- Appelsap18 september 2024 om 20:00
Hallo,
Ik heb een vraag mbt mijn bloedwaardes in combinatie met stemmingswisselingen, angstklachten (paniekaanvallen) spierschokjes en algeheel vermoeid (vreemd gevoel)
Uit mijn recente bloedonderzoek zijn de volgende tekorten naar boven gekomen.
B6 26 nmol/l
Foliumzuur 12.7 nmol/l iets aan de lage kant.Kunnen deze waardes verantwoordelijk zijn voor mijn klachten?
Ik hoor het graag!Grt
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
18 september 2024 om 20:49Angstklachten en paniekaanvallen zijn een psychisch probleem. Dat zal nier door B6 en foliumzuur veroorzaakt worden. De vermoeidheid kan daar wel door veroorzaakt worden
ReagerenAppelsap19 september 2024 om 15:25Vandaag bij de huisarts geweest en die vertelde compleet wat anders.
Vitamine B6 is de belangrijkste voedingsstof voor de omzetting van tryptofaan naar serotonine en dopamine. Een tekort aan b6 zal de omzetting van deze stoffen beperken waardoor er mentale klachten gaan ontstaan. Depressie klachten, angsten (paniekaanvallen) en vermoeidheid.
Daarnaast zijn er ook lichamelijke klachten zoals pijn in armen benen, tintelingen. Maar ook spieren die schokjes kunnen geven omdat het centraal zenuwstelsel b6 nodig heeft om goed te kunnen functioneren.
Ik zeg niet dat iedereen met deze klachten een b6 tekort heeft aangezien het volgens mijn dokter behoorlijk zeldzaam is. Bij een normaal functionerend lichaam haal je genoeg uit de voeding. Er wordt nog verder onderzoek gedaan om te kijken waar dit vandaan kan komen bij mij.
Ze hebben mij pyridoxine voorgeschreven om zo het niveau van b6 weer op pijl te krijgen.
Reageren