- Cindy D.20 mei 2026 om 08:49
Eind maart dit jaar kreeg ik een plotse verhoogde hartslag als ik in mijn bed lag. Geen idee wat het juist getriggerd had maar ik heb zeker een maand last gehad hiervan. Telkens ik in mijn bed ging liggen, ging die hartslag naar 100.
Ook overdag was die verhoogd waardoor ik uiteraard een ongemakkelijk gevoel had en mij nog meer zorgen ging gaan maken.
1ste x huisarts geweest: ze wijten het altijd aan stress en spanningen. Ik heb inderdaad een hoge stressperiode gehad maar dacht dat die nu wel verteerd was (sept tem maart).
Omdat ik een beetje een paniekmens ben heb ik toch maar een afspraak gemaakt met de carioloog. Daar ben ik begin deze maand bij geweest. fietstest gedaan, hartecho etc.
Verdict: ik zou mezelf uitgeput hebben.
Sidenote: Ik sportte tot 1 maand geleden 4a5 keer per week, deed ik al sinds 2019. toen kracht maar wegens blessures overgestapt naar cardio/kracht. Cardiologe zegt: je doet teveel, je geeft jezelf niet de kans om te herstellen.
Ik ben idd vaak moe, zit om 10u al te geeuwen, vaak aanhoudende spierspanningen en af en toe eens wat pijntjes. Zij weet zelfs niet van mijn hoge stresperiode af. Mijn hart gedraagt zich als een niet getraind hart. Dus dat wil zeggen dat ik overtrain en dus geen progressie maak. Ik piekte blijkbaar sneller in maximale hartslag dan een gemiddeld persoon van mijn leeftijd (vrouw, 41j) die niet sport. Vond ik niet zo fijn om te horen uiteraard.
Nu zit ik in de fase dat na een drukke dag op het werk of privé, ik daar ’s avonds best last van heb en de hartslag wel te voelen is. Slapen doe ik gemiddeld aan 72-78 bpm. Soms is het al eens 68 ook. Dus gelukkig is dat wel al beetje normaler. Enkel in de vooravond en ’s morgens heb ik wel nog wat hartkloppingen.
Heeft iemand dit al eens gekregen als uitleg of dit ervaren? Ik vind er niet zo veel over online.