Zoeken Vraag het forum

Reeds 6 jaar rugpijn

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Mijn klachten zijn 6 jaar geleden begonnen. Door een val had ik een barst t.h.v. mijn sacrum. Rust en pijnstilling was toen mijn behandeling. Na 3 maanden was het nog verbeterd, integendeel ik had zelfs meer pijn.

De rugschool werd me aangeraden. Zo gezegd, zo gedaan. In 2008 had ik ook al een kleine hernia gehad t.h.v. L5-S1 en door de rugschool was ik er volledig door en ik had geen pijnklachten meer.

Maar deze keer voelde het helemaal anders aan. Achteraf had ik altijd nog meer pijn, soms zelfs tijdens de oefeningen. De dokter had als oplossing alles verzwaren, 2x/week en de gewichten verzwaren. Ik zat daar gewoon te wenen van de pijn. Ik ben er dan zelf mee gestopt.

Ik probeerde kine. Dat hielp wel, maar meer als een pleister op de wonde. De pijnstilling werd altijd maar opgedreven.

In 2012 ben ik door mijn eerste epilepsie aanval gevallen en na maanden zeggen dat ik nog meer pijn had, heb ze eindelijk een scan gemaakt. Daaruit bleek dat ik nu barst had het niveau er boven. Daarna hebben ze dan nog een NMR gedaan en was al wat slijtage te zien op verschillende niveaus.

Terug pijnstilling verhogen, kine, inspuitingen met cortisone, osteopaat,… Ik heb van alles geprobeerd, maar niets helpt.

Momenteel neem ik nu Contramal retard 100 mg 3x/dag, maar wat ik ook probeer niets helpt.

Het is ondertussen 4 jaar geleden dat er nog foto’s of scans gemaakt zijn, dus ik dacht deze week, ik ga eens naar de huisarts met de vraag of het niet nodig is om nog eens een controle te doen.

Hij stelt wat vragen, onderzoekt me. Zegt dat ik een serieuze lordose heb, dat had ik zelf ook al gezien. Ik ben zelf verpleegkundige op de dienst neurologie. Ik zei nog tegen de huisarts dat ik dat vroeger niet had. En de huisarts vindt het niet nodig om nog eens foto’s te nemen,…

Zijn conclusie was: buik -en rug versterkende oefeningen doen, veel bewegen en … ermee leren leven. Ik vertelde dan dat we een grote kinderwens hebben. Ik ben ook al 32 jaar (33 in december). Maar in deze situatie,moet ik er zelfs niet aan denken. De huisarts zei, ja dan moet je de pijnmedicatie afbouwen en af en toe eens een Dafalgan nemen,….

Ik was zo gechoqueerd en gefrustreerd, ik kon geen woord meer uitbrengen,… Dan ben ik maar naar huis gegaan. Ik ga het nu vragen aan een dokter op mijn werk in de plaats of het zinvol is om nog foto’s te nemen.

Weten jullie soms raad?

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik zou willen aanraden om eens binnen te lopen bij de orthopeed. Dat moet voor jou geen probleem zijn als je in het ziekenhuis werkt.

Reageren
    Anoniem

Ja dat heb ik al gedaan. Bij verschillende orthopedisten, neuroloog. De neuroloog dacht dan aan zenuwpijn. Ik heb daar dan medicatie voor genomen, maar dat hielp niet.

Ik ben in juni bij een reumatoloog geweest, omdat reuma in mijn familie zit. Als het slecht weer is, heb ik dan soms ook pijn in handen, pols, knieën, heupen en voeten.

De reumatoloog heeft een RX voorgesteld van mijn bekken, dat is normaal. En een uitgebreid bloedonderzoek om reuma op te sporen. Nog niet alles is gekend, maar tot nu toe ziet het er goed uit.

Reageren
    John (moderator)

Een hernia op L5/S1, een breuk van het sacrum en een forse lordose zijn natuurlijk al reden genoeg om pijnklachten te gaan krijgen. Het zou niet verkeerd zijn als er inderdaad een nieuwe scan gemaakt zou worden. De lordose zou behandeld kunnen worden met houdingstherapie, daarnaast zou alleen pijnbestrijding nog zinvol kunnen zijn via een pijnpoli.

Reageren
    Anoniem

De hernia op L5-S1 is wel niet meer te zien op de foto’s.

Alvast bedankt voor je raad! Nu weet ik tenminste zeker dat het niet ten onrechte is dat ik om nieuwe foto’s vraag na 4 jaar.

Reageren
Reageer op: Reeds 6 jaar rugpijn
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.