- Jaap9 december 2021 om 21:05
Hallo,
Ik heb sinds februari last van allerlei klachten waaronder spiertrekkingen, bewegende tenen, spieren en vingers. Last van vermoeide ledematen en tong en spanning gezicht. Diverse keren bloedonderzoek gehad en in mei een emg en echo van tong tot tenen.
Nu wijkt bij het bloedonderzoek het ijzer steeds af. Ijzer zelf is steeds laag, nu 14, en ferritine is gewoon normaal. Transferrine 1,8 en ijzerbindingscapaciteit 44 zijn ook te laag. Bicarbonaat is de laatste 2 keer iets te hoog 29,5. Verder zijn Asat 70 en Alat 73 iets verhoogd en was ck laatste keer 1400. Vit d is 45 terwijl daarvoor 77 was.
Iemand die hier iets van kan zeggen. Huisarts zegt verder niks van het ijzer.
25 reactiesReagerenJohn (moderator)
9 december 2021 om 21:08Heb je misschien veel stress of spanningen?
ReagerenJaap9 december 2021 om 21:25Nee geen echte spanningen of stress.
ReagerenJohn (moderator)
9 december 2021 om 21:34Het lagere ijzergehalte zou deze klachten toch niet moeten veroorzaken. Je hebt geen andere aandoeningen/ziekten? Gebruik je medicijnen, alcohol of drugs?
Reageren
doe toch maar eens de test op:
https://www.dokter.nl/hyperventilatietest/Jaap9 december 2021 om 21:47Bedankt voor je bericht. Op dit moment heb ik nog geen diagnose. Zou best een spierziekte of zenuwaandoening uit kunnen rollen misschien ook omdat ck nu behoorlijk hoog is. Ik zal de test eens doen. Ik drink beetje alchol. Drugs nooit gebruikt. Medicijnen heb ik ook niet.
ReagerenJaap9 december 2021 om 21:52De test geeft een score van 41.
ReagerenJohn (moderator)
9 december 2021 om 21:56De ck waarde zal daar ook niks over zeggen, want je had die klachten volgens mij in april (zelfs nog iets eerder) ook al en toen was er met een bloedonderzoek helemaal niets afwijkends te vinden. Ik heb toch het idee dat het stress gerelateerde klachten zijn.
Reageren
Doe ook eens de trest op:
https://www.psyned.nl/zelftest/burnout-test/John (moderator)
9 december 2021 om 21:57Een score van 41 is dan toch op het randje.
ReagerenJaap9 december 2021 om 22:06Klopt dat ik er nu al 10 maanden mee rond loop maar gedurende de tijd is er wel steeds meer bijgekomen. Moet wel zeggen dat ik me wel vaak druk voel maar dat komt ook omdat we 3 kids hebben. Bijna geen tijd voor mezelf. En dat ik ook weinig energie heb om dingen te ondernemen.
Uitslag: Je hebt waarschijnlijk geen burn-out
ReagerenJaap9 december 2021 om 22:07Zegt de bicarbonaat waarde ook iets over chv?
ReagerenJohn (moderator)
9 december 2021 om 22:09Ik denk toch echt dat het stress gerelateerde klachten zijn. Ook al ervaar je dat niet meteen zo. Voel je je wel eens somber?
ReagerenJaap9 december 2021 om 22:14Net even wat daar onder verstaan wordt. Ik ben niet altijd even opgewekt maar dat komt ook door mijn klachtenpatroon. Het is meer dat ik soms de energie mis om echt dingen te ondernemen. Beetje uitgeblust ofzo. Heb je nog tips voor hetgeen jij omschrijft?
ReagerenJohn (moderator)
9 december 2021 om 22:23Dat zou kunnen. In ieder geval is het zo dat de zuurtegraad van het bloed beïnvloed wordt door ademhaling. Hyperventileren kan daar invloed op hebben. Maar om daar duidelijkheid over te krijgen zou er dan een bloedgasmeting gedaan moeten worden
ReagerenJohn (moderator)
9 december 2021 om 22:33Doe dan ook eens de test op:
Reageren
https://www.dokter.nl/ggzonline/Jaap9 december 2021 om 22:45Ik heb de test ingevuld maar deze is negatief.
Reageren