Zoeken Vraag het forum

Vraag over Ritalin

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Karin

Vorige week is bij mij ADD gediagnosticeerd en heb ik Ritalin meegekregen. Eerst 3x daags 10 mg. maar daar merkte ik na 3 dagen nog steeds niets van. Behalve dan de dorst en het zweten.
    Nu slik ik sinds 3 dagen 3x daags 20 mg. en weer geen enkel verschil. Het zweten is weg, dorst is er nog wel.

Ik heb dus ook geen last van rebound verschijnselen als ik het niet inneem.

Maar ik wil graag van een arts weten hoe het kan dat ik geen enkele verbetering merk?!

Ik durf niet nóg hoger te gaan zitten omdat ik dan boven het advies van de fabrikant uit ga komen!

Graag reactie!!
    Groetjes, Karin

5 reacties
    Reageren
    Anoniem

Waarom verhoog jij zonder overleg met je behandelend arts de dosering?!

Reageren
    John (moderator)

Beste Karin,
    Even nog wat aanvullende vragen:
    Hoe oud ben je?
    Heb je opbouwschema van de arts gekregen?

Volgens mij ga je te snel naar 60 mg.
    Als Ritalin werkt, dan werkt het normaal gesproken meteen. Er hoeft geen depot opgebouwd te worden.
    Maar normaliter wordt er met een lager dosis gestart die geleidelijk aan wordt verhoogd totdat het gewenste effect optreed.

Het is goed mogelijk dat je niet reageert op het medicijn. Er zijn ook nog andere mogelijkheden voor ADHD.

Overleg dus met je behandelend arts.

Reageren
    Karin

Omdat ik eigenwijs ben? De arts had me verteld dat 10 mg de basis dosering is en dat het vaak voorkomt dat je daarna nog hoger moet gaan zitten.
    Dus toen ik niets merkte van 10 mg ben ik maar gaan verhogen.
    Maar je hebt gelijk, ik zal wachten tot ik vrijdag de behandelend arts weer spreek.
    Het is alleen een enorme teleurstelling omdat ik gehoopt had dat ik er uberhaupt iets van zou gaan merken. Na jaren in chaos leven, hoopte ik dat mijn hoofd eens rust zou krijgen…..

Reageren
    Karin

Ter aanvulling; ik ben 39 jaar.

Reageren
    John (moderator)

Ik kan me je teleurstelling voorstellen. Maar zelfstandig sleutelen met dosering van medicijnen is dus niet erg verstandig. Ritalin kan nogal forse bijwerkingen hebben. Een verdubbeling van de voorgeschreven dosis had nogal gevolgen kunnen hebben. Gelukkig is dat in ieder geval niet gebeurd.
    Er zijn ook nog andere doeltreffende medicijnen beschikbaar.
    Het is altijd moeilijk om meteen de juiste te vinden. Soms moet er gewisseld worden totdat gevonden is.
    Niet opgeven, bespreek het met de behandelend arts. Geef dan ook aan dat je de dosis hebt verhoogd. Anders komt hij/zij vrijdag en vertelt je dat de dosis moet worden aangepast naar 3 x 15 of 3 x 20 mg. Daar heb je dan dus niets aan.

Succes

Reageren
Reageer op: Vraag over Ritalin
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.