Zoeken Vraag het forum

Privacy gesprekken met de poh ggz medewerker?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jopie58

Ik heb een vraag en weet niet goed waar ik die kan stellen maar ik kwam deze site tegen en hoop dat iemand mij op enige wijze kunt helpen. Ik loop al geruime tijd bij de poh ggz medewerker bij mijn huisartsen praktijk. Ik ben ervan uitgegaan dat mijn gesprekken met haar prive waren net als dat ik naar een ggz instelling zou gaan. Maar ik kwam er nu, op een zeer vervelende manier, achter dat mijn gesprekken gewoon in mijn dossier van de huisarts staan. Door een fout van de huisarts kwamen er zelfs stukken van in de verwijzing naar een fysiotherapeut te staan. Ik ben hier erg van slag van. De huisarts heeft wel haar excuses aangeboden dat het mis is gegaan met de verwijzing maar vond er niets mis mee dat de kwetsbare en vertrouwelijke gesprekken met de ggz medewerker in de praktijk gewoon tussen mijn lichamelijke klachten in mijn dossier staan. Zichtbaar voor iedereen die in de praktijk werkt en ik neem aan ook voor de hap dienst en dus ook, als er niet goed opgelet wordt zomaar in een verwijzing terecht komt. Er wordt me gezegd dat dat standaard is maar het is mij nooit verteld en het voelt helemaal niet goed. Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven of mij vertellen waar ik terecht kan met de vraag waarom de gesprekken met de ggz medewerker in een huisartsenpraktijk niet prive zijn. Ik vraag me ook af hoeveel mensen, die net als ik bij een poh ggz komen, zich hiervan bewust zijn.

7 reacties
    Reageren
    Suus

Hoi,

Ik denk dat als de praktijkondersteuner ggz een onderdeel is van de huisartsenpraktijk, het daarom in je dossier komt te staan. Omdat het onder zorg valt wat door de huisartsenpraktijk wordt verleend.
    Een ggz instelling staat los van de praktijk van de huisarts en bouwt een eigen dossier op.

Dat het naar je fysio is gegaan, was een fout, dat heeft de huisarts al gezegd, dus dat hoort niet zo.Wel kan de huisarts in verdekte termen aangeven naar de fysiotherapeut dat bepaalde klachten psychosomatisch zijn en dat de patiënt daarbij hulp nodig is. Daarbij worden uiteraard geen persoonlijke dingen verteld.

Reageren
    Suus

Ik googlede net even op “poh ggzz”.
    Dan vind je letterlijk de tekst dat poh ggz in het dossier van de huisarts werkt.

Mensen zijn zich daar misschien dan niet van bewust, maar het is dus heel makkelijk te vinden door alleen op “praktijkondersteuner ggz” te zoeken.

Reageren
    Jopie58

Beste Suus,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb gegoogled op privacy bij poh ggz maar ben dat niet tegen gekomen. Even op jouw zoekterm gezocht en idd als ik de link van een bepaalde site open én de tekst doorspit dan kom ik de zin idd tegen.

Maar dan moet je dus, naar jouw mening, vóór je naar de ggz medewerker in je huisarts praktijk gaat éérst op het idee komen dat deze gesprekken misschien niet zo prive zijn als met een ggz medewerker bij een ggz instelling. Sorry maar dat vind ik ver gezocht, waarom kan dat vooraf niet gewoon gezegd worden? Je zoekt niet voor niets hulp en er is mij altijd verteld dat de ggz medewerker in de praktijk van de huisarts er is zodat je sneller hulp krijgt maar niets over dat de gesprekken niet prive zijn zoals bij een ggz instelling! Daar moet je dan maar eerst naar op zoek gaan volgens jou. Daarnaast blijkt dus dat het heel gemakkelijk is dat het ook nog eens op een verwijzing terecht komt. Je hebt blijkbaar geen idee hoe dat is!

Ik weet niet of jij zelf ooit wel eens naar een ggz medewerker of psycholoog o.i.d. geweest bent, maar daar leggen de meeste mensen zeer kwetsbare, persoonlijke en vertrouwelijke dingen neer die je dáár neer durft te leggen omdat het tussen jou en de therapeut blijft. Daar moet niet te licht over gedacht worden want dan doe je de mensen die de moed hebben om hulp te zoeken en zich kwetsbaar opstellen echt tekort mee!

Reageren
    Suus

Hoi,

Even heel duidelijk:

Wat ik schrijf, is zeker NIET mijn mening,maar puur de informatie die ik deel naar aanleiding van jou vraag!
    En de laatste opmerking als antwoord op het stukje dat je vraagt waar je informatie kunt vinden over die privacy.

En ja, ik ben zelf ook onder behandeling geweest bij zowel poh als verschillende psychologen en een psychiater. Vandaar dat ik ook even ben gaan zoeken toen ik jou vraag las.
    In mijn eigen dossier kan ik geen aantekeningen van de poh daar over terugvinden,ik denk dat de huisarts die ik destijds had nog geen dossier had wat je zelf kan inzien.

Ik ben het dus ook met je eens dat het duidelijker aangegeven zou kunnen (misschien moeten) worden, dat de verslagen van de gesprekken te zien door de huisarts. Maar aan de andere kant snap ik het ergens ook wel, omdat de huisarts aan de hand van die gesprekken moet beoordelen of de poh genoeg hulp kan bieden of dat je doorverwezen moet worden naar een psycholoog of psychiater.

In mijn ogen zou dan alleen de intake voor de huisarts zichtbaar hoeven zijn en de rest niet.
    En zo zou het ook aan de patiënt uitgelegd kunnen worden.
    (Bij mij is het ook zo gegaan, 2x bij de poh en die zei toen direct dat ik meer hulp was dan zij kon bieden. Toen heeft de ha mij dus naar een psycholoog door verwezen).

Ik hoop dat je mijn reactie zo beter gegrijpt.

Reageren
    Suus

*begrijpt 🙈

Reageren
    Jopie58

Ah ja zeker Suus dank je wel. Fijn dat je de moeite hebt genomen om dat toe te lichten, dat waardeer ik zeer. Ik maak me er druk om niet alleen voor mezelf maar voor iedereen die zich in deze positie bevindt 😉

Nogmaals dank je wel en ik wens je een fijn weekend 😊

Reageren
    John (moderator)

Ook de gesprekken met de POH zijn privé net als de gesprekken met de huisarts. Er rust beroepsgeheim en zwijgplicht op. En de POH bij de huisarts werkt niet voor de GGZ maar voor de huisarts. Daarom heet dat ook POH (praktijk Ondersteuner Huisarts). En ja, het komt dan ook in je patiëntendossier bij de huisarts. Alleen is er in jouw geval blijkbaar niet goed omgegaan met het beschermen van de gegevens. Het is wel belangrijk dat de huisarts weet wat er met zijn patiënten aan de hand is, zodat er in noodgeval adequaat gereageerd kan worden door de huisarts. Je kunt overigens gedeelten in je patiëntendossier bij de huisarts verwijderen of laten afschermen zodat er niemand anders inzage heeft

Reageren
Reageer op: Privacy gesprekken met de poh ggz medewerker?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Acne bij baby’s: wat kun je doen?

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.