Zoeken Vraag het forum

Hyperventilatie of hartklachten?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Toby

Hallo,

Ik heb al een 5 a 6 maanden last van hyperventilatie hierdoor ben ik vaak erg van dat ik een hartaanval heb. Ik ben vaak naar de huisarts hiervoor gegaan en heb sinds kort hulp de echte sessie met de psycholoog gaat over twee weken beginnen.

Vandaag heb ik rare klachten gekregen terwijl ik de afwas deed. Ik wilde iets sneller klaar zijn omdat ik lekker erna wilde ontspannen. Toen ik mij plots omdraaide voelde ik mij ineens licht in mijn hoofd en voelde ik mijn oor kaak en wang samen trekken en warm worden. Vrijwel direct of tegelijkertijd voelde ik mijn borstbeen en linkerborst branden. Ik kreeg ook het gevoel alsof ik flauw zou vallen. (Ben wel bekend met maag/slokdarm klachten en slik hiervoor pantaprozol.

Normaal met mijn hyperventilatie voel ik wel een beetje aankomen wanneer ik in een apniekaanval schiet. En dan voel ik pijn op de borst en allerlei dingen die de symptomen van een hartaanval kunnen zijn.

Mijn vraag is de aanval die ik zojuist in de keuken had. Kan ik dat ook scharen onder hyper of paniek aanval?

Ik hoor graag,

Groet.

40 reacties
    Reageren
    John (moderator)

het lijkt toch op hyperventileren

Reageren
    Toby

Hoi John,

Ik ervaar de laatste dagen allemaal vage klachten.

Zojuist had ik ineens een stekend gevoel onder de oksel tegen mijn zijkant van mijn borst aan welke dat door trekt naar mijn arm en hand. Tegelijkertijd zwetende voeten en lichte duizeling.

Is dit allemaal hyperventilatie. Ik wordt er wel angstig van

Reageren
    John (moderator)

Dat zou zeker kunnen

Reageren
    Toby

Na een paar minuten trekt het weer weg. Kan dit kwaad? Het is overigens aan de linkerkant je deze klachten

Reageren
    John (moderator)

Dat kan geen kwaad

Reageren
    Toby

John,

even voor de zekerheid die steek was aan de zijkant van mijn linkerborst onder de oksel ter hoogte van mijn boven arm. Dan is dat toch bij mijn hart?

Reageren
    John (moderator)

Nee, want daar zit je hart niet

Reageren
    Toby

Maar pijn op de borst is toch ook een kenmerk van hartaanval

Reageren
    John (moderator)

Je hebt toch helemaal geen pijn op de borst? Je had een brandend gevoel. Dat is dan toch iets anders

Reageren
    Toby

Hoi John,

Even voor de duidelijkheid ik had een branderig gevoel op de linkerborst. Later is dat weggezakt en kreeg ik ineens een steek aan de zijkant van mijn linkerborst aan de binnenkant van mijn linker arm dit straalde uit naar mijn linker arm en hand na een paar minuten trok dit langzaam weg. Een paar minuten later is het branderige gevoel weer terug. Heel soms ervaar ik dan ook een pijnscheutje in mijn borst.

Reageren
    John (moderator)

Ik had het in andere bericht ook al gelezen hoor. Het heeft toch alles met angst en hyperventileren te maken. Het typische klachten die daar bij horen

Reageren
    Toby

Dank voor je uitleg. Het is ook zo lastig om hierin voor mij in te schatten wanneer het echt hartklachten zijn.

dat van angst klachten is voor mij ook zo moeilijk omdat ik deze klachten voor mijn gevoel krijg op het moment dat ik eindelijk een beetje ontspannen ben. En helemaal geen angstgedachten heb. Die worden door deze klachten opgewekt

Reageren
    John (moderator)

“omdat ik deze klachten voor mijn gevoel krijg op het moment dat ik eindelijk een beetje ontspannen ben” Hier maak je dan toch een klein denkfoutje . Juist als je in rust komt, begint het onbewust in je hoofd te malen…

Reageren
    Toby

Oké wat ik dus begrijp is dat dit zonder dat ik me er bewust van ben gebeurt.

Reageren
Reageer op: Hyperventilatie of hartklachten?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.