Zoeken Vraag het forum

Bloedwaardes

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jaap

Hallo,

Ik heb sinds februari last van allerlei klachten waaronder spiertrekkingen, bewegende tenen, spieren en vingers. Last van vermoeide ledematen en tong en spanning gezicht. Diverse keren bloedonderzoek gehad en in mei een emg en echo van tong tot tenen.

Nu wijkt bij het bloedonderzoek het ijzer steeds af. Ijzer zelf is steeds laag, nu 14, en ferritine is gewoon normaal. Transferrine 1,8 en ijzerbindingscapaciteit 44 zijn ook te laag. Bicarbonaat is de laatste 2 keer iets te hoog 29,5. Verder zijn Asat 70 en Alat 73 iets verhoogd en was ck laatste keer 1400. Vit d is 45 terwijl daarvoor 77 was.

Iemand die hier iets van kan zeggen. Huisarts zegt verder niks van het ijzer.

25 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Heb je misschien veel stress of spanningen?

Reageren
    Jaap

Nee geen echte spanningen of stress.

Reageren
    John (moderator)

Het lagere ijzergehalte zou deze klachten toch niet moeten veroorzaken. Je hebt geen andere aandoeningen/ziekten? Gebruik je medicijnen, alcohol of drugs?
    doe toch maar eens de test op:
    https://www.dokter.nl/hyperventilatietest/

Reageren
    Jaap

Bedankt voor je bericht. Op dit moment heb ik nog geen diagnose. Zou best een spierziekte of zenuwaandoening uit kunnen rollen misschien ook omdat ck nu behoorlijk hoog is. Ik zal de test eens doen. Ik drink beetje alchol. Drugs nooit gebruikt. Medicijnen heb ik ook niet.

Reageren
    Jaap

De test geeft een score van 41.

Reageren
    John (moderator)

De ck waarde zal daar ook niks over zeggen, want je had die klachten volgens mij in april (zelfs nog iets eerder) ook al en toen was er met een bloedonderzoek helemaal niets afwijkends te vinden. Ik heb toch het idee dat het stress gerelateerde klachten zijn.
    Doe ook eens de trest op:
    https://www.psyned.nl/zelftest/burnout-test/

Reageren
    John (moderator)

Een score van 41 is dan toch op het randje.

Reageren
    Jaap

Klopt dat ik er nu al 10 maanden mee rond loop maar gedurende de tijd is er wel steeds meer bijgekomen. Moet wel zeggen dat ik me wel vaak druk voel maar dat komt ook omdat we 3 kids hebben. Bijna geen tijd voor mezelf. En dat ik ook weinig energie heb om dingen te ondernemen.

Uitslag: Je hebt waarschijnlijk geen burn-out

Reageren
    Jaap

Zegt de bicarbonaat waarde ook iets over chv?

Reageren
    John (moderator)

Ik denk toch echt dat het stress gerelateerde klachten zijn. Ook al ervaar je dat niet meteen zo. Voel je je wel eens somber?

Reageren
    Jaap

Net even wat daar onder verstaan wordt. Ik ben niet altijd even opgewekt maar dat komt ook door mijn klachtenpatroon. Het is meer dat ik soms de energie mis om echt dingen te ondernemen. Beetje uitgeblust ofzo. Heb je nog tips voor hetgeen jij omschrijft?

Reageren
    John (moderator)

Dat zou kunnen. In ieder geval is het zo dat de zuurtegraad van het bloed beïnvloed wordt door ademhaling. Hyperventileren kan daar invloed op hebben. Maar om daar duidelijkheid over te krijgen zou er dan een bloedgasmeting gedaan moeten worden

Reageren
    John (moderator)

Doe dan ook eens de test op:
    https://www.dokter.nl/ggzonline/

Reageren
    Jaap

Ik heb de test ingevuld maar deze is negatief.

Reageren
Reageer op: Bloedwaardes
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.