Hangry zijn: het bestaat echt!

Hangry zijn: het bestaat echt!

Hangry zijn is niet alleen vervelend voor de persoon zelf, maar ook voor zijn of haar omgeving. Mensen die hangry zijn, zijn dan erg prikkelbaar en snel geïrriteerd. Het is een fenomeen dat nu ook wetenschappelijk is aangetoond. Hangry zijn bestaat dus echt. Welke biologische mechanismen spelen een rol. Met andere woorden wat zijn de oorzaken en kun je het voorkomen?

Wat is hangry?

Het woord hangry is een samentrekking van de woorden hungry en anger. Mensen die hier last van hebben worden boos en chagrijnig wanneer ze honger (lees trek) hebben.

Oorzaak van hangry

Onze hersenen zijn afhankelijk van glucose om goed te kunnen functioneren. Glucose is een brandstof die ons lichaam uit voeding haalt. Het lichaam zet koolhydraten, die in onder andere brood en aardappelen zitten, om in glucose. Glucose wordt opgenomen in het bloed en wordt getransporteerd naar je spieren en organen. Je lichaam is de hele tijd bezig met het vinden van de juiste balans in het glucosegehalte in je bloed. Dit noemen we ook wel het bloedsuikergehalte. Na het eten van voedingsmiddelen met koolhydraten stijgt dat bloedsuikergehalte.

Wanneer je een tijdje niets eet, dan daalt je bloedsuikergehalte. Op het moment dat je hersenen merken dat er een tekort aan glucose ontstaat, dan zien ze dat als iets levensbedreigend. Je lichaam reageert hier dan op door de stresshormonen adrenaline en cortisol aan te maken. Ook maken maakt de alvleesklier glucagon aan. Verder neemt de hoeveelheid neuropeptide Y neemt toe. Dat is een natuurlijke chemische stof in de hersenen die bijdraagt aan impulsieve reacties en agressie, typisch gedrag voor hongerige personen.

Vicieuze cirkel

Wanneer je niets onderneemt, dan kan er een vicieuze cirkel ontstaan. Onze hersenen hebben brandstof in de vorm van glucose nodig om onze emoties te reguleren en boosheid is één van de emoties die het moeilijkst te reguleren is. Als de hersenen zonder brandstof zitten, wordt het moeilijk om je woede te beheersen. Daarom zijn hongerige mensen vaak snel geïrriteerd en prikkelbaar.

Hangry zijn voorkomen

Wat kun je doen om dit proces te voorkomen? Op het moment dat je je bewust bent van een hongergevoel, sta daar dan even bij stil. Onderzoekers hebben vastgesteld, dat wanneer je je echt bewust bent van dat hongergevoel dat je minder snel geneigd bent om geïrriteerd en/of prikkelbaar te reageren.

Daarnaast is het natuurlijk verstandig om wat te eten, wanneer je zo’n hongerklop aan voelt komen. Zorg ervoor dat je kiest voor een uitgebalanceerde snack met complexe koolhydraten en eiwitten die je bloedsuikerspiegel stabiel houdt, bijvoorbeeld een paar crackers met een banaan en pindakaas of yoghurt met fruit en noten.

Verder is het verstandig om je maaltijden goed te plannen en er geen één over te slaan, zodat je symptomen kan voorkomen. Ook kan een teveel aan cafeïne de symptomen van hangry zijn verergeren.

 

Bronnen: New Scientist, Gezondheid en Wetenschap en WebMD

Delen:  
reactie op “Hangry zijn: het bestaat echt!
  1. Zeer leerzaam, dankuwel voor de info.

    Geschreven door Anoniem op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief