- Anoniem29 september 2015 om 10:35
Beste Forum leden,
Op vrijdag 28 augustus ben ik op mijn hoofd gevallen en voelde me de volgende onwel. Misselijk, duizelig en gevoelige ogen maar ik was wel gewoon functioneel. Maandag daarop toch langs de huisarts ter controle want de klachten werden wel minder maar wel bestaan.
Van de huisarts moest ik voldoende rust nemen en de komende dagen het aanzien. Ik ben een jonge man van 25 jaar en sport regelmatig, geen overgewicht, eet gezond(huisgemaakte diners), af en toe een drankje maar wel een nicotine verslaving en rook ongeveer twee pakjes per week.
Dinsdag voelde ik me zodanig goed dat ik besloot om woensdag naar werk te gaan en vanaf dit punt is het bergafwaarts gegaan. Op werk kreeg ik een episode(achter een beeldscherm, na inspanning) en voelde ik me zeer onwel, alsof alles onwerkelijk was. Ik was duizelig en mijn maag keerde om. Mijn ogen waren gevoelig en ik had behoefte om ze te sluiten en te slapen.
Ben naar huis gelopen en in mijn bed gekropen. Ik werd vermoeid wakker en met griep. Ik had keelpijn zonder hoest en een lichte lichaamstemperatuur verhoging. Donderdag weer met de huisarts gesproken ter controle na mijn bezoek op maandag en zij kon het niet goed oordelen. Griep symptomen zouden de overliggende toon hebben en moest dus eerst uitzieken.
In het weekend hierop heb ik op zaterdag en zondag nog zo een episode gehad, beide keren achter een computer scherm(een uurtje inspanning van ogen en concentratie). Ook hierna wezen slapen en voelde me vooral vermoeid na het wakker worden. Er was een trend dus ik heb me de week er op ingehouden om achter een scherm plaats te nemen.
Na het krijgen van griep op woensdag had ik klachten als: Hoofdpijn, temperatuur verhoging, lamlendigheid, bonzende hart, keelpijn, gespannen spieren nek/schouders, oorsuizen en benauwdheid. Deze klachten namen geleidelijk af op de bonzende hart, oorsuizen, warme hoofd koude handen, gevoelige ogen en gespannen nek/schouders. Volgens de huisarts sinusitis want ik kreeg ook meer hoofdpijn bij het voorover bukken.
Ik was ongerust want er was iets mis, ik voelde mij mentaal niet lekker en waren er gevoelens die ik nooit eerder had gevoeld. Ik was constant bezig met mijn bonzende hard, mijn gevoelige ogen en mijn warme/doffe hoofd dat ik mij zelf angst/paniek heb aangepraat. Ik voelde me nerveus, was snel zenuwachtig en bang dat het iets ernstigs was.
Door de benauwdheid merkte ik dat mijn spieren rondom mijn borstkas gespannen waren geraakt. Ik was niet meer benauwd maar had moeite met ademen doordat ik mijn borstkas niet goed kon uitzetten en ben vervolgens strek oefeningen gaan doen om deze spieren te ontspannen. Het werkte. Ik zag wel dat ik nog steeds verkeerd ademde, vooral hoog. Werd ook ’s nachts wakker met tintelingen in handen, armen en hoofd met het gevoel van flauwvallen. Momentje rust en ik kon verder slapen, alhoewel oppervlakkig.
In deze periode heb ik een tweetal keer angst aanvallen gehad(geen hyper ventilatie). Wederom langs de huisarts, zij vermoed problemen met mijn schildklier want een nuchtere jongen met geen voorgeschiedenis van angst/nervositeit is gek ne wakker worden met tintelingen een symptoom van hyperventilatie vanwege slecht ademen. Bloed laten prikken, een TsH van 1.1, niks aan de hand volgens de huisarts. Volgende dag SeH bezoeken op verzoek van haar voor een ct- hersenen om een hematoom uit te sluiten. Ook hier niks te zien. Gezonde stel hersenen van een 25 jarige.
Hierna nog één keer een angstaanval gehad na een lange dag(toch vermoeidheid/inspanning/stress/overspannen). Zelfde avond begreep ik waarom deze angst gevoelens er waren. Ik was bang om in gezelschappen angstaanvallen te krijgen, constant bezig om mijn lichaam in controle te houden. Dit gebeurde op 18 september.
Vanaf dat moment voelde ik me helderder in mijn hoofd, geen angst gevoelens en ging het steeds beter. Ik ben ook multi-vitamine, extra magnesium gaan slikken(klonk logisch om mijn lichaam weer op peil te krijgen)en begonnen aan ademhalings-oefeningen en yoga(voor gespannen nek/schouders).
Nu is het een maand verder na mijn klap en ik loop nog met vage klachten rond. Het wakker met tintelingen zijn minder geworden, niet meer in mijn hoofd en het gevoel om flauwvallen maar vooral nog in mijn vingers. Ik vermoed dat het iets te maken heeft mijn nog gespannen nek en schouders. Mijn vingers zijn ook stijf in de ochtend maar dat trekt snel weer weg. Bij het doen van rek oefeningen van schouders voel ik het ook in mijn vingers.
Nog steeds last van een bonzende hart(niet versneld), voel het soms zo erg dat mijn hoofd en handen mee resoneren met mijn hartslag, ik zie ze bewegen. En vooral nog een hele warme hoofd en koude handen waardoor ik af en toe stom sta te rillen. Door de warmte lijkt het wel alsof mijn voor-/hoofdhuid gespannen staat.
Ook brandend maagzuur opgelopen(nooit eerder hier last van gehad, nu wel een stuk minder al)en bloed op de ontlasting. Klachten als oorsuizen, nervositeit en een droge mond/keel blijven ook bestaan. Mijn oogklachten(oogruis/gevoeligheid) zijn een stuk minder maar nog aanwezig.
Zoals jullie waarschijnlijk al door hebben, ik ben gewoon te veel bezig mijn gezondheid. Te bewust Ik voel mij niet meer angstig, dat niet. Maar wel ongerust. Ben ook gewoon functioneel.
Ik ben niet opzoek naar een diagnose maar meer geruststelling/ervaringen. Het klinkt misschien gek maar ik hoop dat alles tussen mijn oren zit. Dan komt het goed. Wel had ik nog wat vragen die ik niet zo snel kon vinden op het web.
* Ik ben maar een week goed benauwd geweest, kan een persoon in een korte periode als een week, chronisch hyperventilatie oplopen? Kan de zuurgraad van mijn bloed zo snel dalen?(Misschien ademde ik al langer slecht en was dit de trigger?)
* Tintelende pink en wijsvinger kunnen ontstaan door gespannen nek en schouders?
* In juli ben ik twee weken wezen kamperen in Frankrijk. Ik kan mij niet herinneren een tekenbeet gezien te hebben. Ook geen rode kring/ blauwe plek op mijn te lichaam te bekennen. Is dit een vereisten bij Lyme?
Een heel verhaal maar wou het graag delen en kwijt.
Groet, Alper
Nog even in het kort: Klap op hoofd gehad, griep gekregen, angststoornis opgelopen, overspannen geraakt, vage klachten overgehouden sindsdien als: Bonzende hart, warme hoofd/koude handen/rillingen, gevoelige ogen, oorsuizen, stijve/tintelende vingers, nervositeit, afgevallen en gespannen nek/schouders.
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
29 september 2015 om 11:15* Ik ben maar een week goed benauwd geweest, kan een persoon in een korte periode als een week, chronisch hyperventilatie oplopen? Kan de zuurgraad van mijn bloed zo snel dalen?(Misschien ademde ik al langer slecht en was dit de trigger?) [color=#ff0000]Ik weet niet of je in dit geval van chronische hyperventilatie moet spreken. Het is wel mogelijk dat je langere tijd hyperventileert zonder dat te merken.
[/color]
* Tintelende pink en wijsvinger kunnen ontstaan door gespannen nek en schouders? [color=#ff0000]Ja dat is mogelijk. Maar ook hyperventilatie kan dit soort klachten veroorzaken.[/color]* In juli ben ik twee weken wezen kamperen in Frankrijk. Ik kan mij niet herinneren een tekenbeet gezien te hebben. Ook geen rode kring/ blauwe plek op mijn te lichaam te bekennen. Is dit een vereisten bij Lyme? [color=#ff0000]Ja, in principe wel. Maar je klachten lijken ook niet op lyme.[/color]
Je had eigenlijk een paar dagen langer moeten rusten. Waarschijnlijk heb je dus toch een hersenschudding gehad. Enkele klachten kunnen daardoor veroorzaakt worden. Draaierig/duizelig hoofdpijn maar ook nekklachten.
De overige klachten wijzen echter meer op hyperventilatie. Waarschijnlijk toch veroorzaakt door de angst die je in je bericht beschrijft.
Hoofdpijnklachten en duizeligheid bij schermgebruik kunnen nog steeds klachten zijn t.g.v. de val. Dat zou echter ook weer moeten afnemen. Als je een hersenschudding zou hebben gehad, kunnen de hoofdpijnklachten wel wat langer aanhouden.Doe eens de test op:
http://www.dokter.nl/index.php?option=com_hyperventilatietestKijk hier voor de mogelijke klachten bij hyperventilatie
Reageren
http://hyperventilatiesymptomen.nl/klachten-symptomen.htmlAnoniem29 september 2015 om 11:52Beste Tandor, fijn van de snelle reactie.
Uit de test kom ik op een score van 54, te hoog? een vraag hierop, Ik ben zeker al 1,5 week rustiger aan het ademen in vergelijking met de week dat ik benauwd was(zo ongeveer 10 ademhalingen per minuut). Is het herstelperiode van het balans in ons bloed lang?
Kan ik zulk extreme lichamelijke klachten als een bonzende hart, warm hoofd, transpiratie en stijve spieren aan overhouden? en hoe komt dit?
Advies? Waar begin ik?
Groet, Alper
ReagerenJohn (moderator)
29 september 2015 om 13:23Met een resultaat van 54 is hyperventilatie in ieder geval duidelijk. En ja, het kan inderdaad nogal wat klachten veroorzaken.
Reageren
Het herstel van de balans is maar kort. Als je klachten aanhouden betekend dat gewoon dat je nog steeds hyperventileert en dat dus niet in de gaten hebt.
Je zou ademhalingsoefeningen kunnen doen om dit onder controle te krijgen.
In de columns die ik heb geschreven over angst, staan ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen die je dus ook bij hyperventilatie kunt gebruiken. Ik plaats de link onderaan in dit bericht.
Een andere mogelijkheid is de hulp van een fysiotherapeut en daar ademhalingsoefeningen te doen.
http://www.dokter.nl/dossiers/angsten