John (moderator)
17 april 2025 om 18:04Heb je de beschikking over Excel?
Mike17 april 2025 om 18:18Ik heb excel gebruik het alleen nooit dus weet niet hoe goed ik ermee ben.
ReagerenJohn (moderator)
17 april 2025 om 18:47Ik geef je een link van mijn website. Daar kun je een test downloaden. als het goed is opent die dan in excel. Kan wel zijn dat recht boven dan “bewerken inschakelen” kiezen om de test te gebruiken.
Probeer het gewoon eens uithttps://www.zorgprofessionaljohn.com/angststoornistest/
ReagerenMike17 april 2025 om 20:37Oké top, ik ga hem zometeen maken.
ReagerenMike17 april 2025 om 20:43John (moderator)
17 april 2025 om 21:15Dan is er dus aanwijzing voor een forse angststoornis. En dat is niet zo heel vreemd als je al vanaf je 16de angstaanvallen hebt, die je voor jouw gevoel wel aardig onder controle hebt gekregen. De vraag is alleen of dan ook wel zo is. Want je hebt nog steeds last van angsten.
Reageren
Ik zou je willen vragen om nog een test te doen. Die werkt in principe hetzelfde als de andere. Ook hier bewerken inschakelen.
Ik probeer zo of ik een link kan leggen tussen je klachten en wat dan een oorzaak zou kunnen zijn
https://www.zorgprofessionaljohn.com/hyperventilatie-test/Mike17 april 2025 om 21:41John (moderator)
17 april 2025 om 22:48Dan is er ook sprake van hyperventilatie. Dat past wel bij angsten en angstaanvallen. Dat hoeft je zelf niet meteen in de gaten te hebben het kan namelijk een chronische vorm zijn.
IK stuur je nog een link. In deze link staan klachten die kunnen ontstaan bij angsten en hyperventileren. Kijk eens hoeveel van deze klachten bij jou eventueel ook van toepassing zijnhttps://www.zorgprofessionaljohn.com/klachten-bij-hyperventilatie-en-angsten/
ReagerenMike18 april 2025 om 01:30Ik zie er een hele hoop symptomen tussen staan.
Worden al deze klachten veroorzaakt door hyperventilatie?
Ik weet wel dat ik last had van acute hyperventilatie tijden mijn paniekaanvallen op mijn 16de maar chronisch is nieuw voor mij.En waar zou de hyperventilatie dan vandaan kunnen komen ik vermoed angst stress?
Ik heb al zo vaak gedacht en geprobeerd te ontrafelen waar mijn stress/angst gevoel vandaan zou kunnen komen zowel alleen als met professionals.
Wat is hierin de beste aanpak ?
Ook ben ik benieuwd of het nog steeds handig is om mijn bloed te laten doen om mijn hormoonhuishouding te bekijken?
Zou de stress en angst daar nog vandaan kunnen komen of is dat compleet van de tafel?
Eventuele bijnier of schildklier afwijkingen of moet dit mentaal zijn?
Nogmaals bedankt voor je hulp John.
ReagerenMike18 april 2025 om 13:47Kleine update vanmorgen werd ik wakker met pijn overal
ReagerenMike18 april 2025 om 14:05Ik voel me ook ziekig.
Reageren
Het klinkt gek maar ik voel dat het niet een griepje is ofzo.
Eens in de zoveel tijd heb ik kort stondig dat alles pijn doet, dat mijn buik tekeer gaat en dat ik helemaal niet normaal kan nadenken.John (moderator)
18 april 2025 om 16:28Mensen leren leven met dat hyperventileren. Als het aanvallen zijn kun je die zelf nog wel herkennen, maar na verloop van tijd wordt hyperventileren chronisch. In principe gaat er dan 24/7 iets niet goed met je ademhaling. Mens en lichaam compenseert dat dan. Je hebt het dus niet meer in de gaten. Behalve dat er heel wat rare en vervelede klachten ontstaan waar eigenlijk geen (andere) oorzaak voor te vinden is. Geen lichamelijk aandoening dus.
De klachten worden idd veroorzaakt door angsten en hyperventileren. En kan je verzekeren dat je niet de enige bent. Het forum staat er vol mee.
Ik kan niet uitsluiten dat je ADHD hebt, want ook bij ADHD kun je angsten hebben en hyperventileren. Maar bij jou ontbreken er aan aantal kenmerken van ADHD.
De angststoornis is er volgens mij dus wel en al heel lang en hyperventileren doe je ook al lang. Je hebt ermee leren omgaan, maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook weg is.
Angst/spanningen en hyperventileren kunnen je lichaamstemperatuur wel wat verhogen en daar kun je je ziekig van voelen zonder echt ziek ( in de zin van griep o.i.d.) te zijn. Het heeft namelijk invloed op je afweersysteem. Dat kan dan ook betekenen dat je wat gevoeliger bent voor b.v. virussen en ook invloed hebben op maag en darmen.
Zoals ik al schreef: ik kan ADHD niet uitsluiten maar omdat er toch kenmerken ontbreken heb ik er wel wat twijfels over. aangezien je vader ook een ASS heeft zou het mij niet bevreemden als dat bij jou ook zo is. Maar ook dat kan ik niet met zekerheid zeggen.Ik zou toch dat bloedonderzoek laten doen. Al is het maar om dingen te kunnen uitsluiten. Dat geldt ook voor een test in het ASS.
Daarnaast zou ik je willen aanraden om naar een fysiotherapeut te gaan ivm hyperventileren. Die kan namelijk testen doen om dat eventueel te bevestigen, en wellicht therapie hiervoor geven.
Ik zadel je nu wel op met wat onderzoeken en testen, maar het is goed om dingen te kunnen uitsluiten of bevestigd te krijgen zodat er een oorzaak gevonden kan worden. En dan liefst ook de passende behandeling daarvoor vinden.Waar de angst/onzekerheid vandaan komt is moeilijk te zeggen. Waarschijnlijk ergens in de puberteit ontstaan. Je zou terug moeten denken tot het moment dat je de eerste keer een angstaanval had. En dan kijken of er in die periode dingen zijn geweest/gebeurd die dat dan veroorzaakt kunnen hebben. Dat kan onzekerheid zijn, een negatief zelfbeeld, traumatische ervaringen…
Reageren
Is er overigens voor de ADHD ook een test gedaan?John (moderator)
18 april 2025 om 20:41Ik heb nog een vraag: wat is je geboortemaand en jaar?
ReagerenMike18 april 2025 om 23:16Dankjewel John,
Ik ga met deze informatie naar de huisarts.
Ik ben getest voor adhd Rond de start van mijn paniek aanvallen op 16 jarige leeftijd ik weet niet of stress een verkeerde uitslag kan geven?Wat betreft de stress zou ik niet weten waar ik moet zoeken als we het hebben over wat de oorzaak is.
Mijn geboorte datum is 07/11/2002
ReagerenJohn (moderator)
19 april 2025 om 00:30Ik vroeg naar je geboortedatum om te kijken of je angstaanvallen wellicht te linken waren aan de covid 19 pandemie, maar daar lijkt het niet op. Ben je tijdens de puberteit misschien onzeker over jezelf geweest? Of een erg stressvolle periode gehad? Ik kan zo ook niet zeggen of stress/angst invloed op zo’n test kunnen hebben gehad, maar onmogelijk acht ik dat niet. Waren de angstaanvallen een reden voor de test?
Reageren