit mijn borstkas. Mijn huisarts heeft me ook eens op mijn hoge ademhaling gewezen en toen gezegd ademhalingsoefeningen te doen. Ik vond dat toen heel lastig om te doen omdat er zoveel verschillende oefeningen zijn en ik door de bomen het bos niet zag (op internet). Ook zei toen destijds de psycholoog dat je ademhalinh een autonoom proces is en je er dus niet mee moet bemoeien, het zou vanzelf weggaan. Maar dat doet het dus niet, de klachten wisselen steeds maar zijn er dagelijks. Heeft iemand een idee waar ik nou goed aan doe? Ik denk dat ik dus chronisch verkeerd ademhaal. Toch wel ademhalingsoefeningen doen? En welke dan….
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
2 december 2021 om 21:32Kijk hier eens. Ik heb een artikel geschreven hoe je de ademhaling onder controle kunt krijgen
Reageren
https://www.dokter.nl/hulp-bij-angststoornis/nieuws/angstgevoel-beheersen-deel-2/Lisa3 december 2021 om 07:30Dankjewel! Ik ben het gelijjk gaan doen en merkte heel duidelijk dat ik niet via mijn buik ademhaal en ook dat mijn inademing bijna even lang is als dat ik uit adem. Hier lees ik even niks over maar ik heb eerder wel eens begrepen dat je uitademhaling langer moet zijn, klopt dut? Ik kreeg het nu ook niet anders maargoed eerst maar leren om via mijn buik weer te ademen. Zou heel fijn zijn als dat voor vermindering vd klachten gaat zorgen.
ReagerenLisa5 december 2021 om 09:59Ik doe de oefeningen nu 2 keer per dag. Op andere momenten merk ik wel weer dat deze hoog zit. Moet ik dan de oefening ook doen of het bij 2 keer per dag laten?
ReagerenJohn (moderator)
5 december 2021 om 18:27als je merkt dat je ademhaling weer hoog zit moet je de oefeningen doen
ReagerenLisa5 december 2021 om 19:16Oke, ga ik doen! En weet jij hoe het zit met het uitademen? Moet dit langer zijn? Dat lukt me alleen als ik het forceer maar dat is weer niet handig natúúrlijk.
ReagerenJohn (moderator)
5 december 2021 om 19:19Het is een kwestie van oefenen dus. Maar als je gaat forceren werkt het averechts.
Reageren
Probeer deze:
5 telllen rustig door je neus inademen en 8 tellen rustig door getuite mond uit ademen. En dan enkele keren herhalen