Zoeken Vraag het forum

Altijd honger: ik word er gek van !

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Daan765

Hallo iedereen die dit leest: dit wordt een lange post met uitleg, u bent gewaarschuwd.

Ik zit met een probleem waar mijn behandelend arts nogal laconiek over doet en het gewoon ‘weglacht’. Dat probleem is (zoals je waarschijnlijk al kon vermoeden door het onderwerp) dat ik altijd honger heb. Het is nu al zeker 6 maanden weer erger geworden en ik ben er nu helemaal klaar mee.

Dit begon allemaal toen ik +- 13 a 14 jaar was. Toen kreeg ik ’s ochtends niets meer door mijn keel en at ik pas tegen de middag, gevolgd met 2 borden avondeten ’s avonds (en uiteraard tussendoortjes e.d.). Nu, dat kon door de ‘puberteit’ komen, maar omdat ik hypogonadisme heb is dat zeer onwaarschijnlijk. Ik kwam hierdoor ook maar een +- 5tal kilo aan, en dat was toen zeker geen probleem.

Omdat ik op mijn 16e nog erg jong eruit zag en nog geen enkel teken van de puberteit aanwezig was, werd ik doorverwezen naar een endocrinoloog. Die is tot de conclusie gekomen dat ik last heb van hypogonadisme, waarvoor ik toen gestart ben met testosteren onder de vorm van sustanon (opgebouwd om de puberteit na te bootsen). Sinds 1,5 jaar ben ik overgestapt naar nebido, omdat dit minder schommelingen geeft.

Uiteraard ging met die geïnduceerde puberteit ook de gewichtstoename en de puberteitshonger samen. Genoeg voor +- 10 kilo bij te komen. Wat ook niet erg was, want zo kreeg ik een BMI van 21. Perfect eigenlijk dus.

Echter werd de honger steeds erger en erger en erger. Zelfs zo erg dat ik regelmatig sta te trillen met mijn handen, begin te zweten e.d. als ik minder eet dan ik normaal doe. Die episodes van trillen, zweten e.d. heb ik al sinds mijn 15e, maar komen in vlagen (weken wel, weken niet).

Ik heb berekend dat ik nu gemiddeld zo’n 3500 kcal eet per dag als ik eet zoals mijn lichaam aangeeft. Gezien ik maar +- 1.60 ben, zou je moeten denken dat ik dan minstens al 80-100 kg zou moeten wegen. Ik ben nu net over de grens van 65 kilo geraakt, dus ik heb nu ‘overgewicht’.

Iedere controle bij de endocrinoloog en/of huisarts geef ik aan dat ik me echt niet goed voel bij het trillen, zweten e.d. En dat die constante honger mij gek maakt. Maar zolang ik nog geen 100kg weeg, vinden ze het niet nodig om hier verder naar te zoeken lijkt het. Zolang mijn schildklierwaarden en glucosewaarden oké zijn, lijkt er voor hun geen probleem te zijn. Terwijl ik er wel echt last van heb!

Ik ben nu echt een beetje ten einde raad, ik loop al maanden te googlen, maar verder dan hypoglycemie ben ik nog nooit echt geraakt. Gezien dat mijn glycemie altijd oké is en ik al naar een diëtiste ben geweest om zeker te zijn dat dit niet aan mijn suikerinname kon liggen, ben ik er nu vrijwel zeker van dat het ook geen ‘reactieve hypoglycemie’ kan zijn.

Heeft er iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Heeft er iemand dezelfde klachten? Ik geraak er niet meer uit en mijn artsen lijken me niet echt te willen helpen…

Alvast bedankt voor de (mogelijke) reacties,

Daan

9 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat je klachten nu toch vooral worden veroorzaakt door de medicijnen. Verhoogde eetlust en gewichtstoename zijn namelijk heel bekende bijwerkingen.
    Je zult dus moeten kijken dat je je dieet aanpast zodat je wel genoeg (hoeveelheid) eet en vooral vaak genoeg (6 x per dag) maar minder calorieën inneemt.

Reageren
    Daan765

Beste Tandor,

De endocrinoloog zegt dat het voor een deel inderdaad door de medicijnen komt, maar de klachten van het trillen, zweten, gevoel flauw te vallen e.d. niet: ik had hier immers al last van vóór de medicatie gestart was.

Toen ik een tijdje een ‘normaal’ dieet aannam, voorgeschreven door de dietiste, ben ik in elkaar gestort: ik kon niet meer uit mijn bed komen. Ik was constant zo moe en mijn lichaam weigerde nog iets te doen. Ik ben toen gewoon weer gaan eten wat mijn lichaam aangaf. Ik eet vooral veel groenten, noten en volkoren producten nu. Minstens 9x per dag (+- om de 1,5u).

Groetjes, Daan

Reageren
    John (moderator)

[quote]trillen, zweten, gevoel flauw te vallen[/quote]die klachten doen mij ook nog aan wat anders denken.
    Doe voor de aardigheid eens de test op:
    http://www.dokter.nl/index.php?option=com_hyperventilatietest

Reageren
    Daan765

“Beste bezoeker van Dokter.nl,

Naar aanleiding van de door u ingevulde hyperventilatie test, ontvangt u hierbij de uitslag.

Uw score is: 34

Indien de score hoger is dan 42, zijn er aanwijzingen voor hyperventilatie.”

Ik had het ook niet anders verwacht eigenlijk, want het valt samen met een langere tijd zonder eten: ik zie zelf een direct verband tussen eten en het zweten, transpireren e.d. En ik vind het vreemd dat ik niet veel meer aankom met een 3500 kcal te eten per dag. Zoveel beweeg ik niet. Volgens de dietiste zou mijn lichaam moeten kunnen volstaan met +-2200 kcal/dag. Maar dat lukt dus totaal niet.

Reageren
    John (moderator)

Dan weet je in ieder geval zeker dat hyperventilatie niet aan de orde is.

Het is nog maar de vraag of je niet met de 2200 kcal zou kunnen uitkomen als het het aanbod van voedsel voldoende is.

Is er eigenlijk ooit een ontlastingsonderzoek gedaan?

Reageren
    Daan765

Dag Tandor,

een ontlastingsonderzoek is nooit gedaan. Maar mijn ontlasting ziet er op het oog ‘normaal’ uit.

Groetjes, Daan

Reageren
    John (moderator)

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen last zou kunnen hebben van een parasiet of bacterie. Vraag je huisarts een om een ontlastingsonderzoek.

Ik heb een dieet van ca. 2000 Kcal. Dat kun je aanvullen tot 2400 Kcal
    Het is best een flinke hoeveelheid die je dat kunt eten. Misschien iets om een keer uit te proberen.
    http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/95919-afslankdieet-om-verantwoord-af-te-vallen.html

Het dieet zoals het er nu staat is een dieet af rustig aan af te vallen, maar als je het aanvult tot 2400 Kcal. is afvallen in principe niet aan de orde

Reageren
    Anoniem

ik weet niet of je het nog leest, maar ik denk dat ik weet waar je last van hebt.

ik heb hetzelfde als jij. ik heb ook jaren sustanon genomen en toen overgeschakeld naar nebido. na de eerste dag nebido had ik ongeveer dezelfde problemen als jij. stoppen ermee -)))).

nu hebben ze ontdekt ik hyperventilatie heb, dat geeft ook die klachten van zweten en trillen. als je inademt, tot 3 tellen, en als je uitademt tot 6 tellen en dan weer opnieuw. paar minuutjes en dan ben je van je trillen en zweten …. af.

een hele verademing is dat -)))

Reageren
    Daan765

Na een ’typisch gevalletje’ van pijn op de borst, ben ik uiteindelijk op de spoedeisende hulp terecht gekomen met eenzelfde aanval van trillen, zweten, e.d. De afgenomen EKG bracht ‘het probleem’ aan het licht: brady-tachycardie ritmestoornis. Nu ik hiervoor een behandeling heb, is mijn eetlust terug normaal en zijn de aanvallen weg. Hopelijk blijft het nu zo goed onder controle 🙂

Reageren
Reageer op: Altijd honger: ik word er gek van !
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.