Zoeken Vraag het forum

Ik weet niet wat er mis met mij is

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Alice

Hallo, ik ben een studente van net geen 20,

Ik deed de angststoornis test en scoorde een 53 (Bij een score van 50 en hoger: er is aanwijzing voor een forse angststoornis) Ik heb hier geen ervaring mee of geen enkele diagnose van eender wat.

Ik weet eigenlijk niet wat er mis met mij is ik heb vaak het gevoel gehad dat er iets niet klopte maar ik kon niet zeggen wat en andere mensen geloven dit ook niet echt.

Voor mij is er in het afgelopen jaar veel gebeurd, school brengt veel stress, ik heb altijd moeite gehad met mij te concentreren op mijn studies en in februari heeft mijn ex vriend zelfmoord gepleegd na het jaar er voor een lange stressvolle periode gehad te hebben met mij vanwege dat ik hem wou helpen met zijn psychische stoornissen en problemen. Ik had nooit een schuldgevoel bij deze gebeurtenis, de school heeft mij wel verplicht om naar een psycholoog te gaan die mij na de tweede sessie al terug weg stuurde. Ze zei dat ik alles wel in mijn eentje aan kon en ik had het gevoel dat dit ook wel ok lukte.

Van mijn huidige vriend (die toen nog niet mijn vriend was) heeft mij veel doorheen die periode geholpen. Hij maakt mij heel gelukkig en is een goede steun. De rede dat ik op deze site terecht kwam was omdat mijn emoties zeer afgevlakt voelen de afgelopen dagen, ook naar hem toe reageer ik zeer neutraal en ik heb ook niet de behoefte om lief of melig te doen naar hem toe hoewel ik hem vorige week enorm hard miste. (Ik heb herexamen dus ik zie hem enkel in het weekend nu)

Ik weet niet waar dit gevoel vandaan komt maar ik weet wel dat ik het eerder gehad heb. Mijn vorige vriend werd wel eens irrationeel boos op mij als ik niet snel genoeg een berichtje stuurde of eender wat, hij had wat manipulatief gedrag en hield zo op die manier ruzies gaande die allemaal om hem draaide, na vele van deze ruzies kon ik in 1 seconde van boos omslaan naar compleet gevoelloos. Hij kon voor mijn gezicht zitten huilen en het deed me niks in tegenstelling tot anders.

Dit zelfde gevoel is er opnieuw, gepaard met dat ik al heel lang slecht slaap. Ik kan amper slapen ’s nachts en als ik slaap heb ik de ene nachtmerrie na de ander of gewoon vreemde dromen. Overdag daarentegen kan ik overal wanneer dan ook in slaap vallen. Vorige week nog ben ik 2 dagen heel vroeg gaan slapen en was ik nog steeds constant vermoeid overdag.

Ik was even blij met het afgevlakte gevoel omdat mijn hoofd soms op hol sloeg van scenarios te bedenken die helemaal niet gebeurden of mij op te jagen in dingen die er niet waren etc. Maar ik vind het nu gewoon niet leuk naar mijn vriend toe en ik hoop dat ik hier iets aan kan doen.

Ik heb geen ervaring met psychologen (buiten 2 sessies waarin ik gewoon moest vertellen wat er gebeurd was) nog nooit een diagnose gekregen, nog nooit getest dus ik weet echt helemaal niks. Ik heb gewoon vaak het gevoel dat ik mijn eigen geluk in de weg sta maar ik pas niet helemaal in het plaatje van een zelfdestructief persoon en ik heb ook niet het gevoel dat ik het bewust doe of dat ik er iets aan kan doen want ik zeg vaak tegen mezelf ‘och doe niet flauw’.

Ik weet dat dit veel tekst is maar er is gewoon zo veel te vertellen en ik heb geen idee welke dingen van belang zijn en welke niet, ik voel me gewoon wat radeloos…

Dankjewel aan eender wie wat wil reageren.

Groetjes P

6 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat je er toch goed aan doet, om dit met je huisarts te bespreken. Heb je wel eens last van angsten?

Reageren
    Alice

In welke zin bedoel je dit? Ik heb wel eens schrik dat ik mijn vriend kwijt raak of dat hem iets overkomt of dat ik mijn studierichting niet aan kan of niet goed genoeg er voor ben.

Reageren
    John (moderator)

Ik denk toch dat het goed is, om met je klachten naar de huisarts te gaan. Je zou toch een angststoornis kunnen hebben, ook al ervaar je dat zelf niet meteen zo.

Reageren
    Alice

Ja nu ik er zo over na denk en hoe ik gereageerd heb op dingen in het verleden zou het wel kunnen, ik wist helemaal niks af van angststoornissen en had er zelfs nog nooit van gehoord.

Reageren
    John (moderator)

Ga in ieder geval naar de huisarts en bespreek het met hem/haar. Doe ook maar eens de test op:

https://www.dokter.nl/zelftesten/angststoornistest/

Reageren
    Zey

Het lijkt erop dat je erg in de war bent met je gevoelens en gedachten. Dit kan te maken hebben met dagelijkse stress en de nare ervaringen met je ex-vriend. Het is mogelijk dat je moeite hebt met het geven van plaats aan deze gevoelens en gedachten, waardoor je jezelf hebt aangeleerd om gevoelens uit te zetten zodat je er even niet mee hoeft te dealen. Dit zou op korttermijn kunnen werken maar telkens blijven terugkomen als je dit niet oplost.

Je geeft overigens aan dat je niet bewust bent van angstklachten en tegelijkertijd heb je besloten om een angststoornistest uit te voeren. Ik ben benieuwd hoe je tot deze beslissing bent gekomen, als je geen angst ervaart? Het kan zijn dat je niet bewust bent van je angst, omdat je jouw gevoelens uitzet. Is het misschien ook mogelijk dat je na het overlijden van je ex-vriend je gevoelens automatisch hebt uitgezet, waardoor je jezelf geen tijd hebt gegunt om het verlies te verwerken?

Het is in ieder geval goed dat je opmerkt dat je even niet goed in je vel zit en het lijkt mij geen verkeerd idee om een afspraak te maken bij een psycholoog. Ik zou zeker ook even aangeven bij je vriend dat het even niet lekker gaat en dat je gedrag niet direct naar hem toe is gericht. Open zijn over je gevoelens en gedachten is natuurlijk belangrijk in een relatie.

Reageren
Reageer op: Ik weet niet wat er mis met mij is
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.