Hallo, ik heb jullie hulp nodig. Ik zal mij eerst voorstellen ik ben een vrouw van 27, sinds februari 2024 heb ik met mijn huidige partner een kindje. Ik heb sinds ongeveer mijn 18de levensjaar (ook de tijd dat ik begon met anticonceptie) aanvallen die komen zonder vaste regelmaat terug het kan een half jaar duren, een maand of een paar weken. Ik merk dat ze nu wel om de maand terug komen sinds ik bevallen ben. Tijdens mijn zwangerschap heb ik ménière gehad (duizel aanvallen die vooral voorkomen bij ouderen) Ik ben bij de huisarts geweest, de neuroloog gaf aan er niets mee te kunnen, ik ben bij een ademhalingstherapeut geweest dit hielp voor mij niet.
Ik zit echt met mijn handen in het haar de aanvallen belemmeren mij in het dagelijks leven en ook op mijn werk, niemand kan mij tot nu toe helpen en er is geen oplossing voor de aanvallen. Is er iemand die dit herkent? Of die tips voor mij heeft, misschien de goude tip?
De aanvallen bestaan uit:
Symptomen tijdens de aanvallen:
• Gevoel van zware spanning/gevoel rondom borst en bovenlichaam.
• Licht gevoel in het hele lichaam, maar meestal kan ik nog blijven staan.
• Minder aanspreekbaar, verminderde alertheid.
• Vertraagd, zwaar ademen.
• Hallucinaties en licht gevoel in het hoofd. (Ik zie en hoor geen beelden of dingen maar ik denk wel dingen, alsof ik droom met mijn ogen open)
• Vaak ga ik tijdens de aanval uit voorzorg zitten of steun ik tegen een meubel.
• Aanvallen duren gemiddeld 3 minuten.
• Aanvallen komen met tussenpozen; kunnen weken/maanden wegblijven.
Na de aanval:
• Vermoeidheid, zware ogen, rode oren.
• Hoofdpijn, met name rondom het voorhoofd/slaap
• Gevoel van “andere” hartslag, afwijkend hartritme.
• Vaak samenhang met migraine.
• Cafeïne lijkt de klachten als ik op tijd ben te verminderen.
Opmerkingen:
• Aanvallen houden soms 1-2 dagen lichte klachten na.
• Frequentie en ernst wisselen.
• Zelf geen duidelijke stressfactor of uitlokkende oorzaak te herkennen.
Hopelijk is hier iemand die het herkent of weet wat ik hiermee moet, ik ben er namelijk helemaal klaar mee en wil gewoon weer zorgeloos kunnen leven zonder aanvallen. Ik heb ze namelijk ook tijdens het rijden, sporten, fietsen noem maar op.
Doe om te beginnen eens de onderstaande test:
https://ademlab.nl/hyperventilatie-test/
Goedenavond, bedankt voor uw tip. Ik zit inderdaad al bij een ademhalingstherapeut alleen dit heeft geen effect gehad.
Had je ook de test al gedaan die ik stuurde?