Hoi, ik heb een vraagje. Ik ben een meisje van 17 jaar, ik heb al een hele tijd last van angst/paniek en stress, ziekte angst. Ik ben voornamelijk bang dat ik iets aan me hart heb. Ik heb de laatste tijd ook last van een wat hogere hartslag in rust, ook als ik het gevoel heb dat ik gewoon rustig zit en ontspannen ben blijft die aan de hoge kant. Ik heb ongeveer 3 jaar geleden een hartfilmpje laten maken, die was helemaal goed. Ik ben nu ook in 1 maand 3 keer naar de huisarts geweest en alles was goed, ze hadden geluisterd dat was goed, me bloed druk was goed, en zuurstof in bloed was goed. ze zeggen dat het gewoon angst is en ik me niet druk hoef te maken, Maar ik blijf bang bij alles wat ik voel. ik praat al met een praktijk ondersteuner en ik heb een afspraak staan bij de fysio voor mijn ademhaling. maar die hoge hartslag blijf ik eng vinden, moet ik me hier druk om maken?
Dat is een gevolg van angst en hyperventileren. Dat is verder niet gevaarlijk en er is ook niks mis met je hart
Hoi ik heb nog een vraagje, want laatst bij de huisarts werd mijn zuurstof gemeten met zo’n dingetje op mijn vinger, die was toen 80, maar nu lees ik overal dat onder de 90 niet goed is en ik maak me heel druk nu.. moet ik hier iets mee doen want zij zei toen dat dat goed was..
Dat kan ik me niet voorstellen. Met een saturatie van 80 was je zwaar in ademnood geweest. De 80 zal de hartslag zijn geweest
maar ze deed zo een klipje op me vinger en toen zei ze ‘ja 80, dat is goed’ en zo een kipje is toch zuurstof meten ?
Daar kun je dus ook de hartslag mee meten. Met een saturatie van 80 had je huisarts 112 gebeld en had dringend zuurstof nodig gehad.
Hoi, sorry ik heb nog een vraagje. Sinds ik weer naar school moet, is mijn stress en angst heel erg toe genomen, ik heb alleen maar paniek aanvallen en ik voel me gewoon erg slecht, alsof ik griep heb ofzo?
Ook slaap ik heel slecht, ik word om het half uur wakker en ik voel me heel onrustig bij het wakker worden, niet perse in paniek maar wel onrustig, en tijdens het wakker worden in de ochtend is mijn hartslag dan ook hoog en voel ik me onrustig, alsof ik een paar kilometer gerend heb in me slaap, ik word ook heel moe wakker.. Ik maak me hier best zorgen om ik durf er bijna niet meer door te slapen.. Kan dit door angst en stress zijn?
Dat kan idd stress zijn.
Of angst iets ernstigs te mankeren.
Chronische hyperventilatie kan je klachten ook veroorzaken.
Ipv je klachten hier te benoemen, zou je ze beter met je huisarts moeten bespreken.
En dan met name de angst en de stress als oorzaak van je fysieke klachten.
Je huisarts kan je verwijzen voor hulp bij de paniekaanvallen, zodat je de oorzaak van je klachten gaat aanpakken en een fysiotherapeut kan je helpen bij de hyperventilatie.
Doe je dat niet, loop je grote kans dat ze steeds erger worden een je hele leven gaan beheersen.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies