Hi,
Ik plaats hier graag even mijn verhaal, in de hoop dat ik wat meer gerustgesteld kan worden. Een korte achtergrond hierin is dat ik een angststoornis heb, en dat ik soms geneigd ben om terug te vallen in oude gewoontes.
Nu is dat mogelijk ook weer het geval. Vroeger ging ik voor elk symptoom naar de huisarts, maar ik heb mijzelf aangeleerd dat nu nog enkel te doen als het een reeele kans is. Dat inschatten is nog wel eens lastig, dus wil ik graag uw inschatting vragen.
Een aantal jaren geleden, ik verwacht al zeker 4 jaar, ben ik naar de huisarts gegaan omdat ik ineens bang was om teelbalkanker te hebben. ik inspecteerde erg vaak mijn ballen en kwam toen tot de ontdekking dat er op mijn rechterteelbal, helemaal bovenaan waar zegmaar de bijbal bovenop ligt, een heel kleine verharding is te voelen (door de bijbal heen, voor mijn gevoel wel echt op de teelbal maar zegmaar onder de bijbal). Echt ter grootte van een soort korreltje. Doordat ik het nu weet, voel ik het nog steeds. Destijds ben ik ermee naar de huisarts geweest en die heeft mijn bal gecontroleerd en gaf aan dat er niks was om me zorgen te maken.
Nu (inschatting) ruim 4 jaar later is die ontzettend kleine verharding er nog, en qua grootte is hij niet veranderd. Ik heb verder nergens last van. Geen vergroting van de ballen, geen dof gevoel etc. Er gaan weken voorbij dat ik me er gewoon echt geen zorgen over maak en het gewoon accepteer, maar soms schiet ik toch weer in die angst in mindere fases. Waaronder nu.
Ik heb het met mijn partner besproken en die denkt dat het feit dat er in al die jaren niks is veranderd tov de laatste checkup, er dus geen reden is om nu ineens paniek te hebben. Maar zoals wel vaker het geval met angsten; ze kunnen redelijk lastig blijven hangen. Zelf vermoed ik dat dit juist een moment is waarin ik moet uitgaan van de feiten, en moet voorkomen dat ik in mijn oude ritme terugstap. Maar, zoals eerder, weet ik dat dit forum me ook richting kan geven.
Kleine correctie. Ik verwacht dat het zeker 5 tot 6 jaar+ geleden is.
Als er sinds het laatste onderzoek van de huisarts niks is veranderd dan is er ook geen reden om daar bezorgd over te zijn. Maar een angststoornis is natuurlijk wel vervelend als het regelmatig weer opspeelt. Je zou naar een psycholoog kunnen gaan voor de angsten