Dag
Ik heb een paar weken geleden een nuchtere bloedonderzoek gedaan op aanvraag van de gynaecoloog om te weten of ik PCOS heb. Nu is ze tot dinsdag op vakantie dus vroeg ik me af of ik de resultaten al online kon bekijken. Heb dit dus vandaag gedaan en zag dat ik een lage vitamine D heb en nog andere dingen. Maar waar ik me nu eigenlijk zorgen om maak is de vitamine D, er staat in kleine letters dat er een ernstige tekort is als je minder dan 20 ng/mL hebt, ik heb namelijk 10,8. Verklaart eigenlijk de pijnlijke bekken en bovenbeen dat ik heb deze tijd. Ik heb vandaag dus de huisarts gebeld ook omdat iets hoge insuline heb, hij zei dat het insulineresistentie kan zijn door de PCOS maar dat ik dit met de gynaecoloog moet bespreken, ik wou vragen over de vitamine D maar hing al snel op zonder daag te zeggen. Aangezien morgen feestdag is kan ik niet weer bellen en het aan een andere huisarts vragen (is een huisartsenpraktijk). Ik zou ook niet zelf vitamine D pilletjes willen nemen omdat ik dan niet zeker weet hoeveel ik zou nemen en hoevaak, ik denk ook niet dat het verstandig is om te wachten tot dinsdag.
Mijn vraag is dus of dit echt heel gevaarlijk is, aangezien er ernstige insufficiëntie opstaat, ik ben namelijk een hypochonder, daarom dat ik ook de huisarts gebeld heb, normaal zou ik moeten wachten op de gynaecoloog.
Op het internet staat dat je dan sneller botten kan breken.
Kan het zijn dat je tot 0 kan geraken? En hoe snel krijg je betere waarden als je genoeg zon krijgt? Ik heb deze dagen namelijk meer dan voldoende in de zon gestaan door het goed weer.
Het kan geen kwaad om gewoon tot dinsdag te wachten.
Als er met spoed op geanticipeerd had moeten worden, had het ziekenhuis contact met jou opgenomen.
Ik zou dan ook geen supplementen gaan nemen tot je daarover advies hebt gehad.
Als de gynaecoloog nog meer onderzoek wil doen, geeft het een vertekend beeld als je nu met een supplement begint.
Bedankt voor uw antwoord!
Ook als dit zo laag is, is het niet gevaarlijk? Misschien dat het nu al wat beter is door deze zonnige dagen aangezien het al een paar weken geleden is dat ik heb geprikt.
Ik ga vrijdag sowieso terugbellen om advies te vragen aan een andere huisarts.
Maar moet me nu geen zorgen maken?
Als het op dit moment gevaarlijk was, had het ziekenhuis direct contact opgenomen.
Je kunt vrijdag de huisarts weer bellen, maar waarschijnlijk zegt die hetzelfde als de andere huisarts.
Je gynaecoloog heeft het onderzoek aangevraagd, dus daar ben je onder behandeling en niet bij je huisarts.
Als je huisarts op dit moment iets had moeten doen, voorschrijven of bespreken, had de gynaecoloog of het ziekenhuis daar opdracht voor gegeven.
Dat is niet gedaan, dus kan het gewoon tot volgende week wachten.