Zoeken Vraag het forum

Help!!! Ernstige klachten overgehouden na hoge dosering Ritalin

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Esmaria

Hallo,

Ik (vrouw, 23 jaar) ben inmiddels ten einde raad, ik hoop dat iemand mijn verhaal wil lezen en me misschien meer kan vertellen of wil helpen….

Vorig jaar is de diagnose ADD bij mij vastgesteld en heb voor mij concentratieklachten Ritalin voorgeschreven gekregen (vrij hoge dosering, 80mg per dag). In het begin beviel het supergoed, eindelijk kon ik me blijvend concentreren op mijn werk en voelde ik me enorm gedreven. Soms slikte ik een tabletje extra zodat ik savonds nog wat extra kon doorwerken. Maar na drie maanden ging het steeds slechter, ik begon behoorlijk af te vallen (ben 1.70 en ging van 55 naar 49 kilo), ik kon niet meer in slaap komen en kreeg steeds meer last van hartkloppingen. Toen ik ook nog een hallicunaties begon te zien en beestjes over mijn huid voelde kruipen ben ik onmiddellijk gestopt met de Ritalin. Ik dacht dat mijn klachten na een week wel weg zouden zijn.

Toen ik na twee maanden nog steeds een hoge hartslag had en steeds duizeliger werd ben ik naar de dokter gegaan. Niks aan de hand, bloedtesten waren prima in orde. Ik zou gerust moeten zijn, maar de paniek nam alleen maar toe en heb een paar heftige paniekaanvallen gehad waar de ambulance aan te pas moest komen.

Ik woon op mezelf in Utrecht, maar woon sindsdien weer bij mijn vader in Groningen omdat ik niet meer alleen durf te zijn. Ik ben nu een half jaar verder en mijn klachten zijn nog steeds hetzelfde, ik heb vooral last van:

– Hoge hartslag in rust (90-100 bpm)
    – Hartklopping (bij kleine inspanningen, bv traplopen)
    – Lage bloeddruk
    – Licht in mijn hoofd bij opstaan (bijna flauwvallen)
    – Duizeligheid ( als ik loop heb ik steeds het gevoel dat ik een fractie van een seconde wegval of dat ik wordt geduwd )
    – Kortademigheid
    – Prop slijm in mijn keel
    – Vermoeidheid, heel veel slaap nodig
    – Opgejaagd gevoel
    – Witte vloed

En de klacht waar ik me steeds heel erg zorgen over maak:
    – Pijnlijke opgezette aderen en duidelijk zichtbaar dan normaal in handen en onderarmen. Alsof er kleine naaldjes in worden gestoken.

Psychische klachten als lusteloosheid, vergeetachtigheid en depressieve gevoeld heb ik eigenlijk niet. Ik wil wel, heel gaag zelfs, maar mijn lichaam werkt niet mee.

Ik heb al een ECG en een 24-uurs holteronderzoek gehad en met mijn hart was (gelukkig!) niets aan de hand. Ik weet dat ik een paniekstoornis heb omdat ik bang ben voor nieuwe paniekaanvallen, ik word al geholpen door een psycholoog en ga sinds kort naar een haptonoom. Ik let goed op mijn voeding, doe aan mindfullness en fiets elke dag drie kwartier op de hometrainer.

Maar ik doe dit al een half jaar en mijn klachten lijken ook niet maar een beetje af te nemen, wat me sterk kan ontmoedigen. Ik blijf enorm bang dat mijn lichaam schade heeft opgelopen door die hoge dosering Ritalin, maar zoals gezegd kunnen de dokters en artsen niets vinden. Volgens de dokter is van chronische hyperventilatie ook geen sprake ( dit kon ze zien met een saturatiemeter, die was bij mij 98%, kan je zo Chv diagnosticeren?)

Wie kan mij alsjeblieft helpen? Kan de Ritalin iets met mijn bloedvaten of bloedsomloop hebben gedaan? of heeft het schade aan mijn hersenen gebracht? Of is het “gewoon” een burnout met angstklachten?

Ik ben normaal gesproken een enorm gedreven en vrolijk meisje die volop in het leven staat, maar ik ben veranderd in een angstig muisje die het niet meer weet waar ze het zoeken moet….

Reageer op: Help!!! Ernstige klachten overgehouden na hoge dosering Ritalin
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.